Po pandemii zakupy robimy u lokalnych sprzedawców. "Korzystamy z usług innych sprzedawców, inaczej za te zakupy płacimy"

Maciej Badowski
W czasie pandemii prawie jedna trzecia kupujących odkryła nowe lokalne sklepy i nowych dostawców ze swojej okolicy.
W czasie pandemii prawie jedna trzecia kupujących odkryła nowe lokalne sklepy i nowych dostawców ze swojej okolicy. Grzegorz olkowski/ Polska Press
W czasie pandemii Polacy docenili lokalnych przedsiębiorców i lokalne punkty handlowo-usługowe. - Ograniczenia w przemieszczaniu się, zwłaszcza w czasie kwarantanny, sprawiły, że dziś konsumenci czują się bardziej związani z lokalną społecznością- mówi AIP ekspert.

- Pandemia Covid-19 zmieniła sposób, w jaki wszyscy robimy zakupy: korzystamy z usług innych sprzedawców, inaczej za te zakupy płacimy. Jedną z najbardziej zauważalnych zmian jest wzrost popularności ecommerce, z którego korzysta już około 22 miliony Polaków- tłumaczy w rozmowie z AIP Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

71 proc. ankietowanych w badaniu Mastercard przyznało, że po zniesieniu obostrzeń stara się robić zakupy u lokalnych przedsiębiorców i wspierać tym samym niezależne sklepy w powrocie do normalności. Ponadto, niemal co czwarty ankietowany stwierdził, że po rozpoczęciu przymusowej izolacji odkrył w swojej okolicy punkty handlowo-usługowe, których dotąd nie znał. Ponad dwie trzecie respondentów zamierza w dalszym ciągu kupować w lokalnych sklepach, nawet po zniesieniu wszystkich ograniczeń związanych z zakupami i podróżowaniem.

Ekspertka zauważa, że 38 proc. ankietowanych deklaruje, że w czasie epidemii kupuje w sieci częściej niż przed nią, a 79 proc., że będą to robić również po jej wygaśnięciu. Zmiana, jaką dało się zauważyć w sklepach stacjonarnych, to wzrost popularności płatności zbliżeniowych. Polacy uważają, że są one bardziej higieniczne i bezpieczniejsze niż gotówka.

- W naszym badaniu 53 proc. z nich deklaruje, że dziś płacenie gotówką wybiera rzadziej niż przed pandemią. Aktualnie już ponad 90 proc. wszystkich płatności kartą w Polsce realizowanych jest zbliżeniowo. Do takiego właśnie płacenia - kartą, telefonem czy smartwatchem - dodatkowo zachęciło Polaków podwyższenie limitu płatności bez PIN z 50 zł do 100 zł. Pozytywnie tę zmianę ocenia 68 proc. z nich- wylicza Kaliszyk.

Od czasu wprowadzenia obostrzeń związanych z epidemią Covid-19, największe ożywienie najbardziej odczuły piekarnie i sklepy warzywno-owocowe oraz mięsne. - Dotyczy to też restauracji, pubów i innych punktów gastronomicznych. Co piąty ankietowany twierdzi, że z przyjemnością wybrał się do nich, gdy w maju zostały one na nowo otwarte, a 4/10 Polaków zamierza częściej z nich korzystać, żeby pomóc im na nowo „stanąć na nogi”- dodaje.

Wśród innych lokalnych obiektów handlowo-usługowych, które odczuły znaczne ożywienie po zniesieniu obostrzeń, można wymienić salony fryzjerskie. 53 proc. ankietowanych woli bowiem pójść do swojego fryzjera, niż ostrzyc się samodzielnie w domu lub skorzystać z pomocy rodziny czy przyjaciół. Co ciekawe, w czasie epidemii część Polaków powróciła do tradycyjnej metody dostarczania mleka do domu — 11 proc. badanych zleciło taką usługę na czas zamknięcia w domu i nie zamierzają z niej rezygnować po zniesieniu obostrzeń.

- Niektórzy z nas odkryli w swojej okolicy nowych sprzedawców. Ten zwrot ku lokalnej społeczności sprawia, że można spodziewać się, że również po zakończeniu pandemii będziemy częściej chodzić do sklepów i punktów usługowych w najbliższej okolicy- wylicza Kaliszyk. - Silniejsze więzi z lokalną społecznością widać też w gotowości do wspierania potrzebujących, np. sąsiadów. 2/3 ankietowanych deklaruje, że w ciągu ostatnich miesięcy poświęca dobroczynności więcej uwagi, a ponad połowa, że odczuwa teraz większe poczucie wspólnoty z innymi- podsumowuje.

Lokalne typy placówek handlowych, które najbardziej oczekują ożywienia po zniesieniu obostrzeń:

  1. Piekarnie
  2. Sklepy warzywno-owocowe
  3. Sklepy mięsne
  4. Sklepy z narzędziami i artykułami dla majsterkowiczów
  5. Zakłady fryzjerskie
  6. Kawiarnie
  7. Niezależne sklepy odzieżowe
  8. Restauracje
  9. Bary/puby
  10. Sklepy z upominkami

Obejrzyj wideo:

Rzecznik MŚP: Kończą się programy pomocowe, kończą się pieniądze i teraz trzeba przejść przez ten trudny okres

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Te firmy będą zatrudniały w najbliższym czasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu