Spis treści
Spółka podała, że wzrost przychodów w tym okresie wyniósł w Pepco 14,2 proc., w Poundland o 0,2 proc. a w Dealz Poland aż 39,5 proc.
Jak podano w komunikacie raportowana strata netto w ujęciu rocznym wyniosła 662 mln euro, co związane jest z niegotówkowym odpisem o wartości 775 mln euro, spowodowanym utratą wartości przez Poundland, w następstwie słabszych wyników w roku obrotowym 2024 oraz słabszych perspektyw rentowności i rosnących wyzwaniach związanych z konkurencyjnością i kosztami. Bazowy zysk po opodatkowaniu wyniósł 179 mln euro, przy wzroście o 14 proc. rdr.
Spółka podała także, że marża brutto poprawiła się o 390 pkt bazowych do 43,9 proc., dzięki silnemu odbiciu w Pepco (+530 pkt bazowych rdr). Marża brutto w Pepco 46,9 proc., Poundland: 38,6 proc., Dealz Poland: 33,4 proc.
Rozwój sieci. Grupa Pepco skupi się na głównych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej
W r. obr. 2024 Grupa otworzyła 392 nowe sklepy netto. Nie uwzględnia to wpływu wyjścia z Austrii, które spowodowało zamknięcie 73 sklepów. Nasz program otwarć sklepów w r. obr. 2024 częściowo odzwierciedlał zobowiązania podjęte w r. obr. 2023, co zaowocowało otwarciami skumulowanymi w początkowej części okresu. Znalazło to odzwierciedlenie w otwarciu 203 nowych sklepach netto w I kwartale, przy 86 nowych sklepach netto w II kwartale i zaledwie 103 sklepy w całej drugiej połowie roku.
Na rok finansowy 2025, traktując priorytetowo wysokie zwroty z kapitału, planujemy otwarcie około 300 nowych sklepów netto w całej Grupie, koncentrując się głównie na marce Pepco, przede wszystkim w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) - czytamy w komunikacie.
W trakcie roku Pepco otworzyło 331 nowych sklepów netto, w tym 232 nowe sklepy netto w Europie Środkowo- Wschodniej i 99 nowych sklepów netto w Europie Zachodniej. Około 70 proc. nowych sklepów netto zostało otwartych w tym okresie na głównych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.
W Polsce w tym okresie otworzyliśmy 83 nowe sklepy netto, a na koniec okresu operowaliśmy tam łącznie 1 339 sklepami. Poza Polską, większość nowych otwarć w Europie Środkowo-Wschodniej miała miejsce w Bośni, Rumunii, Serbii oraz Czechach. W r. obr. 2025 nasza strategia lokalizacji sklepów będzie nadal ukierunkowana na region Europy Środkowo-Wschodniej, biorąc pod uwagę naszą znajomość tych rynków i pewność co do generowania tam odpowiednich zwrotów, co pozwoli poprawić naszą już i tak silną pozycję rynkową. Na głównych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej nadal istnieje znaczna przestrzeń do realizacji naszych ogólnych celów dotyczących liczby sklepów w ciągu najbliższych kilku lat - czytamy także.
Spółka zapowiada wypłatę dywidendy, którą muszą jeszcze zatwierdzić akcjonariusze
- Jestem dumny z postępów, jakie poczyniliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zwiększyliśmy bazowy wynik EBITDA o jedną czwartą, do 944 mln euro w całej Grupie, przekraczając oczekiwania, przy silnym wzroście marży brutto o prawie 400 punktów bazowych, do czego głównie przyczyniły się wyniki marki Pepco. Rozpoczęliśmy rok z szeregiem celów, które obejmowały odzyskanie rentowności przez Pepco na głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej, odbudowę marży brutto, przyjęcie bardziej zdyscyplinowanego podejścia do inwestycji z bardziej ukierunkowanym wzrostem, przegląd obszarów działalności o słabych wynikach i zapewnienie silniejszego generowania gotówki. Zrealizowaliśmy te cele, ale przed nami jeszcze wiele do osiągnięcia. W efekcie ogłaszamy inauguracyjną wypłatę dywidendy za cały rok, jako wynik przywróconego zaufania w przyszłość naszej Grupy - powiedział przewodniczący rady Pepco Group Andy Bond, cytowany w komunikacie.
Pepco Group zarekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 6,2 centa na akcję za rok obrotowy 2024 (kończący się 30 września 2024). Intencją zarządu jest wypłata dywidendy początkowo na poziomie 20% całorocznego bazowego zysku netto.
Zarząd zarekomendował wypłatę dywidendy za cały rok w wysokości 6,2 centa na akcję, z zastrzeżeniem konieczności jej zatwierdzenia przez akcjonariuszy na zwyczajnym walnym zgromadzeniu, które odbędzie się 12 marca 2025 r. Dalsze szczegóły, w tym daty wypłat, zostaną podane w odpowiednim czasie - czytamy w komunikacie.
Grupa Pepco powstała w 2015 roku i składa się z sieci detalicznych Pepco, Dealz i Poundland. Spółka zadebiutowała na GPW w 2021 r. i wchodzi obecnie w skład indeksu WIG20. Głównym akcjonariuszem spółki jest Pepco Holdco Limited posiadający 78,79 proc. akcji.
