Szczecineckie przystanki autobusowe wyglądają różnie, ale zwykle to zadaszona wiata z ławkami i rozkładem jazdy. Te mniej uczęszczane nie mają nawet daszka. Kilka lat temu Komunikacja Miejska wymieniła przystanki w centrum Szczecinka na estetyczne, przeszklone wiaty. Za milion złotych z unijnej dotacji w 10 kluczowych miejscach zamontowano także ekrany Dynamicznego Systemu Informacji Pasażerskiej, który pokazuje realny czas przyjazdu autobusu. Nowość się przyjęła.
Teraz Komunikacja Miejska zrobi kolejny krok w XXI wiek. Szczecinecki ratusz zlecił właśnie firmie Elseco ze Szczecinka wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego nowych przystanków. Określi on, jakie mają być te przystanki. Choć to z grubsza wiadomo, bo miejski architekt Tomasz Wolanin opracował koncepcję nowoczesnych przystanków. - Program będzie gotowy na jesień, w październiku złożymy wniosek o dotację z kontraktu samorządowego (w jego ramach Szczecinek ma już „zaklepane” pieniądze - red.) - szefowa wydziału komunalnego Anna Mista mówi, że następny krok to ogłoszenie projektu w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Realnie więc nowe przystanki pojawią się na przełomie 2017 i 2018 roku.
Miasto wybrało już 26 lokalizacji nowych wiat przystankowych. To ulice Staszica (koło „rolniczaka”), Trzesiecka, Kołobrzeska, trzy na Wyszyńskiego (koło PZU, Netto i koło schodków), Pilska (koło Urzędu Gminy), Powstańców Wielkopolskich, dwie na Ordona (koło ogólniaka i „Jolki”), cztery na Jana Pawła II (koło Lipowej, Lidla, ratusza i sądu), Kościuszki (koło szpitala), trzy na Cieślaka (dwie koło cmentarza i jedna koło Statoil), Słowiańska (koło szkoły społecznej), Szczecińska (koło „ekonomika”), Koszalińska (koło osiedla), Mierosławskiego i dwie na 28 Lutego (koło SzSM i dawnego Polamu).
Przystanki mają być wykonane z aluminium i poliwęglanu, a ponadto zintegrowane ze stojakami wypożyczalni rowerów. A to nie koniec, zostaną tam także umieszczone ekrany DSIP. Nowe przystanki zastąpią te najbardziej sfatygowane.
Dotacja unijna z Regionalnego Programu Operacyjnego pokryje do 85 procent kosztów, z tym iż w kontrakcie samorządowym zapisano na nowe przystanki w Szczecinku 1,8 mln zł, bo tyle pieniędzy na ten cel zostało. Ile dokładnie będzie kosztować cała inwestycja, dowiemy się jednak po przetargu.
To nie koniec zmian w firmie. Szczecinecki przewoźnik przymierza się akże do wymiany taboru. Ale nie będą to kolejne autobusy spalinowe, ale pojazdy całkowicie napędzane silnikami elektrycznymi. W sumie Komunikacja Miejska chce zakupić aż 10 takich autobusów, oczywiście także z unijną pomocą. Dotacja na ten cel może wynieść aż 85 procent.
A wszystko to w trudnej sytuacji spadków na rynku przewozów pasażerskich. W minionych latach autobusy KM przewoziły w sumie nieco ponad 2 miliony osób płacących za przejazdy (to tego ponad milion „darmowych” pasażerów). W roku 2011 było ich 2,527 miliona, a jeszcze rok wcześniej 2,572 miliona. A był czas w latach 90. ubiegłego wieku, że z usług Komunikacji korzystało w Szczecinku około 6 milionów osób rocznie.