Do klasy średniej zalicza się osoby zarabiające od 68 142 zł do 133 692 zł brutto rocznie
Zgodnie z definicjami przyjętymi przez Polski Ład do klasy średniej w Polsce zalicza się osoby zarabiające od 68 142 zł do 133 692 zł brutto rocznie. Jeśli dana osoba pracuje na etacie powinna „na rękę” otrzymywać między 3 986 - 7 331 zł (jeżeli korzysta z Pracowniczych Planów Kapitałowych) lub między 4 109 zł netto 7 581 zł netto (bez PPK). Do klasy średniej można też zaliczyć przedsiębiorców, o ile spełniają kryterium dochodowe i rozliczają się według skali podatkowej.
Nowy samochód osobowy często okazuje się zbyt drogi dla osób fizycznych
Spośród nowych samochodów kupowanych w Polsce zdecydowaną większość kupują przedsiębiorstwa. To około 75 proc. rejestracji. Osoby fizyczne, które nie maja możliwości skorzystania z odliczeń PIT i VAT często nie maja też możliwości zakupu nowego samochodu, a ten po prostu okazuje się być zbyt drogi dla ich domowego budżetu.
- W przypadku, gdy zdecydujemy się wziąć kredyt na samochód, w pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie, ile miesięcznie możemy wydać na ratę kredytu, ile mamy wolnych środków w naszym domowym budżecie. Dla osoby, która zarabia miesięcznie od 4 tys. do 7 tys. zł - 1000 zł to i tak jest już duży wydatek - tłumaczy Kacper, dealer samochodowy.
Analitycy Carsmile założyli, że miesięcznie na samochód wydamy od 1000 do 1800 zł
Analitycy Carsmile założyli, że pracownik zarabiający ok. 4 tys. zł netto, za mieszkanie, kredyt, telefon i podobne płaci ok. 1000 zł miesięcznie. W przypadku osób zarabiających ok. 6000 zł netto będzie to 1500 zł, a przy osobach o dochodach ok. 7500 zł - 2500 zł.
Dzięki takim założeniom przyjęto, że osoba o najniższych dochodach będzie mogła wydać miesięcznie na samochód 1000 zł brutto, a najlepiej zarabiający - nawet 1800 zł brutto. Analitycy również przyjęli, że maksymalny koszt użytkowania to rata za samochód oraz ubezpieczenie, koszty serwisów i zakupu oraz przechowywania opon.
- Prawda jest taka, że klasy średniej, według definicji Polskiego Ładu, nie stać na średniej klasy nowego samochód, zwłaszcza gdy mówimy tu o osobach pracujących na etacie. W dużo lepszej sytuacji są przedsiębiorcy, którzy mogą rozliczyć w kosztach przynajmniej część wydatków na auto. Jednak nawet w ich przypadku samochód kosztujący ok. 140 tys. zł brutto wydaje się zbyt drogi dla osoby rozsądnie gospodarującej budżetem miesięcznym nieprzekraczającym 7,5 tys. zł na rękę - szacuje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
