Piąta edycja programu „Mój Prąd” startuje 22 kwietnia. Będą dopłaty do pomp ciepła oraz kolektorów słonecznych

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Piąta edycja programu „Mój Prąd” startuje w sobotę 22 kwietnia. Wnioski można będzie składać poprzez stronę internetową: https://gwd.nfosigw.gov.pl/
Piąta edycja programu „Mój Prąd” startuje w sobotę 22 kwietnia. Wnioski można będzie składać poprzez stronę internetową: https://gwd.nfosigw.gov.pl/ Karolina Misztal / Polska Press
„Mój Prąd” w nowej odsłonie startuje już 22 kwietnia. Tym razem dofinansowanie obejmie nie tylko instalacje fotowoltaiczne czy magazyny energii, ale również pompy ciepła oraz kolektory słoneczne. Jak można skorzystać z „Mojego Prądu 5.0” i jaka będzie wysokość dopłat?

Spis treści

Wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska poinformował w czwartek, żebudżet piątej odsłony programu „Mój Prąd”, która startuje w sobotę 22 kwietnia to 955 milionów złotych. W przypadku wyczerpania tych środków, dodatkowo zabezpieczono 400 milionów złotych. Pod koniec tego roku zostanie również uruchomiony program dotacji na OZE dla przedsiębiorców.

- Rozszerzamy program „Mój Prąd” o dofinansowanie zakupu powietrznych i gruntowych pomp ciepła oraz kolektorów słonecznych na ciepłą wodę. Dzięki temu program będzie kompleksowym wsparciem w procesie przekształcania budynku jednorodzinnego w niskoemisyjny i efektywny energetycznie dom. To nasza odpowiedź na najczęściej zgłaszane nam potrzeby społeczne. Niezależnie od tego czy dziś dom ogrzewany jest gazem, peletem czy ciepłem systemowym, od kwietnia będzie można dokonać remontu i inwestycji, które pozwolą w znaczący sposób obniżyć koszty ogrzewania i energii elektrycznej - mówiła minister klimatu Anna Moskwa.

Czwarta edycja programu „Mój Prąd” zakończyła się 17 marca 2023 roku z powodu wyczerpania się zaplanowanego na ten cel budżetu (350 mln zł). Według danych NFOŚiGW od 15 grudnia do 15 marca złożono około 57 tys. wniosków. Większe zainteresowanie ostatnią edycją spowodowane było podniesieniem oferowanych przez państwo dotacji.

„Mój Prąd 5.0” - kto może skorzystać w 2023 roku

Mój prąd to rządowy program dofinansowujący fotowoltaikę, którego celem jest zainteresowanie Polaków odnawialnymi źródłami wytwarzania energii, co pozwoli jednocześnie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych. W ostatnim czasie zakres dopłat został rozszerzony o magazyny ciepła i energii oraz HEMS, czyli systemy zarządzania energią domową.

Piąta odsłona „Mojego Prądu” skierowana jest do trzech grup wnioskodawców:

  1. wnioskodawcy rozliczający się z wytwarzania prądu za pomocą net-billingu, którzy wcześniej nie pobierali dofinasowań do instalacji fotowoltaicznych,
  2. wnioskodawcy korzystający ze „starego” systemu rozliczeń prosumentów, którzy wcześniej nie pobierali dotacji (pod warunkiem, że zdecydują się przejść na net-billing),
  3. wnioskodawcy, którzy rozliczają się poprzez system net-meteringu oraz skorzystali wcześniej z dopłat do mikroinstalacji PV.

W ostatniej z wymienionych grup trzeba spełnić trzy dodatkowe warunki. Po pierwsze, instalacja, na którą odebrano wsparcie, powinna być przyłączona i opłacona w okresie tzw. kwalifikowalności kosztów, czyli od 1 stycznia 2020 roku. Po drugie, wnioskodawca przejdzie na net-billing obowiązujący od 1 kwietnia 2022 roku, natomiast trzecim warunkiem jest zgłoszenie dodatkowego urządzenia z listy urządzeń wymienionych w programie „Mój Prąd”.

Program skierowany jest do osób fizycznych, które produkują lub planują wytwarzać energię elektryczną w celu zaspokojenia własnych potrzeb. Dofinansowania przysługują prosumentom, rozliczającym się w systemie net-billing lub osobom, które podlegają pod net-metering, a wcześniej nie korzystały z dopłat do fotowoltaiki.

Osoby, które chcą korzystać z dofinansowania w ramach programu „Mój Prąd”, muszą też spełnić następujące wymogii:

  • montowane urządzenia powinny być nowe (wyprodukowane maksymalnie dwa lata wcześniej),
  • beneficjenci muszą korzystać z dofinasowanej instalacji przez okres co najmniej 5 lat,
  • środki na dodatkowe elementy np. magazynowania lub zarządzania energią będą przysługiwały po zgłoszeniu mikroinstalacji do dofinansowania,
  • dotacja nie obejmowała instalacji montowanych na dachach azbestowych,
  • wymagane rozliczenie w net-billingu,
  • beneficjent programu musi umieścić tablicę informującą o tym, że inwestycję sfinansowano z pieniędzy publicznych,
  • dofinansowanie udzielane jest na inwestycje zakończone przed dostarczeniem wniosku o dotację.

Co istotne dopłaty z programu „Mój Prąd” są zwolnione z podatku PIT.

Przeczytaj również: Zakładasz fotowoltaikę? Sprawdź, kiedy będziesz potrzebował pozwolenia

„Mój Prąd 5.0” - ile wyniosą dopłaty?

Maksymalna wysokość dofinansowania w ramach programu Mój Prąd 5.0 wyniesie 58 tys. złotych. Właściciele domów jednorodzinnych będą mogli wnioskować o dopłaty na:

  • instalacje fotowoltaiczne (PV),
  • magazyny energii elektrycznej (minimum 2 kWh),
  • magazyny ciepła,
  • systemy zarządzania energią domową (HEMS),
  • pompy ciepła,
  • kolektory słoneczne na ciepłą wodę.

Wysokość dopłat w piątej edycji programu „Mój Prąd” prezentuje się następująco:

  • 6000 zł - na fotowoltaikę przy zakupie samych paneli,
  • 7000 zł - na fotowoltaikę przy zakupie innych urządzeń,
  • 3000 zł - na zakup systemu HEMS/EMS,
  • 5000 zł - na zakup magazyn ciepła,
  • 16 000 zł - na magazyn energii elektrycznej,
  • 3500 zł - na kolektory słoneczne
  • 19 400 zł - na pompę ciepła powietrze/woda (podwyższona klasa efektywności energetycznej),
  • 12 600 zł - na pompę ciepła powietrze/woda,
  • 4400 zł - na pompę typu powietrze/powietrze.

Jak zapisać się do programu „Mój Prąd 5.0”?

Wnioski o uczestnictwo w programie składamy po ogłoszeniu naboru poprzez stronę internetową. Warunkiem złożenia wymaganych dokumentów jest posiadanie profilu zaufanego.

W celu złożenia wniosku konieczne jest dołączenie dokumentów takich jak:

  • oświadczenie potwierdzające, że wnioskodawca rozlicza się w systemie net-billingu,
  • potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o podłączenie fotowoltaiki do sieci, wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej,
  • potwierdzenie płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania,
  • zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej wskazujące dokładną datę podłączenia fotowoltaiki do sieci energetycznej,
  • paragony imienne lub faktury za transport i montaż fotowoltaiki oraz innych elementów,
  • protokół odbioru prac od podmiotu realizującego zlecenie.

Rozpatrywanie wniosku zajmie maksymalnie 90 dni, jednak najczęściej trwa niecały miesiąc. NFOŚiGW ma prawo do przeprowadzenia kontroli przedsięwzięć zrealizowanych w ramach programu Mój Prąd.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Praca sezonowa. Jaką umowę podpisać?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu