Komunikacja miejska w Szczecinku wjedzie w XXI wiek

Rajmund Wełnic
Wizualizacja nowych przystanków KM Szczecinek opracowana przez Tomasza Wolanina
Wizualizacja nowych przystanków KM Szczecinek opracowana przez Tomasza Wolanina Fot. UM Szczecinek
Za rok, maksymalnie 18 miesięcy, pasażerowie autobusów miejskich w Szczecinku przeżyją prawdziwą, estetyczną rewolucję.

Szczecineckie przystanki autobusowe wyglądają różnie, ale zwykle to zadaszona wiata z ławkami i rozkładem jazdy. Te mniej uczęszczane nie mają nawet daszka. Kilka lat temu Komunikacja Miejska wymieniła przystanki w centrum Szczecinka na estetyczne, przeszklone wiaty. Za milion złotych z unijnej dotacji w 10 kluczowych miejscach zamontowano także ekrany Dynamicznego Systemu Informacji Pasażerskiej, który pokazuje realny czas przyjazdu autobusu. Nowość się przyjęła.

Teraz Komunikacja Miejska zrobi kolejny krok w XXI wiek. Szczecinecki ratusz zlecił właśnie firmie Elseco ze Szczecinka wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego nowych przystanków. Określi on, jakie mają być te przystanki. Choć to z grubsza wiadomo, bo miejski architekt Tomasz Wolanin opracował koncepcję nowoczesnych przystanków. - Program będzie gotowy na jesień, w październiku złożymy wniosek o dotację z kontraktu samorządowego (w jego ramach Szczecinek ma już „zaklepane” pieniądze - red.) - szefowa wydziału komunalnego Anna Mista mówi, że następny krok to ogłoszenie projektu w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Realnie więc nowe przystanki pojawią się na przełomie 2017 i 2018 roku.

Miasto wybrało już 26 lokalizacji nowych wiat przystankowych. To ulice Staszica (koło „rolniczaka”), Trzesiecka, Kołobrzeska, trzy na Wyszyńskiego (koło PZU, Netto i koło schodków), Pilska (koło Urzędu Gminy), Powstańców Wielkopolskich, dwie na Ordona (koło ogólniaka i „Jolki”), cztery na Jana Pawła II (koło Lipowej, Lidla, ratusza i sądu), Kościuszki (koło szpitala), trzy na Cieślaka (dwie koło cmentarza i jedna koło Statoil), Słowiańska (koło szkoły społecznej), Szczecińska (koło „ekonomika”), Koszalińska (koło osiedla), Mierosławskiego i dwie na 28 Lutego (koło SzSM i dawnego Polamu).

Przystanki mają być wykonane z aluminium i poliwęglanu, a ponadto zintegrowane ze stojakami wypożyczalni rowerów. A to nie koniec, zostaną tam także umieszczone ekrany DSIP. Nowe przystanki zastąpią te najbardziej sfatygowane.

Dotacja unijna z Regionalnego Programu Operacyjnego pokryje do 85 procent kosztów, z tym iż w kontrakcie samorządowym zapisano na nowe przystanki w Szczecinku 1,8 mln zł, bo tyle pieniędzy na ten cel zostało. Ile dokładnie będzie kosztować cała inwestycja, dowiemy się jednak po przetargu.

To nie koniec zmian w firmie. Szczecinecki przewoźnik przymierza się akże do wymiany taboru. Ale nie będą to kolejne autobusy spalinowe, ale pojazdy całkowicie napędzane silnikami elektrycznymi. W sumie Komunikacja Miejska chce zakupić aż 10 takich autobusów, oczywiście także z unijną pomocą. Dotacja na ten cel może wynieść aż 85 procent.

A wszystko to w trudnej sytuacji spadków na rynku przewozów pasażerskich. W minionych latach autobusy KM przewoziły w sumie nieco ponad 2 miliony osób płacących za przejazdy (to tego ponad milion „darmowych” pasażerów). W roku 2011 było ich 2,527 miliona, a jeszcze rok wcześniej 2,572 miliona. A był czas w latach 90. ubiegłego wieku, że z usług Komunikacji korzystało w Szczecinku około 6 milionów osób rocznie.

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
tommy

.. każdy sobie rzepkę skrobie chciałoby się rzec .. czy nie ma na co wydawać środków z UE np. droga szczecinek - barwice jeszcze cała nie wyremontowana, mieszkania komunalne itp... pozdrawiam

G
Gość
W dniu 17.08.2016 o 00:30, Tomek napisał:

W autobusach system informacji dziala jak polskie koleje panstwowe czyli marnie.Rzadko mozna uslyszec zapowiedzi przystankow w MAN LIONS CITY.A mialo to dzialac i pomagac szczegolnie ludziom nieznajacym miasta.Tablice na przystankach tez czesto nie dzialaja.Wiec po co wywalac kolejne pieniadze na cos co bedzie dzialac miesiac gora dwa?W Szczecinku jak sie cos popsuje lub zawiesi to na naprawe trzeba dlluuuuuuuugggoooooo czekac.Zalosne jest cale to miasto z jego autobusikami i rondami dla taczek....

..a system informacji działa ale dla siebie, a autobusy i tak jadą "po swojemu", miał pokazywać autobus co nadjedzie i za ile minut, a tu pokazuje lipę bo autobus "z tablicy spada", choć jeszcze nie dojechał bo ma opóźnienie.

E
Etruska

Na przystanku koło Netto zamiast ekranu wielka ziejąca dziura. Długo sobie nie podziałał :(

T
Tomek

W autobusach system informacji dziala jak polskie koleje panstwowe czyli marnie.Rzadko mozna uslyszec zapowiedzi przystankow w MAN LIONS CITY.A mialo to dzialac i pomagac szczegolnie ludziom nieznajacym miasta.Tablice na przystankach tez czesto nie dzialaja.Wiec po co wywalac kolejne pieniadze na cos co bedzie dzialac miesiac gora dwa?W Szczecinku jak sie cos popsuje lub zawiesi to na naprawe trzeba dlluuuuuuuugggoooooo czekac.Zalosne jest cale to miasto z jego autobusikami i rondami dla taczek....

K
Kasienka
Nie mozna przewozic wieder pasazerow jezeli autobusy nie kursuja.Probowalam w czerwcu,ze Szczecinka do Czarnego.No i Co?Linia,ktora moglaby setki ludzi w Sam koniec tygodnia przewozic nie istnieje.Dlaczego?bo sie nie oplaca,jak wszystko inne w Polsce.J jezeli nie ma natychmiast ogromnych kokosow to nikt a ja pewno nie gmina,ruszy palcem.Co bylo dla mnie "zagraniczniaka"bylo niezmiernie milym zaskoczeniem to punktualne pociagi w jedna i druga Strone!!!
A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Komunikacja miejska w Szczecinku wjedzie w XXI wiek
G
Gość

Jak można pisać takie bzdur "Dynamiczne Systemy Informacji Pasażerskiej"

to porażka. Nic nie widać ; nie wiadomo co i jak.

Wiaty przystankowe z kioskami to było coś w porównaniu z "dynamicznym systemem.......itd", ale wiadomo to Pan Bielicki,...... .

Nowy projekt informacji pasażerskiej i rowery to będzie jeszcze większy niewypał. Porywają się z motyką na słońce. Orane nie orane siać.

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu