Od lokalnej firmy do europejskiego giganta logistycznego – poznaj historię sukcesu InPost

Materiał informacyjny InPost
InPost
W 2006 roku 50-gramowa blaszka odmieniła rynek pocztowy, a trzy lata później Paczkomat® zrewolucjonizował branżę logistyczną. Dziś InPost – firma założona w 1999 roku przez Rafała Brzoskę – jest liderem logistyki dla e-commerce w Europie. W jaki sposób polska lokalna firma stała się silną konkurencją na międzynarodowych rynkach?

Zmiany są nieuniknionym elementem rozwoju – dotyczyło to również polskiego rynku pocztowego. Gdy inni trzymali się schematów, InPost stawiał na innowacje i nieszablonowe rozwiązania.

W 2006 roku tylko Poczta Polska mogła dostarczać listy o masie niższej niż 50 g. Wówczas Rafał Brzoska, założyciel InPost, wpadł na pomysł: genialnym rozwiązaniem na ominięcie monopolu na rynku okazała się… 50-gramowa blaszka, która dociążyła listy! Liczba miesięcznie doręczanych przesyłek przez InPost stale się powiększała, a już pod koniec 2007 roku InPost uruchomił system śledzenia listów przez Internet.

Pierwszy Paczkomat w Polsce

Za prawdziwą rewolucję na polskim rynku logistycznym uznaje się nowoczesne urządzenia przypominające skrytki pocztowe, które umożliwiają samodzielne odbieranie i nadawanie przesyłek 24/7. Dzisiaj nie trzeba ich nikomu przedstawiać – znamy je wszyscy i nie wyobrażamy sobie bez nich życia.

A czy wiesz, że pierwszy Paczkomat w Polsce został zainstalowany w Krakowie we wrześniu 2009 roku? Od tego czasu sieć urządzeń InPost w Polsce rozrosła się do ponad 25 000 maszyn!

Początki jednak wcale nie były proste – wielu prezesów firm podchodziło z niedowierzaniem do idei samoobsługowego rozwiązania. W ich oczach miało się ono nie sprawdzić na polskim rynku. Czy mieli rację? Dzisiaj wiemy, że nie. Maszyny Paczkomat rozszerzyły działalność InPost i stały się ogromnym sukcesem – nie tylko w naszym kraju, bo innowacyjne urządzenia InPost stale podbijają kolejne rynki w Europie!

InPost

Międzynarodowa ekspansja i przesyłki cross-border

Dynamiczny rozwój InPost przyspieszył w 2021 roku, kiedy firma zadebiutowała na giełdzie Euronext w Amsterdamie i przejęła francuskiego lidera rynku Mondial Relay. Te posunięcia otworzyły jej drogę do ekspansji w Europie Zachodniej.

Kolejnym przełomem w historii InPost było przejęcie w 2024 roku firmy Menzies Distribution Limited w Wielkiej Brytanii – jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków e-commerce w Europie. W kwietniu 2025 roku InPost wykonał następny odważny krok, nabywając Yodel – jedną z największych firm kurierskich na Wyspach. Dzięki temu Grupa znacząco umocniła swoją pozycję na rynku brytyjskim, przyspieszając tempo dalszej ekspansji.

Na koniec 2024 roku InPost uruchomił także usługę przesyłek międzynarodowych, umożliwiającą wygodne dostawy cross-border pomiędzy 8 krajami europejskimi: Polską, Belgią, Francją, Luksemburgiem, Hiszpanią, Portugalią, Holandią i Włochami. Choć projekt wciąż się rozwija, już teraz otwiera ogromne możliwości zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla polskich przedsiębiorców eksportujących swoje produkty za granicę.

Rezultat? Dziś Grupa InPost dysponuje jedną z największych sieci automatów paczkowych na świecie – liczącą ponad 47 000 maszyn w 9 krajach – oraz ponad 34 000 punktami PUDO. InPost staje się więc nie tylko liderem technologii out-of-home delivery, ale też firmą, która wyznacza nowe standardy logistyki w całej Europie.

Ale InPost to nie tylko infrastruktura – to także wszechstronna oferta wspierająca rozwój e-commerce. Firma zapewnia usługi kurierskie i kompleksową obsługę fulfillmentu dla ok. 100 000 sprzedawców internetowych, a także umożliwia szybkie zakupy, dzięki usłudze InPost Pay, łączącej płatność i dostawę w jednym przycisku.

Historia InPost to nie tylko przykład dynamicznego wzrostu, ale też dowód na to, że odwaga, technologia i zrozumienie zmieniających się potrzeb klienta, mogą zrewolucjonizować całą branżę. Jakie kierunki rozwoju wybierze InPost w przyszłości? Tego jeszcze nie wiemy, ale jedno jest pewne: firma na pewno nie przestanie myśleć „out of the box”.

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu