Pokolenie Y – Millenialsi – to ludzie urodzeni między 1980 a 2000 rokiem. W ciągu najbliższej dekady będą stanowić ok. 75 proc. osób aktywnych zawodowo na świecie. Na nich skupia się teraz uwaga specjalistów od marketingu i działów HR. Najbardziej różnią się od innych generacji stosunkiem do własnej kariery i pracy.
Opisywani są pod tym względem krytycznie – jako nielojalni, mało wytrwali i roszczeniowi, ale z ich własnej perspektywy wygląda to jednak inaczej. Widzą, jak w dzisiejszych czasach szybko powstają nowe specjalności zawodowe – zwłaszcza te związane z digitalem – i jak równie szybko dewaluują się stare. Uczy to ich ostrożności w obstawianiu jednej, konkretnej ścieżki kariery czy pracodawcy. Wolą próbować paru rzeczy równolegle, bo nie wiadomo, która okaże się tą najlepszą.
Przypomina to sposób, w jaki korzystają z serwisów randkowych: nie chodzi o to, by znaleźć tę jedną jedyną osobę na całe życie, ale by mieć i poznać dostępne opcje wyboru.
- Z punktu widzenia istotnych dla nich wartości uwielbiają autentyczność, kreatywność, oryginalność i wyrafinowanie intelektualne. Nie cierpią powtarzalności, zwyczajności i rutyny. Czyni to z Millenialsów bardzo trudną grupę konsumencką dla marek masowych, bowiem niemal z definicji reprezentują one przeciwne wartości – dostępność, powszechność i przemysłową powtarzalność. – mówi Jan Kisielewski ze Stratosfera by Deloitte – Jednakże są takie marki masowe, które znalazły drogę i radzą sobie z nowym konsumentem. Deską ratunku i nadzieją jest świadomość przyzwyczajenia pokolenia Y do tego, że ich naturalne środowisko - cyfrowe - jest mobilne, wszechobecne i ma wysoce interaktywny charakter- dodaje.
Jak wynika z badania „The 2016 Deloitte Millennial Survey. Winning over the next generation of leaders” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, przedstawiciele pokolenia Y niezmiennie pozytywnie oceniają rolę biznesu w społeczeństwie (73 proc.). 87 proc. ankietowanych wierzy, że sukcesu w biznesie nie można mierzyć jedynie wynikami finansowymi. Jak się okazuje, w zestawieniu z wynikami poprzednich lat, łagodniejszym okiem patrzą oni na motywacje i etykę przedsiębiorstw. W opinii 64 proc. respondentów biznes jest skupiony na własnych celach, podczas gdy rok temu taką opinię wyrażało 75 proc.