Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami, praca zdalna może być wykonywania całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Oznacza to, że nowe przepisy prawa pracy zastąpiły dotychczasowe regulacje dotyczące pracy zdalnej zawarte w tzw. ustawie covidowej. Nowe regulacje wskazują w jakich okolicznościach można wprowadzić taki rodzaj pracy, kiedy pracodawca nie będzie mógł odmówić pracownikowi pracy zdalnej, ale również w jakich przypadkach to pracodawca będzie mógł polecić jej wykonywanie - podkreśla Magdalena Araczewska, nadinspektor pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Bydgoszczy.
Za co pracodawca musi zwrócić pracownikowi zdalnemu?
Nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej wiążą się dla pracodawcy z dodatkowymi kosztami, jakie musi ponieść.
Musi on zapewnić materiały i narzędzia pracy niezbędne do wykonywania obowiązków zdalnie, w tym urządzenia techniczne. Po jego stronie leży także zapewnienie odpowiedniej instalacji, serwisu czy konserwacji sprzętów lub pokrycie kosztów z tym związanych. Pracownik musi mieć też zapewnione szkolenia i pomoc techniczną.
- Ponadto pracodawca będzie pokrywał koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych, a także inne koszty bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej, jeżeli ich zwrot zostanie określony w porozumieniu lub regulaminie. Jeśli pracownik będzie używał prywatnego telefonu, na pracodawcy będzie również ciążył obowiązek pokrycia związanych z tym udokumentowanych kosztów. W takiej sytuacji pracownikowi przysługiwać będzie wypłata ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu, odpowiadającego przewidywanym kosztom ponoszonym przez niego w związku z pracą zdalną - mówi Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy w firmie inFakt.
Jak dodaje, przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu albo ryczałtu pracodawca powinien brać pod uwagę m.in. normy zużycia materiałów i narzędzi pracy, ich udokumentowane ceny rynkowe, normy zużycia energii elektrycznej czy koszty usług telekomunikacyjnych.
Czy pracodawca musi pracownikowi zdalnemu zwrócić za wodę?
Pracując zdalnie pracownik zużywa też w mieszkaniu dużo wody. Czy za nią również szef musi zwrócić?
Niestety, nie.
- Obowiązkowe pokrycie kosztów w zakresie kosztów zużycia mediów dotyczy wyłącznie kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej. Nie obejmuje ono zatem kosztów zużycia wody, o ile regulacje dotyczące obowiązku zwrotu takich kosztów nie zostały wprowadzone do wewnątrzzakładowych aktów prawnych. Mowa tutaj o porozumieniu lub regulaminie - podkreślają w ministerstwie rodziny, pracy i polityki społecznej.
Nie przegap
