Kupujemy w Internecie, a potem oddajemy. Jaką formę zwrotów preferują Polacy?

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Polacy niechętnie oddają zakupione produkty, choć w okresie dużych promocji, takich jak Black Friday, Cyber Monday, czy zakupów świątecznych, odsetek rzeczy oddawanych do sklepów rośnie.
Polacy niechętnie oddają zakupione produkty, choć w okresie dużych promocji, takich jak Black Friday, Cyber Monday, czy zakupów świątecznych, odsetek rzeczy oddawanych do sklepów rośnie. Szymon Starnawski/Polska Press
Trwa zakupowe szaleństwo Polaków. Sklepy internetowe, chcąc przyciągnąć do siebie klientów, oferują coraz więcej możliwości zwrotu produktów w formule omnichannel, czyli łączenia handlu stacjonarnego z internetowym. Ulubioną opcją zwrotu towaru przez Polaków jest automat paczkowy, który wybiera 63 proc. osób – wynika z badania CBRE. Jakie jeszcze formy zwrotu cieszą się popularnością?

Spis treści

Z raportu CBRE wynika, że Polacy niechętnie oddają zakupione produkty, choć w okresie dużych promocji, takich jak Black Friday, Cyber Monday, czy zakupów świątecznych, odsetek rzeczy oddawanych do sklepów rośnie. Na co dzień jednak do częstych zwrotów przyznaje się tylko 3 proc. konsumentów. 57 proc. badanych twierdzi, że rzadko zwraca produkty, a 39 proc. nie robi tego nigdy.

Najchętniej korzystamy z automatu paczkowego

Spośród wielu opcji zwrotu zakupów, zdecydowanie ulubiony jest automat paczkowy. Przyznaje tak 63 proc. Polaków. Wśród ich zwolenników więcej jest mężczyzn, z których na taki sposób odsyłania niepasujących produktów decyduje się 67 proc., a wśród kobiet 59 proc.

Najstarsi Polacy wybierają kuriera

Na drugim miejscu znajduje się kurier z odbiorem ze wskazanego miejsca preferowany przez 18 proc. respondentów. Taką formę zwrotu wybierają głównie najstarsi. Niemal jedna czwarta (24 proc.) osób powyżej 55. roku życia najczęściej decyduje się na zamówienie kuriera.

Poczta i zwrot osobisty najmniej popularne

Podium zamyka placówka pocztowa, w której nietrafiony zakup odsyła 1 na 10 Polaków. Z kolei na oddanie produktu w sklepie stacjonarnym decyduje się 5 proc. respondentów. Częściej są to osoby w wieku 18-24 lata, wśród których na tę opcję wskazało 13 proc. zapytanych.

Spójna polityka zwrotów szansą na sukces sklepu

Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE, podkreśla, że w przypadku łączenia sprzedaży internetowej i stacjonarnej ważne jest zadbanie o spójność i wzajemne wsparcie obu kanałów. Chodzi na przykład o taki sam okres możliwości zwrotu produktów w sieci i w sklepie czy spójną politykę cenową.

- To tym istotniejsze, że jak pokazują analizy klient, który dokonał zakupu online, a zwraca produkt w sklepie stacjonarnym, ma duże szanse na zakupienie czegoś dodatkowego. To prosty mechanizm, jedna rzecz nam nie pasuje, ale jak już jesteśmy na miejscu, to przejrzymy inne dostępne opcje i często na którąś z nich się zdecydujemy. Widać zatem, że te synergie się po prostu opłacają – tłumaczy Majkowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak przekuć naukę w sukces biznesowy? Pomogą w tym spin-offy

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie