Ostatnia chwila na zakupy świąteczne przez internet. 10 rad, jak może to być proste i opłacalne

Zbigniew Biskupski AIPZaktualizowano 
Paweł Relikowski
Świąteczne zakupy mogą być więc bezpieczne, ale przede wszystkim pozwalają na dużą oszczędność czasu i pieniędzy. Aby efekt był jeszcze bardziej okazały, warto skorzystać z dziesięciu wskazówek ekspertów.

Niemal 2/3 Polaków uważa, że zakupy w sieci są tak samo bezpieczne, jak te tradycyjne. Klienci przekonują się i przyzwyczajają do zakupów w sieci – coraz częściej dokonują tego typu transakcji, a dzięki pozytywnym doświadczeniom ich zaufanie zwiększa się.
Nie ma lepszej recepty na świąteczną gorączkę prezentową niż zakupy w Internecie. Tylko tu można w jeden wieczór odwiedzić kilkadziesiąt sklepów, obejrzeć kilkaset produktów, poszukać inspiracji, prześledzić trendy, poczytać opinie ekspertów i rekomendacje innych kupujących, by na końcu znaleźć wybrany produkt w najlepszej cenie.

Czy można w Polsce znaleźć internautę, który jeszcze nigdy nie zrobił zakupów w sieci? To prawdziwe wyzwanie, które pewnie skończyłoby się fiaskiem. Polacy z dostępem do internetu korzystają z wszystkim jego możliwości, również tych transakcyjnych. Co więcej – kupują coraz więcej i coraz częściej. Z badania TNS Polska z października br. zrealizowanego na zlecenie serwisu Ceneo.pl wynika, że zakupy w sieci kilka razy w miesiącu robi już co drugi Polak, a przynajmniej raz w tygodniu na wirtualne zakupy wybiera się co dziesiąty z nas.

Czy na internetowych zakupach czujemy się bezpiecznie? Tak! Z tego samego badania wynika, że niemal 2/3 Polaków uważa, że zakupy w sieci są tak samo bezpieczne, jak te tradycyjne. Klienci przekonują się i przyzwyczajają do zakupów w sieci – coraz częściej dokonują tego typu transakcji, a dzięki pozytywnym doświadczeniom ich zaufanie zwiększa się. Na pewno wpływ na to miała wdrożona 2 lata temu „Ustawa o prawach konsumentów”. Ułatwiła ona procedury związane ze zwrotem zakupionego towaru, co spowodowało, że Polacy śmielej kupują w sieci produkty, które do tej pory nabywali głównie w tradycyjny sposób w galeriach i pasażach handlowych. Rośnie też świadomość oraz wymagania wobec sklepów i dostawców.

Jakich zatem zasad warto przestrzegać, by znaleźć sprawdzony sklep, szybkiego dostawcę i najlepszy produkt? Jakie mamy jako e-klienci prawa i gwarancje? Jak i gdzie szukać, jak sprawdzać i weryfikować wiarygodność, co robić, gdy coś pójdzie nie tak?

1. Szukaj inspiracji

Wiele serwisów i sklepów internetowych uruchomiło specjalne sekcje z propozycjami prezentów dopasowanych do różnych kategorii. W serwisach zakupowych współpracujących z wieloma sklepami każdą kategorię można przefiltrować pod kątem przedziałów cenowych, (zależnie od budżetu jakim dysponujemy) oraz popularności (aby kupować w zgodzie z modą i trendami).

Obejrzyj:
Nie każdego stać na drogie prezenty, ale w prosty sposób warto się podzielić z potrzebującymi. Spójrz jak proste są zasady Szlachetnej Paczki!

2. Korzystaj ze schowka

Podczas wirtualnych wędrówek w poszukiwaniu pomysłów warto zapamiętywać w schowku poszczególne oferty - poczekają tam na ostateczną decyzję i dokonanie zakupu. Tworzymy w ten sposób wirtualną listę prezentową, bez obawy, że coś nam umknie.

3. Porównaj ceny

Dzięki serwisom takim jak Ceneo.pl, prezentującym oferty z wielu tysięcy e-sklepów można zaoszczędzić nawet do 20 proc. ceny wyjściowej. Atrakcyjna cena jest oczywiście istotnym kryterium, warto jednak zwracać uwagę na warunki dostawy (jej koszt i czas), formy płatności i dodatkowe bonusy. Zbyt niskie ceny są zawsze podejrzane – telewizora, który kosztuje 5 tys. nie dostaniemy raczej za 3 tys. W gorącym sezonie zakupowym na nasz brak czujności czyhają oszuści, którzy zakładają fałszywe witryny, ale nigdy nie wysyłają opłaconego towaru. Jak się uchronić? Szukać najlepszych ofert w serwisach i porównywarkach – tego typu fałszywe sklepy nie przejdą ich ostrych kryteriów weryfikacyjnych. W Ceneo.pl kilkunastoosobowy Dział Bezpieczeństwa sprawdza wszystkie nowe sklepy, a te podejrzane blokuje i zawiadamia odpowiednie organu ścigania.

4. Bądź smart – również podczas tradycyjnych zakupów

Smart – czyli sprytny, i smart – bo ze smartfonem. Podczas wizyt w tradycyjnych sklepach i galeriach handlowych nie rozstawaj się z aplikacją Ceneo.pl ze skanerem kodów kreskowych. Jest dostępna za darmo na wszystkie popularne smartfony i umożliwia sprawdzenie ceny i dostępności konkretnego produktu w sklepach internetowych.

5. Sprawdź e-sklep

Zanim dokonasz zakupu prześwietl wybrany sklep: poczytaj opinie innych internautów, sprawdź, czy posiada certyfikaty programów potwierdzających rzetelność i wiarygodniść, takie jak np. Zaufane Opinie Ceneo.pl. Aż 81% kupujących przed zakupem szuka opinii, rekomendacji i referencji innych klientów, sprawdzając w ten sposób, czy dany e-sklep jest rzetelny, a zakupy w nim będą szybkie i bezpieczne – te opinie są dla nich kluczowym kryterium przy wyborze sklepu i oferty. Niezwykle ważne jest jednak, by podchodzić do nich z głową – i opierać się na tych rzetelnych i wiarygodnych. W Programie Zaufanych Opinii Ceneo.pl ankiety pochodzą od prawdziwych klientów, którzy dokonali faktycznych zakupów. Z badań wynika, że niemal 90% klientów zawsze wybiera droższą ofertę, ale pochodzącą ze sklepu, który ma dobre opinie, niż tańszą, ale ze sklepu, który w sieci jest „no name”. Ważna jest skala: Ceneo.pl dysponuje największą w Polsce bazą niemal 7 mln Zaufanych Opinii - codziennie spływa ok 5 tys. nowych. Raz w roku w oparciu o opinie zebrane przez ostatnie 12 miesięcy tworzony jest ranking najlepszych sklepów internetowych. Nie jest to wybór jury – laureatami w poszczególnych kategoriach zostają sklepy, które przez cały rok rzetelnie dbały o swoich klientów.
Bardziej wymagającym sposobem jest sprawdzenie regulaminu i weryfikacja danych rejestrowych sklepu. Warto poświęcić na to czas, jeśli nie znamy danego sklepu i nie kupujemy za pośrednictwem serwisu zakupowego.

Obejrzyj:
Na bezwzględnym zakazie pracy w niedziele stracą klienci. A jeszcze bardziej pracownicy. Sprawdź, które zawody są zagrożone najbardziej

6. Sprawdź opcje i termin dostawy

Wiele sklepów internetowych gwarantuje dostawę produktów przed Świętami, jeśli zamówienie zostanie złożone w określonym terminie – w tym roku nawet 19-20 grudnia. Jeżeli nie ma takiej informacji na stronie sklepu, warto się z nim indywidualnie skontaktować. W świątecznym sezonie często dostawa jest darmowa, gdy zamówienie przewyższa określoną kwotę lub jest opłacone z góry.

7. Zwróć uwagę na dodatkowe możliwości

Sklepy często oferują ozdobne opakowania, miłe gratisy lub świąteczne bileciki – w wirze przygotowań warto pomóc sobie w ten sposób i zyskać czas na inne czynności.

8. Wybierz wygodny sposób płatności

Do wyboru są szybkie przelewy internetowe, tradycyjne przelewy bankowe, płatności karty kredytową, a także przy odbiorze – dobre sklepy oferują pełen wachlarz możliwości. Płatność za pobraniem jest wciąż bardzo popularna, bo uznaje się ją za bezpieczną – płacimy za towar już dostarczony do domu. Wiążą się z nią jednak przeważnie dodatkowe opłaty, i często wydłużony czas dostawy. Jeśli chcemy by zakupy zostały wysłane jak najszybciej (a o to przecież chodzi przed Świętami!) najlepszym wyborem będzie szybka płatność online. Renomowani operatorzy systemów płatniczych często oferują własne Programy Ochrony Kupujących.

9. Nie martw się, że nie trafiłeś w gust obdarowanego

Towary kupione przez Internet można zwrócić w ciągu 14 dni bez podania przyczyny – pod warunkiem, że towar jest nowy, bez śladów użytkowania. Możemy go po prostu odesłać, a sklep musi zwrócić nam pieniądze. Zasady zwrotu, opłaty związane z przesyłką, czas oddania pieniędzy na konto muszą być szczegółowo opisane w regulaminie sklepu. Coraz częściej sklepy ułatwiają takie zwroty – przygotowuję gotowe opakowania zwrotne, same opłacają kuriera, a pieniądze zwracają w ciągu 2-3 dni. Wszystko żeby zachęcić klientów do zakupów, zlikwidować ich obawy.

10. Szukaj pomocy, gdy coś pójdzie nie tak

Warto zawsze zacząć od kontaktu ze sklepem – czasem to przejściowe problemy, które łatwo wytłumaczyć. Jeśli zakupy były zrobione za pośrednictwem Ceneo.pl w naszym koszyku – mamy Program Ochrony Kupujących z gwarancję zwrotu do 10tys. w przypadku kłopotów z zamówieniem. Jest też wiele innych instytucji odwoławczych – rzecznik praw konsumenta, UOKiK, a nawet policja.

Zakupy w sieci to dostęp do produktów z całego świata o każdej porze dnia i nocy o asortymencie nieosiągalnym w najświetniejszej galerii handlowej. Nawet mieszkając w małej miejscowości, bez wyprawiania się w długą i kosztowną wycieczkę, z poziomu własnego fotela i z kubkiem ciepłej herbaty w ręku, można kupować w dobrej cenie praktycznie wszystko, o czym się zamarzy. W sieci omija nas to wszystko, co w tradycyjnych zakupach najbardziej doskwiera – tłumy, kolejki, nagabujący sprzedawcy, czy też bezskuteczne poszukiwania od sklepu do sklepu. Wydaje się zatem, że zakupy w Internecie w mniejszym stopniu rządzą się emocjonalnym impulsem, a w większym rozumową kalkulacją. Nie są jednak pozbawione przyjemności – satysfakcję przynosi zarówno znalezienie optymalnej oferty, jak i moment dostarczenia przesyłki. Dreszczyk zakupowych emocji pozostaje!

Czytaj też:
Mamy nareszcie rynek pracownika. pracodawcy już nie występują wyłącznie w roli dyktatora warunków. Zobacz co jeszcze zmienia się na rynku pracy

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3