To koniec samochodów spalinowych w Unii
Parlament Europejski zatwierdził nowe cele redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i pojazdów dostawczych jako element pakietu „Gotowi na 55”. Nowe przepisy torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych do 2035 roku. Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 rok ustalono na 55 proc. dla samochodów osobowych oraz 50 proc. dla samochodów dostawczych.
W praktyce oznacza to, że od 2035 r. nie będzie już można wprowadzać do obrotu w UE samochodów osobowych ani dostawczych z silnikami spalinowymi.
Ustawa została przyjęta przez zgromadzenie w Strasburgu 340 głosami za, przy 279 przeciw i 21 wstrzymującymi się.
Koszty eksploatacji pojazdu elektrycznego są już niższe niż koszty eksploatacji pojazdu z silnikiem spalinowym - powiedział Jan Huitema, holenderski poseł do Parlamentu Europejskiego.
Jest reakcja Solidarnej Polski:
Nowe samochody dostawcze muszą spełniać wymogi ograniczenia emisji CO2 o 100 proc. do 2035 r. i o 50 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 2021 r.
Wielu producentów samochodów w Europie zapowiedziało inwestycje w elektryfikację.
Dyrektor generalny Volkswagena Thomas Schaefer powiedział w zeszłym roku, że od 2033 roku marka będzie w Europie produkować wyłącznie samochody elektryczne.
Mimo to prawo UE spotkało się z oporem ze strony niektórych branż i krajów, kiedy zostało zaproponowane w lipcu 2021 r. W rezultacie ostateczna umowa zawiera pewną elastyczność, w tym to, że mali producenci samochodów produkujący mniej niż 10 000 pojazdów rocznie mogą negocjować słabsze cele do 2036 r.
Źródło: europarl.europa.eu

dś