Polacy piją coraz więcej piwa. Nie jak Czesi czy Anglicy - w pubach, ale w domu lub u znajomych. Króluje napój z butelki [28.11.2022]

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Piwo jest napojem, który najlepiej smakuje w towarzystwie. Ważne są różnego typu okazje do zbiorowej konsumpcji, np. podczas wszelkiego rodzaju wydarzeń masowych. Najczęściej mają one miejsce latem, kiedy przypada szczyt wyjazdów wakacyjnych i sezonu piwnego, na co oczywisty wpływ ma również pogoda.
Piwo jest napojem, który najlepiej smakuje w towarzystwie. Ważne są różnego typu okazje do zbiorowej konsumpcji, np. podczas wszelkiego rodzaju wydarzeń masowych. Najczęściej mają one miejsce latem, kiedy przypada szczyt wyjazdów wakacyjnych i sezonu piwnego, na co oczywisty wpływ ma również pogoda. Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Choć spożycie piwa w Polsce przez ostatnie dwa lata spada, to i tak pijemy go tyle, że śmiało, można uznać Polaków za piwoszy. Co ważne, mocne piwa idą w odstawkę, ustępując miejsca tym o wysokich walorach smakowych. To oznacza, że racja coraz bardziej przesuwa się w stronę zwolenników tezy, iż piwo to napój gaszący pragnienie, odbierając argumenty tym, którzy kwalifikują go jako alkohol. Oto co wykazują najnowsze badania dotyczące konsumpcji piwa przez Polaków.

Spis treści

Według raportu „Smart shopper kategorii Piwo 2022”, niemal co trzecia osoba w Polsce pije piwo 2-3 razy w tygodniu. Najczęściej wybieranym rodzajem tego trunku są lagery, a na końcu listy znajdują się piwa mocne.

Patrząc na okoliczności spożywania tego napoju, można stwierdzić, że Polacy sięgają po niego przede wszystkim podczas wyjazdów wakacyjnych. Z kolei najczęściej wskazywanym miejscem picia piwa jest własny dom. Natomiast uwzględniając opakowanie, wybór pada głównie na butelkę.

Polak stał się piwoszem i szuka napojów najlepiej trafiających w gusta smakowe

Jak wynika z raportu autorstwa Grupy BLIX i Kantar Polska, piwo pijemy coraz częściej:

  • 31 proc. respondentów pije piwo 2-3 razy w tygodniu,
  • 25 proc. ankietowanych robi to raz w tygodniu,
  • 17 proc. – 2-3 razy w miesiącu,
  • 11 proc. – 4-6 razy w tygodniu,
  • codziennie (8 proc.),
  • raz w miesiącu (5 proc.),
  • co 2-3 miesiące (2 proc.),
  • co 4-6 miesięcy lub rzadziej (1 proc.).

Zdaniem Krzysztofa Domeradzkiego z firmy badawczej Kantar Polska, Polaków śmiało, można nazwać piwoszami. Ponad połowa badanych stwierdziła, że pije piwo przynajmniej raz w tygodniu. Jest to typ alkoholu akceptowalny zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn. Jednocześnie na rynku mamy coraz szerszy asortyment piw smakowych, kraftowych i bezalkoholowych.

– Polska należy do największych rynków piwnych w Europie, ale od 2019 roku obserwujemy u nas trend spadkowy. Od tego czasu konsumpcja zmalała już o ok. 8 litrów na głowę statystycznego mieszkańca, do poziomu niespełna 93 litrów, co jest wynikiem najniższym od 2010 roku - zauważa Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

- Wniosek z badania jest zatem oczywisty. Częstotliwość spożycia wśród wielu konsumentów utrzymuje się na relatywnie wysokim poziomie. Ale jednocześnie zmniejsza się ilość wypijanego przez nich piwa – dodaje Morzycki.

W piwnym menu Polaka króluje wciąż full light, teraz znany jako lager

Z raportu wiemy też, jak często ankietowani spożywają poszczególne kategorie piwa. W tym przypadku ankietowani udzielili odpowiedzi na pytanie w skali Likerta 1-5. Na pierwszej pozycji znajdują się lagery (3,2). Dalej są piwa smakowe (2,69), bezalkoholowe (2,54) oraz regionalne (2,37). Natomiast na końcu listy widać piwa mocne (1,56), kraftowe (2,14) i specjalne (2,27).

– Powyższe dane nie są zaskoczeniem. Lagery stanowią ok. 80 proc. wszystkich piw na rynku, choć ich udział systematycznie maleje. Można spodziewać się kontynuacji tego trendu oraz dalszych wzrostów piw 0%, które dla wielu konsumentów stanowią pożądaną alternatywę wobec napojów z alkoholem – stwierdza dyrektor Morzycki.

Jak zaznacza Krzysztof Domeradzki, lagery to najpopularniejsze piwa, głównie dzięki swojej prostocie i klasycznemu smakowi. Bardziej owocowe i orientalne nuty, jakie możemy znaleźć w piwach smakowych, zazwyczaj są wybierane przez kobiety. Według eksperta ogromna popularność piw bezalkoholowych jest napędzana głównie przez przedstawicieli młodszego pokolenia. Oni spożywają też znacznie mniej alkoholu, zwłaszcza mocnego, w porównaniu ze starszymi osobami.

Piwo Polaka: przestaje liczyć się zawartość alkoholu, najważniejszy jest smak napoju

– Od lat obserwujemy spadek zainteresowania piwami mocnymi. W 2021 roku stanowiły one zaledwie kilka procent całego rynku piwa. Ten wynik jest całkowicie spójny z innymi danymi rynkowymi, które wskazują, że konsumenci w większym stopniu cenią sobie walory smakowe niż zawartość alkoholu. Dlatego na wysokich miejscach znalazły się rosnące od dłuższego czasu segmenty piw smakowych oraz bezalkoholowych – dodaje ekspert ZPPP-BP.

Ankietowani poinformowali również, w jakich okolicznościach spożywają piwo. W tym przypadku udzielili odpowiedzi na pytanie w skali Likerta 1-5.

  • Na czele zestawienia znajduje się wyjazd wakacyjny (3,89).
  • Dalej widzimy, że badani robią to na imprezie lub w trakcie spotkania towarzyskiego (3,79)
  • W domu, ale z rodziną lub z innymi domownikami (3,72).
  • Następnie są takie wskazania jak samemu w domu (2,62)
  • Na spotkaniach lub eventach służbowych (2,34).

Krzysztof Domeradzki podkreśla, że piwo pijemy zazwyczaj w towarzystwie lub w przypadku dużych imprez okolicznościowych. To w dużej mierze uważana przez Polaków metoda na rozładowanie stresu. Według eksperta niewielkie różnice, jakie widzimy pomiędzy trzema pierwszymi pozycjami, to właśnie dowód na społeczną rolę tego alkoholu w naszym codziennym życiu.

– Piwo jest napojem, który najlepiej smakuje w towarzystwie. Ważne są różnego typu okazje do zbiorowej konsumpcji, np. podczas wszelkiego rodzaju wydarzeń masowych. Najczęściej mają one miejsce latem, kiedy przypada szczyt wyjazdów wakacyjnych i sezonu piwnego, na co oczywisty wpływ ma również pogoda - komentuje ekspert.

- To pewnie dlatego na dwóch czołowych miejscach znalazły się wyjazdy wakacyjne i wyjścia towarzyskie, gdyż obie te okoliczności najczęściej występują w okresie letnim – dodaje.

Piwo najlepiej smakuje w domu, restauracja lub plener - mało wskazane

Z raportu wiemy też, w jakich miejscach respondenci piją piwo. Tu również poproszono o odpowiedzi z użyciem skali Likerta. Ankietowani wskazują, że robią to:

  • U siebie w domu (4,57).
  • Następne miejsca to w domu u rodziny lub przyjaciół (3,65).
  • W restauracji bądź w pubie (2,67).
  • W plenerze (2,53).

Piwo kupujemy, kierując się poszanowaniem środowiska: butelki do zwrotu!

Z analizy wynika także, w jakim opakowaniu konsumenci kupują piwo. 90 proc. badanych wybiera je w butelce, a 53 proc. – w puszce. Natomiast 24 proc. Polaków nabywa lane piwo, podawane w barze, restauracji bądź w plenerze.

– Wiele browarów, zwłaszcza tych najmniejszych, nie posiada linii do rozlewu piwa w puszkach. Ponadto branża piwowarska w Polsce stosuje na szeroką skalę butelki zwrotne wielokrotnego użytku. To może zachęcać konsumentów do wybierania właśnie takiego opakowania, które jest przyjazne środowisku i nie generuje dodatkowych odpadów - wyjaśnia Bartłomiej Morzycki.

- Ponadto w sektorze gastronomicznym butelka zdecydowanie dominuje nad puszką i obok beczek typu KEG jest podstawowym opakowaniem, z którego serwowane jest piwo. Niemniej wyniki sondażu są pewnym zaskoczeniem, ponieważ liczba butelek i puszek na rynku jest znacznie bardziej do siebie zbliżona, niż sugerowałyby to odpowiedzi respondentów – podsumowuje dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego–Browary Polskie.

Trwa głosowanie...

Eko różne ma oblicza. Jak dbasz o środowisko?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Killer głąbów rodzimych
21 listopada, 20:29, Gość:

Moi znajomi i ich znajomi noi wiadomo rodziny to idzie w tysiące i nie tylko w Polsce bo za granicą też he woła pić wódkę wyhe wino noi piwo na dworzu nawet w zimę gdzieś w lasku usiąść pogaduchy muzyka pośmiać się lub nad jeziorem w domach owszem można jak nie ma dzieci ale nie w blokach bo za późno jeśli będzie za głośno to może przyjść sąsiad A jak nie sąsiad to policja

22 listopada, 10:10, Gość:

Polska język trudny język co? Wiesz co to znaki interpunkcyjne może ?

Jak niedouk, którego przeznaczeniem jest machanie łopatą, bierze się za pisanie, to wychodzą takie bzdety.

G
Gość
21 listopada, 20:29, Gość:

Moi znajomi i ich znajomi noi wiadomo rodziny to idzie w tysiące i nie tylko w Polsce bo za granicą też he woła pić wódkę wyhe wino noi piwo na dworzu nawet w zimę gdzieś w lasku usiąść pogaduchy muzyka pośmiać się lub nad jeziorem w domach owszem można jak nie ma dzieci ale nie w blokach bo za późno jeśli będzie za głośno to może przyjść sąsiad A jak nie sąsiad to policja

Polska język trudny język co? Wiesz co to znaki interpunkcyjne może ?

G
Gość
Moi znajomi i ich znajomi noi wiadomo rodziny to idzie w tysiące i nie tylko w Polsce bo za granicą też he woła pić wódkę wyhe wino noi piwo na dworzu nawet w zimę gdzieś w lasku usiąść pogaduchy muzyka pośmiać się lub nad jeziorem w domach owszem można jak nie ma dzieci ale nie w blokach bo za późno jeśli będzie za głośno to może przyjść sąsiad A jak nie sąsiad to policja
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie