Spis treści
- W ciągu dekady zniknęły tradycyjne komórki i telefony stacjonarne
- Komputery stacjonarne idą w odstawkę. Stawiamy na mobilność
- Coraz częściej gramy w gry na konsolach
- Sztuczna inteligencja, biometria i elektroniczne tatuaże źródłami informacji
- Co kształtowało branże mobile w ostatniej dekadzie?
- Coraz więcej czasu spędzamy w internecie
W ciągu dekady zniknęły tradycyjne komórki i telefony stacjonarne
Według danych udostępnionych przez Kantar Public na potrzeby raportu Digital Care Group, 10 lat temu z tradycyjnych komórek z klawiaturą korzystało 82,6 proc. Polaków. Jednak w ciągu dekady liczba ta zmalała do 17,3 proc. osób. Obecnie 76,8 proc. osób posiada smartfony, a jedynie 5,4 proc. tradycyjne telefony.
Polscy użytkownicy masowo rezygnują też z telefonów stacjonarnych. Jeszcze w 2012 roku używano ich w 32,1 proc. gospodarstw domowych. W 2022 roku jedynie w 4,3 proc.
Komputery stacjonarne idą w odstawkę. Stawiamy na mobilność
Coraz rzadziej korzystamy również z komputerów stacjonarnych. O ile w 2012 roku posiadało je 31,6 proc. osób, tak obecnie jedynie 4,7 proc. W tym czasie dwukrotnie wzrosła liczba użytkowników komputerów przenośnych (notebook, laptop, tablet) – z 20 proc. w 2012 r. do 42 proc. w 2022 r. Co ciekawe łączny odsetek osób posiadających w domu komputer stacjonarny, laptop, czy tablet spadł w ciągu ostatnich 10 lat z 51,6 proc. do 46,7 proc.
Coraz częściej gramy w gry na konsolach
Autorzy raportu wskazują, że było to w głównej mierze spowodowane rosnącą popularnością smartfonów, które zaczęły stopniowo przejmować funkcje komputerów osobistych.
Podwoiła się też liczba korzystających z konsol do gier (PlayStation, Xbox, Nintendo) – z 2,9 proc. do 5,7 proc.
Sztuczna inteligencja, biometria i elektroniczne tatuaże źródłami informacji
W ciągu ostatniej dekady telefony komórkowe nie tylko przeobraziły się pod kątem wizualnym, ale także diametralnie zmieniły swoją funkcjonalność. Smartfony pomagają zarządzać życiem prywatnym i zawodowym, być na bieżąco z informacjami ze świata, pozwalają na wykonywanie wysokiej jakości zdjęć, a także dostarczają rozrywki.
Jak zaznacza prof. Aleksandra Przegalińska – futurolog, badacz rozwoju nowych technologii – wszechobecność smartfonów w naszym życiu jest faktem, a proces ten będzie się tylko pogłębiał.
W raporcie zebrane zostały trendy, które ukształtują branżę mobile w przyszłości. Zmiany te będą możliwe dzięki bardziej wydajnym procesorom, lepszym aparatom, a także zintegrowanym funkcjom. To już nie tylko znane dotąd IoT, czyli sterowanie innymi urządzeniami za pomocą smartfona czy rozmowa z botami, ale i sztuczna inteligencja (AI), biometria czy… elektroniczne tatuaże, będące źródłem informacji o, chociażby danych medycznych.
- Niezależnie od tego, jak oceniamy proces, który nastąpił w branży mobile podczas ostatniej dekady, faktem jest, że to właśnie telefony komórkowe stały się ekstensją nas samych i na zawsze zmieniły nasze życie. Smartfony już teraz są zintegrowane z nami, a w przyszłości, dzięki kolejnym funkcjom, nad którymi prace już trwają, będziemy mogli wejść na kolejny poziom. Analizując to, co wydarzyło się w minionym 10-leciu, wiemy już, że wydarzyć się może naprawdę wszystko – mówi prof. Aleksandra Przegalińska futurolog, badacz rozwoju nowych technologii.
Co kształtowało branże mobile w ostatniej dekadzie?
W raporcie, obok scenariuszy przyszłości oraz danych dotyczących rynku mobile w ostatniej dekadzie, znalazły się też najważniejsze trendy, które ukształtowały tę branżę w ostatnim dziesięcioleciu. Wśród nich m.in. płatności mobilne, cyberbezpieczeństwo, ale też zrównoważony rozwój i ekonomia subskrypcji.
Coraz więcej czasu spędzamy w internecie
Z raportu Digital Care wynika, że jeszcze 10 lat temu 40,9 proc. Polaków w ogóle nie korzystało z internetu, obecnie nie robi tego ponad 17 proc. W 2012 roku codzienne zaglądanie do sieci było aktywnością popularną wśród 35,9 proc. osób.
Dekadę później aż 69,3 proc. z nas bywa online każdego dnia. Według danych Kantar Public zarówno 10 lat temu, jak i obecnie, jeśli już używaliśmy internetu, to robiliśmy to każdego dnia. Aktywność 4-5 razy w tygodniu i rzadziej, w obu przypadkach, deklarowało mniej niż 10 proc. z nas.
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?