Zmniejszone wydatki na Wielkanoc
Według raportu UCE Research i Shopfully, 45,8 proc. Polaków planuje zmniejszyć swoje wydatki na Wielkanoc w porównaniu do zeszłego roku. To znacząca liczba, która wskazuje na rosnącą ostrożność wśród konsumentów. Wzrost cen żywności i innych podstawowych produktów zmusza wiele osób do bardziej przemyślanych zakupów.
Nie wszyscy jednak zamierzają oszczędzać. 34,9 proc. ankietowanych nie planuje ograniczać swoich wydatków, a 9,8 proc. podejmie decyzję tuż przed świątecznymi zakupami. Dodatkowo, 9,5 proc. respondentów nie jest w stanie określić swojego budżetu na święta, co może wskazywać na niepewność co do przyszłych wydatków.
Eksperci z UCE Research zauważają, że w porównaniu do zeszłorocznych wyników, sytuacja nieco się poprawiła. W poprzednim badaniu 53 proc. osób deklarowało chęć ograniczenia wydatków.
– Fakt, że blisko połowa społeczeństwa planuje zmniejszyć swoje świąteczne wydatki w porównaniu do zeszłorocznych, świadczy o tym, że wśród konsumentów wciąż panuje niepewność. Polacy widzą, że ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną. Potwierdzają to też dane z rynku, np. publikowane przez GUS czy UCE Research i Uniwersytet WSB Merito – wskazał Robert Biegaj z Shopfully.
– Taki scenariusz już jest realizowany w sklepach. W marcu i na początku kwietnia produkty w sieciach handlowych znowu wyraźnie zdrożały i do Wielkanocy podwyżki na pewno nie wyhamują – uważa Biegaj.
Gdzie Polacy planują oszczędzać?
Z raportu wynika, że największe oszczędności Polacy planują poczynić na zakupach napojów alkoholowych, co zadeklarowało 38,8 proc. badanych. To zmiana w porównaniu do ubiegłego roku, kiedy to najczęściej wymieniano artykuły spożywcze jako obszar do oszczędności.
W opinii Roberta Biegaja, wynika to z ograniczenia spożycia alkoholu przez społeczeństwo, ale również wzrostu cen napojów alkoholowych. Inne obszary, w których Polacy planują oszczędzać, to ogólne świąteczne sprawunki (38,4 proc.), ozdoby i gadżety świąteczne (34,1 proc.), artykuły spożywcze (33,6 proc.) oraz prezenty dla rodziny (27,1 proc.). Niewielki odsetek, bo 3 proc., jeszcze nie wie, na jakie produkty wyda mniej, a 1,7 proc. bierze pod uwagę produkty nieujęte w ankiecie.
Ograniczenia w świątecznych wizytach
Oprócz oszczędności na zakupach, 17,4 proc. badanych zadeklarowało ograniczenie świątecznych wizyt w restauracjach, kawiarniach, kinach czy teatrach. To kolejny sygnał, że Polacy starają się kontrolować swoje wydatki w obliczu rosnących kosztów życia.
Badanie, które dostarczyło tych danych, zostało przeprowadzone na początku kwietnia na próbie 1008 konsumentów w wieku od 18 do 80 lat. Wyniki te pokazują, że mimo pewnej poprawy w porównaniu do zeszłego roku, Polacy nadal ostrożnie podchodzą do swoich wydatków, zwłaszcza w okresie świątecznym.
Opis metody analitycznej/badawczej
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 02-03.04.2025 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Shopfully w ramach raportu pt. „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025” na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.
Źródło: PAP
