Mobilna rewolucja. Smartfon w ciągu dekady zastąpił inne urządzenia. 10 lat temu miał go tylko co dwudziesty Polak

Leszek Rudziński
Opracowanie:
10 lat temu tylko co dwudziesty Polak posiadał smartfon
10 lat temu tylko co dwudziesty Polak posiadał smartfon Rami Al-zayat/Unsplash.com
10 lat temu tylko co dwudziesty Polak posiadał smartfon. Dziś ma go niemal 80 proc. z nas – wynika z najnowszego raportu Digital Care „10 lat mobilnej rewolucji”. Urządzenia wyparły tradycyjne telefony komórkowe, telefony stacjonarne. Podobny los spotkał stacjonarne komputery. A to nie koniec cyfrowej rewolucji.

Spis treści

W ciągu dekady zniknęły tradycyjne komórki i telefony stacjonarne

Według danych udostępnionych przez Kantar Public na potrzeby raportu Digital Care Group, 10 lat temu z tradycyjnych komórek z klawiaturą korzystało 82,6 proc. Polaków. Jednak w ciągu dekady liczba ta zmalała do 17,3 proc. osób. Obecnie 76,8 proc. osób posiada smartfony, a jedynie 5,4 proc. tradycyjne telefony.

Polscy użytkownicy masowo rezygnują też z telefonów stacjonarnych. Jeszcze w 2012 roku używano ich w 32,1 proc. gospodarstw domowych. W 2022 roku jedynie w 4,3 proc.

Komputery stacjonarne idą w odstawkę. Stawiamy na mobilność

Coraz rzadziej korzystamy również z komputerów stacjonarnych. O ile w 2012 roku posiadało je 31,6 proc. osób, tak obecnie jedynie 4,7 proc. W tym czasie dwukrotnie wzrosła liczba użytkowników komputerów przenośnych (notebook, laptop, tablet) – z 20 proc. w 2012 r. do 42 proc. w 2022 r. Co ciekawe łączny odsetek osób posiadających w domu komputer stacjonarny, laptop, czy tablet spadł w ciągu ostatnich 10 lat z 51,6 proc. do 46,7 proc.

Coraz częściej gramy w gry na konsolach

Autorzy raportu wskazują, że było to w głównej mierze spowodowane rosnącą popularnością smartfonów, które zaczęły stopniowo przejmować funkcje komputerów osobistych.

Podwoiła się też liczba korzystających z konsol do gier (PlayStation, Xbox, Nintendo) – z 2,9 proc. do 5,7 proc.

Sztuczna inteligencja, biometria i elektroniczne tatuaże źródłami informacji

W ciągu ostatniej dekady telefony komórkowe nie tylko przeobraziły się pod kątem wizualnym, ale także diametralnie zmieniły swoją funkcjonalność. Smartfony pomagają zarządzać życiem prywatnym i zawodowym, być na bieżąco z informacjami ze świata, pozwalają na wykonywanie wysokiej jakości zdjęć, a także dostarczają rozrywki.

Jak zaznacza prof. Aleksandra Przegalińska – futurolog, badacz rozwoju nowych technologii – wszechobecność smartfonów w naszym życiu jest faktem, a proces ten będzie się tylko pogłębiał.

W raporcie zebrane zostały trendy, które ukształtują branżę mobile w przyszłości. Zmiany te będą możliwe dzięki bardziej wydajnym procesorom, lepszym aparatom, a także zintegrowanym funkcjom. To już nie tylko znane dotąd IoT, czyli sterowanie innymi urządzeniami za pomocą smartfona czy rozmowa z botami, ale i sztuczna inteligencja (AI), biometria czy… elektroniczne tatuaże, będące źródłem informacji o, chociażby danych medycznych.

- Niezależnie od tego, jak oceniamy proces, który nastąpił w branży mobile podczas ostatniej dekady, faktem jest, że to właśnie telefony komórkowe stały się ekstensją nas samych i na zawsze zmieniły nasze życie. Smartfony już teraz są zintegrowane z nami, a w przyszłości, dzięki kolejnym funkcjom, nad którymi prace już trwają, będziemy mogli wejść na kolejny poziom. Analizując to, co wydarzyło się w minionym 10-leciu, wiemy już, że wydarzyć się może naprawdę wszystko – mówi prof. Aleksandra Przegalińska futurolog, badacz rozwoju nowych technologii.

Co kształtowało branże mobile w ostatniej dekadzie?

W raporcie, obok scenariuszy przyszłości oraz danych dotyczących rynku mobile w ostatniej dekadzie, znalazły się też najważniejsze trendy, które ukształtowały tę branżę w ostatnim dziesięcioleciu. Wśród nich m.in. płatności mobilne, cyberbezpieczeństwo, ale też zrównoważony rozwój i ekonomia subskrypcji.

Coraz więcej czasu spędzamy w internecie

Z raportu Digital Care wynika, że jeszcze 10 lat temu 40,9 proc. Polaków w ogóle nie korzystało z internetu, obecnie nie robi tego ponad 17 proc. W 2012 roku codzienne zaglądanie do sieci było aktywnością popularną wśród 35,9 proc. osób.

Dekadę później aż 69,3 proc. z nas bywa online każdego dnia. Według danych Kantar Public zarówno 10 lat temu, jak i obecnie, jeśli już używaliśmy internetu, to robiliśmy to każdego dnia. Aktywność 4-5 razy w tygodniu i rzadziej, w obu przypadkach, deklarowało mniej niż 10 proc. z nas.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu