- Nie jest tajemnicą, że najchętniej i najczęściej kupujemy w sklepach Biedronka. Jest ich bardzo dużo, niemal 80 proc. Polaków robi zakupy w tych sklepach- mówi AIP Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry. - Ale jest też sieć Lidl, która ma kilkakrotnie mniej sklepów, ale liczba ich klientów przekroczyła już połowę wszystkich dorosłych Polaków- dodaje.
Z kolei wśród sklepów sportowych prym wiodą Decathlon (w tej sieci kupuje 16 proc. dorosłych Polaków) i 4F (11 proc).
Najchętniej odwiedzanym miejscem zakupu w kategorii DIY jest Castorama (25 proc.), a wśród sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz – IKEA (37 proc.). Na rynku mody najsilniejsze są Pepco (30 proc.), H&M (22 proc.) i Reserved (15 proc.)- wynika z YouGov BrandIndex – polskiej edycji globalnego badania kondycji i wizerunku marek z różnych sektorów handlu detalicznego.
- Biorąc pod uwagę skalę sieci Lidl goni Biedronkę. Lidl jest naprawdę lubianą siecią, jeżeli chodzi o wizerunek pod kątem satysfakcji klientów. Ponadto Lidl bije na głowę konkurencyjne sieci spożywcze działające w Polsce pod kontem stosunku jakości do ceny- mówi.
Do ulubionych marek obuwniczych Polaków należą CCC (28 proc.) i Deichmann (15 proc.). Jednak w ocenie respondentów obydwie ustępują innym markom pod względem jakości – wyższe wyniki mają m.in. Wojas i Ryłko (wskaźnik jakości dla obu tych marek wynosi 25 proc.). Podium zajmują znane brandy międzynarodowe: Adidas (47 proc.), Nike (40 proc.) oraz Puma (36 proc.).
- Właściwie nie ma takiej sytuacji, żebyśmy sklepu nie lubili. Owszem są sklepy do których nie chodzimy, ale to wynika czasem z odległości, a nie zapominajmy, ze lokalizacja dla handlu jest kluczowa, czasem dlatego, że nie chcemy kupować w dużym sklepie i nie chcemy poświęcać na zakupy zbyt wiele czasu. Coraz częściej kładziemy nacisk na wygodę, a czasem po prostu jest to kwestia cen- podsumowuje Górnicka.
