Zaskakująca sytuacja w handlu. Klienci wolą jednak kupować w tych sklepach

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
 Wśród mieszkańców mniejszych miast, 44 proc. badanych częściej wybiera zakupy stacjonarne. Różnice można zaobserwować również między płciami 
FOT. MARIUSZ KAPALA / POLSKA PRESS
Wśród mieszkańców mniejszych miast, 44 proc. badanych częściej wybiera zakupy stacjonarne. Różnice można zaobserwować również między płciami FOT. MARIUSZ KAPALA / POLSKA PRESS Fot. Mariusz Kapala
41 proc. ankietowanych przyznało, że w ostatnim roku częściej wybierało zakupy stacjonarne - wynika z badania Santander Consumer Banku. Zakupy online były preferowane przez 27 proc. badanych, a 30 proc. korzystało z obu form zakupów w równym stopniu.

Spis treści

Z raportu opublikowanego przez Santander Consumer Bank wynika, że niemal wszyscy młodzi Polacy są codziennymi użytkownikami internetu. W grupie wiekowej 18-29 lat jest to 97 proc., a wśród osób w wieku 30-39 lat aż 98 proc.. Mimo to, 41 proc. ankietowanych przyznało, że w ostatnim roku częściej wybierało zakupy stacjonarne. Zakupy online były preferowane przez 27 proc. badanych, a 30 proc. korzystało z obu form zakupów w równym stopniu.

Wśród mieszkańców mniejszych miast, 44 proc. badanych częściej wybiera zakupy stacjonarne

Preferencje zakupowe Polaków różnią się w zależności od miejsca zamieszkania, wieku oraz dochodów. Wśród mieszkańców mniejszych miast, 44 proc. badanych częściej wybiera zakupy stacjonarne. Różnice można zaobserwować również między płciami – kobiety częściej wybierają zakupy online, podczas gdy mężczyźni preferują tradycyjne sklepy.

Szybkość dostawy jest istotna dla 42 proc. ankietowanych klinetów

Dla badanych najważniejszym aspektem zakupów online są punkty odbioru zamówień blisko domu, co wskazało 54 proc. respondentów. Szybkość dostawy jest istotna dla 42 proc. ankietowanych. Inne ważne elementy to sklepy bez kas (26 proc.), ekologiczne rozwiązania (17 proc.), możliwość oglądania produktów na żywo i zakupu online (9 proc.) oraz personalizacja dzięki AI (6 proc.). Wirtualni asystenci zakupowi AI cieszą się najmniejszym zainteresowaniem – wskazało na nie jedynie 3 proc. respondentów.

Punkty odbioru zamówień są szczególnie popularne wśród osób w wieku 40-49 lat (62 proc. wskazań) oraz w grupach wiekowych 30-39 lat i 50-59 lat (po 57 proc. wskazań). Szybkie dostawy są kluczowe dla młodszych konsumentów – 52 proc. osób w wieku 18-29 lat oraz 50 proc. w wieku 30-39 lat podkreśla ich znaczenie.

Programy lojalnościowe i subskrypcje są ważne dla 44 proc. respondentów, szczególnie dla osób w wieku 40-49 lat (52 proc. ), mieszkańców dużych miast (50 proc.) oraz osób z miesięcznym dochodem między 4000 a 4999 zł (55 proc.).

"Polacy cenią rozwiązania zakupowe, które łączą wygodę, szybkość i nowoczesność. Szczególnie popularne są punkty odbioru zamówień, zwłaszcza dla Polaków w wieku 40-49 lat – 62 proc. wskazań oraz 30-39 lat i 50-59 lat – po 57 proc. wskazań. Istotne podczas procesu zakupowego są także szybkie dostawy, które umożliwiają dopasowanie zakupów do dynamicznego stylu życia. Ten aspekt szczególnie podkreślają młodsi konsumenci. Wskazało na niego 52 proc. respondentów w wieku 18-29 lat oraz 50 proc. ankietowanych w wieku 30-39 lat" - poinformował, cytowany w raporcie, Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CATI przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 roku. Wzięła w nim udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków korzystających z internetu.

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu