Koniec z produktami „ekologicznymi” i „neutralnymi” w polskich sklepach. Ekologiczny mit kończy dyrektywa UE

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Poliester z recyklingu wcale nie jest ekologiczny. A oszustw na metkach i etykietach jest więcej.
Poliester z recyklingu wcale nie jest ekologiczny. A oszustw na metkach i etykietach jest więcej. 123rf.com/vyshniakova
Parlament Europejski przyjął przepisy dyrektywy, które kończą z marketingowym wykorzystywaniem produktów ekologicznych. Poliester z recyklingu, ekogroszek czy zrównoważone loty - te hasła niedługo znikną z etykiet oraz reklam produktów i usług w Polsce.

Spis treści

Koniec z produktami „naturalnymi”, „ekologicznymi” i „biodegradowalnymi”

W styczniu 2024 roku zatwierdzona została dyrektywa, której zadaniem jest poprawa oznakowania produktów. Przepisy wprowadzają zakaz wykorzystywania ekologicznych haseł w celach wyłącznie marketingowych. Dozwolone będzie wykorzystywania etykiet środowiskowych tylko w przypadku produktów faktycznie certyfikowanych.

Nowe przepisy to rezultat badania przeprowadzonego w 2020 roku, które dotyczyło oznaczeń produktów. „Aż 53 proc. przebadanych oznaczeń produktów było niezgodnych z prawdą” - mówi Aleksandra Włodarczyk z portalu Świadomy Konsument Mody, cytowana w Faktach TVN.

Zobacz także: Jakie zarobki pozwolą otrzymać wakacje kredytowe 2024? Jak obliczyć swój dochód? Przeliczamy kryterium dochodowe

Zmiany dotyczą wielu produktów: żywności, kosmetyków, a nawet węgla

Chodzi głównie o przedsiębiorców, którzy wykorzystywali popularność produktów bio i eko do swoich działań marketingowych. Przyzwyczajeni jesteśmy, że te produkty są zwykle droższe, a w większości przypadków uznajemy je za chroniące lub neutralne dla środowiska. A co jeśli za tymi pięknymi hasłami nic się nie kryje? Nowa dyrektywa UE ma skończyć z tymi ekologicznymi mitami.
Z etykiet produktów mają zniknąć przede wszystkim najpopularniejsze hasła:

  • naturalny
  • ekologiczny
  • biodegradowalny
  • zeroemisyjny
  • neutralny dla środowiska

Te sformułowania będą mogły być wykorzystywane tylko w odniesieniu do produktów certyfikowanych. Nie zobaczymy już zatem ekogroszku, który z ochroną środowiska nie ma nic wspólnego czy butelek plastikowych oznaczonych jako przyjazne dla środowiska. Skończy się także era psuedozrównoważonych lotów czy wykorzystywania sformułowania „poliester z recyklingu” w celach marketingowych.

„Neutralność węglowa” także zakazana

Przedsiębiorcy nie będą już mogli chwalić się, że ich działalność nie zagraża środowisku, tylko dlatego, że okresowo sadzą oni kilka drzew:

Firmy nie będą już mogły oszukiwać ludzi, mówiąc, że plastikowe butelki są dobre, ponieważ firma zasadziła gdzieś drzewa - lub twierdzić, że coś jest zrównoważone, nie wyjaśniając, w jaki sposób - mówi Biljana Borzan, sprawozdawczyni dyrektywy w PE.

To samo dotyczy oznaczania produktów ewidentnie nieekologicznych jako mających ograniczony wpływ na środowisko. Dyrektywa musi przejść jeszcze wiele etapów prac w UE. Po opublikowaniu jej założeń w Dzienniku Urzędowym UE kraje członkowskie będą miały 24 miesiące na wprowadzenie przepisów na gruntach krajowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu