Początek 2022 roku przyniósł kolejne złe wieści dla branży piwowarskiej. Sprzedaż piwa w I kwartale br. spadła o ok. 4 proc. w ujęciu ilościowym rok do roku. Podwyżki podatku akcyzowego, presja rosnących koszów, coraz wyższa inflacja i negatywne nastroje konsumentów, to główne czynniki sprawiające, że piwowarzy mają coraz mniej powodów do optymizmu.
Kryzys w branży piwowarskiej narasta
Branża piwowarska boryka się z trudnościami od kilku lat. W 2021 roku zanotowano największy, od dziesięciu lat, spadek wolumenowy i pierwszy od 2017 roku spadek wartościowy rynku piwa. Wyniki branży po I kwartale br. potwierdzają, że piwowarzy nie mierzą się jedynie z gorszym okresem, ale stoją w obliczu długotrwałego trendu spadkowego na rynku piwa.
- Apelujemy do rządzących, by zrezygnowali z zaplanowanych podwyżek akcyzy na piwo – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. - Biorąc pod uwagę z jak wieloma trudnościami boryka się w tej chwili branża, nie mamy najmniejszych wątpliwości, że do odrobienia strat niezbędna jest stabilizacja warunków, w których funkcjonuje nasz biznes. Jeśli chcemy uratować miejsca pracy i wpływy podatkowe, musimy wydostać się z potrzasku inflacyjno–akcyzowego, w którym się znaleźliśmy.
Podwyżki akcyzy zaplanowane do 2027 roku
Piwowarzy przypominają, że od 2020 roku branża doświadczyła dwóch 10 proc. podwyżek podatku akcyzowego. Kroczące podwyżki akcyzy zapisano w ustawie na następne pięć lat.
W efekcie podatek ten w latach 2020 – 2027 wzrośnie aż o 54 proc.! Do tego wyższe ceny energii, surowców, opakowań, paliw, pracy – producenci jeszcze długo mogą wymieniać czynniki, które negatywnie wpływają na branżę. A i sami konsumenci, w związku z rosnącą inflacją i coraz wyższymi kosztami życia, bacznie zwracają uwagę na to, co wkładają do sklepowego koszyka i muszą ograniczać swoje wydatki.
Idealny telefon do pracy i rozrywki
Jak pokazują wyniki analizy dokonanej przez firmę Deloitte, łączna suma wpływów z tytułu różnych podatków od branży i jej kontrahentów wyniosła w 2020 r. ponad 11 mld zł, a dzięki rynkowi piwowarskiemu zatrudnionych jest ponad 100 tys. osób.
Do 2021 r. browary stanowiły stabilne, ważne źródło dochodów budżetowych.