Barometr porównuje dobrobyt finansowy mieszkańców 24 państw Europy. Polska zajęła miejsce 21. Na pierwszym miejscu znalazła się Austria, która odebrała je Niemcom.
Co to jest dobrobyt finansowy?
Intrum definiuje dobrobyt finansowy jako bezpieczeństwo finansowe, które pozwala konsumentom zaspokoić potrzeby związane z codziennymi wydatkami oraz kontrolować finanse osobiste. Jeżeli tak rozumiemy dobrobyt, to niewątpliwie od czasu wybuchu pandemii Covid-19 - musiał się on pogorszyć.
Polska w rankingu utrzymała swoje 4. miejsce od końca. Jak zaznacza Dariusz Sikora, ekspert Intrum, utrzymanie 21. miejsca z poprzedniej edycji Barometru można uznać za sukces.
- Szczególnie jeżeli pod uwagę weźmiemy fakt, że polscy konsumenci już od dwóch lat muszą funkcjonować w „korona-kryzysie”, przed którym nie uchroniły się nawet Niemcy, które straciły swoją czołową pozycję w rankingu czy bogate kraje Północy, takie jak: Szwecja, Finlandia i Dania (jedna pozycja przed Polską). Wszystkie zaliczają spadek w tegorocznym Barometrze.
Od czasu wybuchu pandemii w 2020 r., można było obserwować spadek dobrobytu finansowego konsumentów w Europie Południowej. Covid-19 wpłynął negatywnie na branżę turystyczną i hotelarską oraz pogłębił zadłużenie gospodarstw domowych i niestabilność finansową krajów na południu Europy.
Polscy konsumenci mają większe problemy z płaceniem rachunków na czas
Polscy konsumenci mają większe problemy z płaceniem rachunków na czas, niż kiedyś. W 2020 roku Polska pod tym względem zajmowała 16. miejsce w rankingu, podczas gdy w 2022 r. zajęła 18. Jak wynika z raportu ECPR 2021, pandemia zmniejszyła dochody i dobrobyt finansowy aż 46 proc. konsumentów w naszym kraju. Mniej pieniędzy w portfelu oznacza realne problemy z terminową zapłatą rachunków dla pewnej grupy Polaków.
Niemcy mają najmniej konsumentów, którzy opóźniają się z płaceniem rachunków na czas
Prawie 1/3 niemieckich konsumentów (28 proc.) przyznała, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy spóźniła się z zapłatą co najmniej jednego lub kilku rachunków - wynika z danych z raportu ECPR 2021. Najczęstszym powodem tych opóźnień (35 proc.) był brak pieniędzy na zapłacenie rachunków.
Irlandczycy zwiększyli oszczędności swoich gospodarstw domowych w wyniku pandemii
Oszczędności Irlandczyków okazały się być tak pokaźne, że Irlandia zajęła pierwsze miejsce w rankingu dotyczącym oszczędzania. W zestawieniu awansowała również Szwajcaria - skok z 11. miejsca w 2020 r. na 3. w 2022 r.
W Holandii badanie Intrum wykazało, że 1 na 5 (19 proc.) konsumentów deklaruje, że ich oszczędności mogłyby pokryć nieoczekiwany wydatek, taki jak np. naprawa szkód wyrządzonych przez powódź w domu rodzinnym, w wysokości co najmniej 7-krotności ich miesięcznego wynagrodzenia. Czescy konsumenci również sumiennie oszczędzają: 4 na 10 odkłada co miesiąc co najmniej 10 proc. swojej pensji. W szczytowym momencie, w IV kw. 2020 r., stopa oszczędności w Czechach osiągnęła aż 25 proc.
Niższe wyniki w rankingu wiedzy finansowej
Prawie wszystkie kraje uzyskały niższe wyniki w rankingu wiedzy finansowej w stosunku do poprzedniej edycji badania. Może to odzwierciedlać ochłodzenie entuzjazmu konsumentów w zakresie pogłębiania znajomości tematów finansowych.
Według Dariusza Sikory ta tendencja może stanowić problem dla bezpieczeństwa finansowego europejskich konsumentów.
- W czasach kryzysu i niepewności posiadanie podstawowej wiedzy na temat finansów osobistych pomaga konsumentom lepiej zarządzać domowymi budżetami i chronić się przed długami. Choć w całej Europie widać regres w tym obszarze, cieszy jednak fakt, że nie brakuje osób, także w Polsce, które podejmują działania w celu poszerzenia swojej wiedzy finansowej, a co jest z tym związane – poprawy swojego dobrobytu finansowego – twierdzi Dariusz Sikora, ekspert Intrum.
Barometr Dobrobytu Finansowego Intrum 2022 został stworzony dzięki danym z badania oraz z krajowych statystyk gospodarczych. Pozycję danego kraju w rankingu obliczono na podstawie zagregowanych danych w trzech filarach:
- zdolność do terminowego płacenia rachunków,
- oszczędzanie na przyszłość,
- znajomość zagadnień finansowych.
Wzięte pod uwagę zostały również kluczowe wskaźniki dotyczące stosunku zadłużenia konsumentów do ich dochodów.