Poczta Polska: 26.03.2020 r. Służba doręczeń funkcjonuje normalnie. "Nie ma obaw jeśli chodzi o wypłatę rent i emerytur"

AIP
Na terenie Warszawy funkcjonuje 265 placówek pocztowych.
Na terenie Warszawy funkcjonuje 265 placówek pocztowych. fot. Bartek Syta/ Polska Press
Zarówno pracownicy Urzędów Pocztowych, a więc tych związanych z bezpośrednią obsługą klientów czyli asystentów na okienkach, jak i służba doręczeń, czyli listonosze wykonują swoje obowiązki z dużym zaangażowaniem- tłumaczy w rozmowie z AIP Marek Borowicz, dyrektor Regionu Sieci Warszawa-Miasto z Poczty Polskiej.

Co się zmieniło w funkcjonowaniu placówek pocztowych w ostatnim czasie? Mam tutaj na myśli pandemię wywołaną koronawirusem.

Na terenie Warszawy funkcjonuje 265 placówek pocztowych. Są to palcówki dedykowane obsłudze mieszkańców, firm, instytucji na terenie miasta. W związku z pandemią koronawirusa Poczta Polska przyjęła szereg rozwiązań, które z jednej strony mają ułatwić korzystanie z usług naszym klientom ale również poczta wprowadziła szereg rozwiązań które mają służyć państwu, pracownikom oraz klientom. Nie zawiesiliśmy działalności, pamiętamy o naszych klientach. Zachęcamy, by Klienci w trosce o swoje oraz naszych pracowników bezpieczeństwo wykorzystywali możliwość płatności bezgotówkowych np. kartami płatniczymi lub telefonem. Pozwoli to na skrócenie czasu obsługi klientów. Poczta Polska wypełnia wszelkie zalecenia i dyspozycje Ministerstwa Zdrowia oraz GIS dotyczące profilaktyki minimalizującej ryzyko zakażenia koronawirusem

Placówki działają w normalnych godzinach?

Generalnie obowiązuje 6- godzinny czas pracy w dni robocze placówek pocztowych w Polsce, natomiast ten czas pracy jest dostosowywany do potrzeb. Największe urzędy pocztowe na terenie Warszawy pracują w ten sposób, żeby zapewnić obsługę zarówno do południa, jak i popołudniu, więc np. od godziny 11 do 17. Część placówek jest otwarta w układzie 8- 14. Cały czas analizujemy zapotrzebowanie na usługi i dostosowujemy czas pracy naszych palcówek do tego zapotrzebowania.
Warto podkreślić, że na terenie Warszawy w trzech urzędach pocztowych możemy w tej chwili skorzystać z usług pocztowych w godzinach od 8 do 20. te urzędy kiedyś pracowały w systemie całodobowym, natomiast ze względu na pandemię koronawirusa ten czas został skrócony. Jednocześnie uwzględniając zapotrzebowanie na usługi ustalono taki czas pracy, który w sposób najbardziej adekwatny odpowiada klientom. Od 8 do 20 pracuje Urząd Pocztowy Warszawa 1 przy ulicy Świętokrzyskiej, Warszawa 4 przy ul. Targowej oraz Warszawa 78 przy ul. Belgradzkiej. Ten czas pracy dotyczy zarówno dni roboczych, jak i weekendów.

Wspomniał Pan, że te godziny są na bieżąco monitorowane, czyli mogą być zmienione?

Tak, są cały czas monitorowane.. Reagujemy na wszystkie potrzeby, oczywiście uwzględniając bezpieczeństwo zarówno naszych klientów jak i naszych pracowników. Aktualne informacje o czasie pracy placówek dostępne są na stronie placówki.poczta-polska.pl.

Czyli punktów otwartych całą dobę już nie ma?

Rzeczywiście urzędy czynne dotychczas całą dobę pracują obecnie od 08.00 do 20.00. Jednak w ograniczonym zakresie, np. w zakresie nadawania przesyłek do 5 kg, uiszczania płatności czy nadawania przesyłek listowych poleconych nasi klienci mogą korzystać w Warszawie z tzw. stref 24H. W Warszawie jest 15 takich stref czynnych całą dobę, gdzie klient przy pomocy urządzeń i automatów może skorzystać z takiej usługi.

Pakiet specjalnych ustaw zwany Tarczą Antykryzysową jest już gotowy. Wiemy ile dostaną pracownicy w firmach przy postojach i ograniczonym czasie pracy, ile osoby na umowach zlecenia i o dzieło i na jakie wsparcie finansowe mogą liczyć samozatrudnieni. Kliknij po prostu w ten tekst a poznasz szczegóły.

Każdy poradzi sobie z obsługą takiego automatu?

Te automaty mają przyjazną instrukcję, łatwo z nich skorzystać. Każda osoba, która chciałaby z tych usług skorzystać, ma taką możliwość w ciągu 24 godzin.

Czy w zaistniałej sytuacji, spowodowanej koronawirusem emeryci i renciści mają powody do obaw odnośnie otrzymywania swoich świadczeń?

Zarówno pracownicy Urzędów Pocztowych, a więc tych związanych z bezpośrednią obsługą klientów czyli asystentów na okienkach, jak i służba doręczeń, czyli listonosze wykonują swoje obowiązki z dużym zaangażowaniem. Służba doręczeń funkcjonuje normalnie. Doręcza zarówno przesyłki listowe zwykłe, jak i przesyłki listowe polecone w uproszczonej procedurze. Nie ma obaw jeśli chodzi o wypłatę rent i emerytur. W przypadku osób objętych kwarantanną taka wypłata też następuje w oparciu o opracowaną w Poczcie Polskiej szczególną, indywidualną procedurę postępowania. Nie ma żadnego zagrożenia w doręczaniu świadczeń emerytalno- rentowych.

Jak wyglądają te indywidualne procedury?

Jeśli chodzi o pracę listonoszy, Poczta Polska wdrożyła uproszczoną zasadę doręczania przesyłek rejestrowanych. Oprócz tradycyjnych przesyłek, wszystkie przesyłki rejestrowane, paczki kurierskie można odebrać bez pokwitowania. W tym przypadku wystarczy jedynie okazać pracownikowi Poczty Polskiej okazać z bezpiecznej odległości dokument tożsamości. Pracownik Poczty Polskiej sam spisze 4 ostatnie cyfry dokumentu. Pracownicy są zabezpieczeni w środki ochrony osobistej, a więc środki dezynfekujące.
Przy uproszczonej procedurze doręczania przesyłek emerytalno- rentowych listonosze dodatkowo są wyposażeni w maseczki ochronne. Poczta Polska stara się zabezpieczać zarówno środki ochrony osobistej, jak i w celu ochrony naszych klientów i pracowników, obowiązują określone zasady postępowania oraz określone procedury. One obowiązują również w przypadku obsługi klientów w urzędach pocztowych.

Jakie to postępowania i procedury?

Są wyznaczone tzw. strefy ochronne, a więc prosimy naszych klientów, żeby oczekiwali na usługę mniej więcej do 1,5 metra od lady. Ponadto obowiązuje zasada, że urzędy pocztowe obsługują jednorazowo tylu klientów ile jest czynnych okienek. Dlatego bardzo prosimy naszych klientów o wyrozumiałość w tej sytuacji. Podejmujemy te działania po to, żebyśmy i my i klienci byli bezpieczni.

Jeżeli chodzi o prenumeratę gazet, też nie mamy się o co martwić?

Prenumerata odbywa się na dotychczasowych zasadach. To samo tyczy się sprzedaży prasy za pośrednictwem Poczty Polskiej. Nasze placówki prowadzą sprzedaż egzemplarzową bezpośrednio przy okienkach. Prasa jest wystawiona w tzw. strefach samoobsługowych które funkcjonują w urzędach pocztowych. Nasze placówki oferują to bez zmian w stosunku do poprzedniego okresu.

W ostatnim czasie znaczna część handlu przeniosła się do internetu, Poczta jest gotowa na obsłużenie większej ilości paczek?

Jeżeli chodzi o doręczanie paczek, tutaj też obowiązuje uproszczona procedura. Rzeczywiście zauważamy większy ruch w tym zakresie. Dla przesyłek paczkowych i kurierskich, w przypadku, gdy nadawca podał numer telefonu odbiorcy, przed doręczeniem przesyłki klient otrzyma numer kontaktowy od kuriera w celu uzgodnienia np. terminu dostawy. Kurierzy normalnie doręczają przesyłki typu paczkowego. Zachęcamy Państwa do korzystania podczas zakupów internetowych z płatności on-line – to rekomendowane i bezpieczne rozwiązanie. Zaznaczam, ze Poczta Polska dysponuje na terenie Warszawy automatami do wydawania paczek

Czy część usług przenieśli państwo do onlinu, żeby ograniczyć fizyczne wizyty w placówkach?

Zachęcamy naszych klientów do korzystania z nowoczesnej platformy Envelo pozwalającej na wygodne i bezpieczne korzystanie przez internet z usług pocztowych. Korzystając z platformy Envelo kupimy znaczki, przygotujemy paczkę do nadania, wyślemy tradycyjny list a nawet odbierzemy rachunki

Podsumowując, Poczta Polska działa normalnie, nie ma powodów do obaw?

Jeśli chodzi o usługi pocztowe, oferujemy pełną gamę usług, więc tutaj nie ma jakiegoś zagrożenia. Wychodzimy naprzeciw naszym klientom, palcówki funkcjonują normalnie. Pracownicy wykonują swoje obowiązki z dużym zaangażowaniem. Cały czas jesteśmy dostępni dla naszych klientów. Wszelkie ograniczenia mogą wynikać z pojawiających się komunikatów.

Pojawiło się ograniczenie usług w obrocie międzynarodowym ale tak jak wspomniałem wynika to z zawieszenia międzynarodowych połączeń lotniczych. Natomiast ograniczeń w obrocie krajowym nie mamy. Jak rozumiem trudnością dla klientów, za którą przepraszamy jest krótszy czas pracy ale też na niego w miarę naszych możliwości i zapotrzebowania reagujemy i dostosowujemy czas pracy do zapotrzebowania naszych klientów.

O wszelkich ewentualnych zmianach możecie się Państwo dowiedzieć na stronie internetowej spółki www.poczta-polska.pl lub w mediach społecznościowychw ww.facebook.com/pocztapolska.

Pakiet specjalnych ustaw zwany Tarczą Antykryzysową jest już gotowy. Wiemy ile dostaną pracownicy w firmach przy postojach i ograniczonym czasie pracy, ile osoby na umowach zlecenia i o dzieło i na jakie wsparcie finansowe mogą liczyć samozatrudnieni. Kliknij po prostu w ten tekst a poznasz szczegóły.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu