Firma nie zgadza się z decyzją UOKiK. W grze 68 mln zł

Maciej Badowski
Opracowanie:
Vectra nie zgadza się z decyzją prezesa UOKiK i zapowiada założenie odwołania. UOKiK nałożył na firmę karę w wysokości ponad 68 mln zł.
Vectra nie zgadza się z decyzją prezesa UOKiK i zapowiada założenie odwołania. UOKiK nałożył na firmę karę w wysokości ponad 68 mln zł. henadzipechan/123rf.com
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości ponad 68 milionów złotych na firmę Vectra. Decyzja ta jest efektem stwierdzenia przez Urząd praktyk uznanych za nieuczciwe wobec konsumentów. Vectra, nie zgadzając się z decyzją, zapowiada odwołanie.

Kontrowersyjne klauzule umowne

W centrum sporu znajdują się klauzule umowne, które Vectra zaczęła stosować we wrześniu 2022 roku. Te nowe postanowienia umożliwiały firmie zmianę warunków umowy, w tym wprowadzenie podwyżek abonamentowych lub nowych opłat, powołując się na różnorodne przesłanki, takie jak wzrost inflacji czy kosztów świadczenia usług. UOKiK uznał te działania za niezgodne z prawem, podkreślając, że klauzule te były napisane w sposób niejasny i nie dawały konsumentom możliwości przewidzenia, jak wpłyną na wysokość ich rachunków.

Postanowienia były napisane w niejasny sposób, a konsumenci nie mieli możliwości przewidzieć, jaki będzie ich wpływ na wysokość rachunków. Klauzule dawały spółce dowolność w zakresie tego, czy i kiedy dojdzie do podwyższenia opłat, nie brały przy tym pod uwagę możliwości ich obniżenia, choćby na podstawie tych samych przesłanek – przekazał UOKiK.

Vectra zapowiada odwołanie od decyzji

W odpowiedzi na decyzję UOKiK, Vectra wyraziła swoje niezadowolenie i zapowiedziała złożenie odwołania. „Nie zgadzamy się z decyzją prezesa UOKiK i złożymy od niej odwołanie. Jesteśmy przekonani, że nasze działania były zgodne z prawem” – poinformowała Vectra.

„Niezależnie od postępowania, z własnej inicjatywy, już wiosną br. wprowadziliśmy szereg korzystnych z perspektywy Klientów zmian w umowach” – wskazała Vectra. Do czasu pełnej analizy uzasadnienia decyzji, spółka wstrzymuje się od dalszych komentarzy i informacji na ten temat.

Perspektywa UOKiK i ochrona konsumentów

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, w swojej wypowiedzi podkreślił znaczenie przejrzystości i uczciwości w relacjach między przedsiębiorcami a konsumentami, zwłaszcza w kontekście umów i warunków finansowych.

Cena jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje o zawarciu umowy, powinna być jasno i zrozumiale nam komunikowana. Jeśli przedsiębiorca kusi konsumenta atrakcyjną ofertą po to, by wkrótce po zawarciu umowy podnieść cenę w oparciu o wskaźniki sprzed jej zawarcia, to klauzul, które na to pozwalają, nie można uznać za obiektywne i uczciwe – dodał.

Decyzja UOKiK i reakcja Vectry to kolejny rozdział w debacie o granicach regulacji rynkowych i ochronie konsumentów. Jak rozwinie się ta sprawa, pozostaje jednym z bardziej obserwowanych tematów na polskim rynku telekomunikacyjnym.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu