Sejmowa komisja wprowadza poprawki do nowelizacji ustawy o rynku mocy

Magdalena Konczal
Opracowanie:
Nowelizacja ustawy o rynku mocy jest kluczowym elementem strategii rządu mającej na celu zapewnienie stabilności dostaw energii elektrycznej.
Nowelizacja ustawy o rynku mocy jest kluczowym elementem strategii rządu mającej na celu zapewnienie stabilności dostaw energii elektrycznej. Tomasz Kawka/ Polska Press
Sejmowa komisja ds. energii, klimatu i aktywów państwowych przyjęła we wtorek dwie precyzujące poprawki do projektu nowelizacji ustawy o rynku mocy. Projekt przewiduje przedłużenie wsparcia dla jednostek wytwórczych niespełniających norm emisji do 2028 roku.

Nowelizacja ustawy o rynku mocy

Sejmowa komisja ds. energii, klimatu i aktywów państwowych wprowadziła dwie poprawki do projektu nowelizacji ustawy o rynku mocy, które mają na celu przedłużenie wsparcia dla jednostek wytwórczych niespełniających norm emisji do końca 2028 roku. Zmiany te są odpowiedzią na europejskie regulacje, które od połowy 2025 roku ograniczają pomoc publiczną dla jednostek wytwórczych o emisji powyżej 550 kg CO2 na MWh.

Projekt nowelizacji zakłada przeprowadzenie czterech dodatkowych aukcji rynku mocy, które obejmą drugie półrocze 2025 roku oraz lata dostaw 2026, 2027 i 2028. Rząd, zgłaszając projekt, powołał się na możliwość czasowego i warunkowego przedłużenia wsparcia, co jest dopuszczone po ostatniej zmianie rozporządzenia o rynku energii elektrycznej (EMD) z czerwca 2024 roku.

Pierwsza poprawka wprowadzona przez komisję dotyczy sposobu określenia ceny maksymalnej dla tzw. cenobiorcy w aukcji uzupełniającej.Zgodnie z nią cena ta nie może być wyższa niż 72 euro za kW za rok – wskazano.

Druga poprawka precyzuje odpowiedzialność operatora przesyłowego za niezorganizowanie aukcji uzupełniających z jego winy. Te zmiany mają na celu zwiększenie przejrzystości i odpowiedzialności w procesie organizacji aukcji.

Udział jednostek wytwórczych

Propozycja zmiany ustawy zakłada, że do aukcji uzupełniających będą dopuszczone istniejące jednostki wytwórcze, w tym zagraniczne, które wcześniej wygrały aukcję wstępną na dany okres dostaw, ale nie zawarły umowy mocowej. Dodatkowo, do aukcji będą mogły przystąpić istniejące jednostki DSR (ograniczenie popytu na żądanie), w tym zagraniczne, na takich samych zasadach jak zagraniczne jednostki wytwórcze, oraz planowane jednostki DSR.

Rynek mocy, który działa od początku 2021 roku, pozwala na kupowanie i sprzedawanie mocy jako towaru. Jednostki wyłaniane podczas aukcji do pełnienia tzw. obowiązku mocowego, polegającego na gotowości do dostarczania mocy elektrycznej do systemu oraz zobowiązaniu do faktycznej dostawy mocy w okresie zagrożenia, są za to wynagradzane. Koszty rynku mocy są pokrywane przez odbiorców energii elektrycznej poprzez dodatkowe opłaty.

Koszty i akceptacja Komisji Europejskiej

Rząd oszacował koszty proponowanych rozwiązań na 563 mln zł za drugie półrocze 2025 roku, 3,33 mld zł w 2026 roku, 2,80 mld zł w 2027 roku i 2,59 mld zł w 2028 roku. Całkowity koszt rynku mocy, który poniosą odbiorcy w latach 2025-2028, ma wynieść od 8,5 do 9 mld zł.

Proponowane przepisy muszą jeszcze uzyskać akceptację Komisji Europejskiej co do dopuszczalności takiej formy pomocy publicznej.

– Proponowane przez rząd przepisy muszą jeszcze zaczekać na akceptację Komisji Europejskiej co do dopuszczalności takiej formy pomocy publicznej – dodano.

Nowelizacja ustawy o rynku mocy jest kluczowym elementem strategii rządu mającej na celu zapewnienie stabilności dostaw energii elektrycznej w Polsce w nadchodzących latach, mimo wyzwań związanych z ograniczeniami emisji CO2.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu