Nowe auta. Dwunasty miesiąc wzrostów! Decydują głównie wyprzedaże!

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w kwietniu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (marca 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest jednak wyższa od tej zanotowanej w 2023 roku.
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w kwietniu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (marca 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest jednak wyższa od tej zanotowanej w 2023 roku. Newspress
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w kwietniu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (marca 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest jednak wyższa od tej zanotowanej w 2023 roku.

Spis treści

W kwietniu bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. To już dwunasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży rok do roku. Średnio dziennie rejestrowano w kwietniu 2014 samochodów, o 146 sztuk więcej niż rok wcześniej.

Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich pozostaje klient flotowy, którego udział w rynku przekracza poziom 57%. Rzeczywisty udział klienta instytucjonalnego (firm) w polskim rynku jest jednak zdecydowanie wyższy. Według szacunków przekracza poziom 80%. 

Zgodnie z uzyskanymi informacjami, problem z dostępnością aut w zasadzie nie istnieje. Oczywiście w przypadku niektórych modeli należy nieco dłużej poczekać na realizację zamówienia, jednak w większości aut okres oczekiwania nie odbiega od dotychczasowego standardu. 

Około 40% rejestrowanych obecnie pojazdów to auta z rocznika 2023. Udział samochodów z poprzedniego roku produkcyjnego w rejestracjach od stycznia do kwietnia wynosi około 60%. 
Prognoza Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR na cały 2024 rok zakłada rejestrację około 530 tys. samochodów osobowych oraz 68 tys. samochodów dostawczych. 

Ile aut zarejestrowano?

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w kwietniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 49 628 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 25,24% (+10 003 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 11,72% (-6 590 szt.) mniej niż w marcu 2024 roku. Dane skumulowane (204 446 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 14,54% (25 958 szt.).

W ciągu czterech miesięcy br. osiem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował Mercedes – o 44,42%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała KIA, o 10,20%.

Rynek aut osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w kwietniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 44 386 samochodów osobowych, o 25,08% (8 901 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 11,09% (-5 539 szt.) mniej niż w marcu 2024 r. W ciągu czterech miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 183 079 nowych samochodów osobowych, o 15,49% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+24 562 szt.).

W kwietniu 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,81%. Udział firm osiągnął poziom 69,19%. 
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 30 709 aut. Udział klientów firmowych na koniec kwietnia 2024 roku wyniósł 68,03%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Komu rośnie, a komu spada?

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Nissan o 83,73%, a największy spadek zanotowała KIA, o 10,18%. 

Kto liderem?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali 36 570 aut tej marki, o 14,23% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,97%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 20 070 szt., o 18,24% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział marki wyniósł 10,96%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 11 000 samochodów, o 0,96% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,01%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 10 602 szt., o 10,18% mniej niż w 2023 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,79%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 9 869 aut tej marki, o 24,15% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,39%. 

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku była Toyota Corolla (8 595 szt.; +40,26% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (6 177 szt.; +58,06% r/r) oraz Toyota Yaris (3 094 szt. -22,92% r/r), następnie była Toyota RAV4 (2 829 szt.; +60,83%), a za nią Hyundai Tucson (2 574 szt.;+56,09% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (3 433 szt.; +13,98%), na drugim miejscu - KIA Sportage (2 407 szt.; +50,44%), na trzecim – Toyota C-HR (2 301 szt.; +45,54%), na czwartym – Toyota Corolla (1 809 szt.; +148,83%), a na piątym – Hyundai Tucson (1 607 szt. +35,73%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (8 595 szt.; +40,26%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (6 177 szt.; +58,06%), na trzecim – Toyota Yaris (3 094 szt.; -22,92%), na czwartym – Toyota RAV4 (2 829 szt.; +60,83%), a na piątym – Hyundai Tucson (2 574 szt.; +56,09%).

Rynek aut dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w kwietniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 5 242 samochody dostawcze, o 26,6% (+1 102 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 16,70% (-1 051 szt.) mniej niż w marcu 2024 r. W 2024 roku zarejestrowano 21 367 aut dostawczych, o 7,0% (1 396 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do 2023 roku, w tym najbardziej Suzuki, o 97,67%. Największy spadek zanotował MAN – o 32,39%. 

Tytuł lidera rynku w 2024 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 4 088 aut tej marki, o 10,72% mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 19,13%. 
Na pozycji wicelidera znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 946 szt., o 20,49% więcej niż w 2023 r. Udział marki w rynku wyniósł 13,79%. 
Na trzecim miejscu jest Ford. W 2024 r. klienci tego producenta zarejestrowali 2 862 pojazdy dostawcze, o 0,76% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 13,39%.
Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 585 szt., o 36,99% więcej niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,10%. 
Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2024 r. zarejestrowano 1 994 auta dostawcze tej marki, o 11,40% więcej niż w takim samym okresie 2023 r. Udział marki wyniósł 9,33%. 

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2024 r. jest Renault Master (2 830 szt.; -21,82% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (2 069 szt.; +42,30r/r), na trzeciej Iveco Daily (1 697 szt.; +10,77% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (1 650 szt.; +17,69%). Pierwszą piątkę zamyka Toyota Proace City (1 289 szt.; +24,78%).

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowe auta. Dwunasty miesiąc wzrostów! Decydują głównie wyprzedaże! - Motofakty

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu