Wodorowa przyszłość
W czerwcu 2024 roku, Orlen otworzył w Poznaniu pierwszą w Polsce ogólnodostępną całodobową stację wodorową, która obsługuje m.in. 25 autobusów miejskich. To jednak tylko początek ambitnego planu, który zakłada budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji do 2030 roku.
– Wodór to ważne w krajowym miksie paliwo przyszłości, które będzie odgrywać coraz większą rolę w transporcie. W planach projektowych mamy budowę 56 stacji tankowania wodoru w całej Polsce. Chcemy to realizować zgodnie z harmonogramem i mam nadzieję, że terminy będą dotrzymane i że zostanie to uwzględnione w strategii Orlenu – wskazał Michał Grzybowski, kierownik Zespołu Analiz Projektów Wodorowych w Orlenie.
Projekty te, mimo że kosztowne, uzyskały wsparcie finansowe zarówno z Unii Europejskiej, jak i z krajowych programów. Grzybowski dodatkowo zwraca uwagę na rosnące zainteresowanie samorządów technologiami wodorowymi. – Widzimy zainteresowanie ze strony samorządów i miejskich zakładów autobusowych technologiami wodorowymi i myślę, że oprócz napędów bateryjnych, biopaliw jak bio LNG, bio CNG, wodór będzie miał istotne miejsce w przyszłym miksie paliwowym – dodał.
Elektromobilność jako część ekosystemu
Elektryfikacja transportu jest kolejnym filarem strategii Orlenu. Sieć ponad tysiąca punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce to dowód na to, że koncern traktuje rozwój elektromobilności jako kluczowy element transformacji energetycznej – Elektryfikacja transportu to zadanie rozpisane na pokolenia, wymagające zaangażowania i skoordynowania zasobów inwestycyjnych i organizacyjnych. To tworzenie całego ekosystemu elektromobilności – zauważa Karol Wolff, dyrektor Biura Strategii i Transformacji Strategicznej Orlen.
Wolff zauważa również, że rozwój elektromobilności w Polsce napotyka na przeszkody związane z modernizacją sieci elektroenergetycznych, hamowaną przez biurokrację. Mimo to, Orlen nie ustaje w wysiłkach na rzecz elektromobilności, inwestując w zieloną energię i modernizację sieci, aby sprostać oczekiwaniom klientów.
– Polska jest krajem, gdzie klient oczekuje rozwiązań skutecznych i korzystnych ekonomiczne, jak LPG. Dlatego mówiąc o rozwoju elektromobilności, mówimy o całym łańcuchu - od wytwarzania zielonej energii. Inwestujemy w modernizację sieci, jednak to działanie wymaga czasu, dlatego potrzebujemy jako biznes – ale też regulatorzy, klienci – znaleźć takie tempo, które pozwoli na długofalowe szukanie rozwiązań najbardziej skutecznych i użytecznych – tłumaczy Wolff.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP
Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?