Spis treści
Wzrost liczby zgłoszeń o próbach oszustw
Wojciech Zastawniak, dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Krakowie, poinformował, że urzędnicy codziennie otrzymują zgłoszenia dotyczące prób oszustw. Cyberprzestępcy podszywają się pod pracowników administracji skarbowej, wysyłając fałszywe e-maile, SMS-y oraz wiadomości z kodami QR, obiecując zwrot podatku. Nie brakuje również telefonów od osób podszywających się pod urzędników.
Wojciech Zastawniak ostrzega, że od soboty, kiedy w e-Urzędzie Skarbowym zostaną udostępnione wstępnie wypełnione zeznania PIT, liczba oszustw może znacznie wzrosnąć. Przestępcy chcą wykorzystać fakt, że wiele osób oczekuje zwrotu podatku, co czyni je bardziej podatnymi na oszustwa.
Jak działają oszuści? Tak przestępcy wyłudzają dane
Oszuści rozsyłają wiadomości z informacjami o rzekomych wezwaniach do zapłaty lub nadpłatach podatku. Podatnicy otrzymują e-maile, SMS-y lub wiadomości na komunikatorach, które wyglądają jak oficjalna korespondencja od Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Fałszywe wiadomości zawierają linki lub kody QR prowadzące do stron internetowych, które łudząco przypominają oficjalną stronę e-Urzędu Skarbowego.
Na fałszywych stronach użytkownicy są proszeni o podanie danych logowania do e-Urzędu Skarbowego, haseł do bankowości elektronicznej lub instalację podejrzanych aplikacji. KAS ostrzega, że podanie takich danych może skutkować przejęciem danych osobowych i utratą pieniędzy.
Jak się chronić przed oszustwami?
Urzędnicy zalecają zachowanie zdrowego rozsądku i ostrożności w przypadku otrzymania podejrzanej korespondencji. Wiele fałszywych wiadomości można rozpoznać po błędach w treści. KAS podkreśla, że nigdy nie wysyła wiadomości z kwotami i linkami wymagającymi podawania haseł czy instalowania dodatkowego oprogramowania.
Oficjalne powiadomienia podatkowe są dostępne wyłącznie po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego na stronie www.podatki.gov.pl. Autentyczność korespondencji z organami skarbowymi można dodatkowo sprawdzić na infolinii KAS 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych), 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych). Pracownicy KAS nigdy też nie proszą o podanie przez telefon jakichkolwiek danych osobowych i finansowych.
Co zrobić w przypadku oszustwa?
Każdy incydent warto zgłosić, na przykład poprzez platformę CERT lub aplikację mObywatel. W przypadku podejrzenia wyłudzenia pieniędzy należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem i zgłosić sprawę na policję. Tylko poprzez wspólne działania można skutecznie przeciwdziałać oszustwom i chronić swoje dane oraz finanse.
Biznes

Źródło: PAP