Koronawirus. Pieniądze wydajemy w restauracjach i na sprzęt sportowy

Maciej Badowski
Opracowanie:
Polacy postanowili nadrobić towarzyskie zaległości, a restauracje stały się miejscem, w którym chętnie się spotykamy.
Polacy postanowili nadrobić towarzyskie zaległości, a restauracje stały się miejscem, w którym chętnie się spotykamy. Karolina Misztal/ Polska Press
Wraz ze stopniowym odmrażaniem gospodarki zaczęliśmy przystosowywać się do tzw. nowej normalności. Chcąc zrekompensować sobie czas spędzony w zamknięciu, szturmem ruszyliśmy na lokale gastronomiczne, a także zwiększyliśmy naszą aktywność fizyczną. Wydatki w restauracjach w maju i czerwcu br., w porównaniu z tymi sprzed 2 miesięcy, wzrosły o 86 proc., a te na sprzęt sportowy o 133 proc.

Według Barometru Nastrojów Konsumenckich, przygotowanego przez instytut GfK, odmrażanie gospodarki i stopniowy powrót społeczeństwa do codziennej rutyny wpłynęły w czerwcu br. na zdecydowaną poprawę nastrojów wśród Polaków. W czerwcu wskaźnik ten wyniósł -15,2 i był wyższy o 8 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca. W związku ze zniesieniem znacznej części obostrzeń i poprawą nastrojów społecznych, istotnej zmianie uległy też nasze zwyczaje zakupowe.

Analiza danych transakcyjnych Kantoru Walutowego Alior Banku pokazała, że na przełomie maja i czerwca br., Polacy wyszli z domów i znacznie więcej, niż w tygodniach poprzedzających, wydawali na usługi i produkty związane z przemieszczaniem się. Największy wzrost dotyczy wydatków na miejski i podmiejski transport pasażerski. W okresie od 15 maja do 15 czerwca 2020 r. klienci przy użyciu kart wydanych do Kantoru Walutowego wykonali w tej kategorii aż o 93 proc. więcej transakcji niż w pierwszym miesiącu lockdownu, czyli od 15 marca do 15 kwietnia. Większym zainteresowaniem wśród użytkowników cieszyły się również przewozy taksówkowe - tu odnotowano 52 proc. wzrost.

– Ta zmiana nie powinna jednak nikogo dziwić. W momencie zniesienia obostrzeń, wielu Polaków wróciło do pracy w siedzibie swojej firmy, co mimowolnie wiąże się z przemieszczaniem. W tej sytuacji zwiększenie wydatków na przyjazdy wydaje się naturalne– mówi Michał Ignaczewski, Specjalista ds. Walutowych Platform Transakcyjnych w Alior Banku, cytowany w komunikacie. – Sklepy z częściami i akcesoriami do samochodów odnotowały bowiem 38 proc. wzrostu transakcji, a samoobsługowe stacje benzynowe 29 proc. Myślę, że dalszej poprawie tych wyników będzie też sprzyjał trwający sezon wakacyjny – dodaje.

Polacy postanowili nadrobić towarzyskie zaległości, a restauracje stały się miejscem, w którym chętnie się spotykamy. Nieco mniej obawiamy się o własne zdrowie, więc śmielej wkraczamy do przestrzeni publicznej. Ten spadający poziom lęku widać chociażby w spadku liczby transakcji w aptekach. Użytkownicy Kantoru Walutowego na przełomie maja i czerwca wykonali w nich blisko o 5 proc. mniej transakcji niż w pierwszym miesiącu społecznej izolacji, kiedy to apteki przeżywały prawdziwe oblężenie.

W czasie kwarantanny gwałtowny spadek sprzedaży odnotowały punkty gastronomiczne, które zostały zmuszone do ograniczenia swojej działalności. Teraz ta sytuacja wyraźnie się zmienia. Między majem a czerwcem klienci zrealizowali w restauracjach aż o 86 proc. więcej transakcji niż na przełomie marca i kwietnia. Również największe sieci typu „fast food” odnotowały w czerwcu znaczny wzrost sprzedaży. Wydatki na „szybkie” posiłki poszybowały w górę o blisko 60 proc.

Pandemia wpłynęła na nasz system wartości i niektóre zwyczaje. Polacy postanowili porzucić częste wizyty w centrach handlowych i zaczęli dbać o formę. Między 15 maja a 15 czerwca znacznie więcej wydaliśmy na sprzęt sportowy. W tym przypadku wzrost transakcyjności osiągnął 133 proc. Boom na rowery potwierdzają również dane Głównego Urzędu Statystycznego, które wskazują na ok. 40 proc. wzrost produkcji r/r.

– To, że Polacy wolą obecnie spędzać aktywnie czas na świeżym powietrzu, może potwierdzać jeszcze jedna widoczna zmiana ich zachowań konsumenckich. W pierwszym miesiącu lockdownu dużo chętniej płaciliśmy za streaming i gry, w czerwcu natomiast widać spadek popularności tej formy rozrywki. Liczba transakcji za usługi popularnych serwisów VOD zmalała o prawie 5 proc., natomiast za systemy oferujące gry aż o 36 proc. – podsumowuje Ignaczewski.

Obejrzyj wideo:

Ekspert: Jedzenie z restauracji powinno przyjechać jak najszybciej i spełniać te same standardy, co przy stoliku w lokalu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu