Grupa będąc pod presją silnego spadku rynku, wypracowała wynik EBITDA na poziomie 20,2 mln zł, czyli mniejszy o ponad 81 proc. rdr. Marża EBITDA wyniosła 1,8 proc. wobec 6,4 proc. w pierwszym półroczu 2023 roku – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Niższe okazały się także obroty. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 136,97 mln zł w I połowie 2024 r. wobec 1 701,19 mln zł rok wcześniej.
Spadki we Francji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech
Na rynku francuskim, gdzie rynek zmniejszył się o niemal 15 proc. rdr. W pierwszym półroczu 2024 roku Grupa Wielton w tym kraju sprzedała 1431 pojazdów (prawie 34 proc. mniej rdr), notując o ponad 39 proc. rdr mniejsze przychody ogółem na poziomie 223,1 mln zł – czytamy dalej.
W Wielkiej Brytanii w pierwszym półroczu br. Grupa sprzedała 1203 sztuki pojazdów (ponad 38 proc. mniej rdr), generując 156,6 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 313,1 mln zł przed rokiem. W związku z dalszym brakiem oficjalnych danych rejestracyjnych w Wielkiej Brytanii, Grupa Wielton szacuje, iż rynek mógł spaść o ok. 47 proc. rdr.
Na rynku włoskim Grupa w pierwszym półroczu 2024 roku sprzedała w 580 pojazdów wobec 646 szt. rok wcześniej, notując 61,1 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 91,5 mln zł przed rokiem. Grupa w tym okresie kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad wprowadzeniem na rynek włoski nowego podwozia dla aluminiowych wywrotek.
Ukraińska konkurencja w Polsce
W Polsce, gdzie firmy transportowe mierzyły się z postępującą konkurencją z ukraińskimi przewoźnikami, rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 30,3 proc. rdr, a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 13 proc. Klienci zarejestrowali 1279 pojazdów tych marek, co dało im drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o niemal 34 proc. do poziomu 1810 szt., odnotowując 249,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem wobec 405,8 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Spółka Wielton obecnie pracuje nad wprowadzeniem do oferty pojazdów do transportu drewna.
Siódmą pozycję na zmniejszonym o prawie 9 proc. rdr rynku niemieckim w pierwszym półroczu br. z udziałami na poziomie 2,4 proc. obroniły spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci zarejestrowali 671 pojazdów tych marek, czyli o niemal 5 proc. więcej rdr. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 721 pojazdów (o niemal 3 proc. więcej rdr), osiągając 127,6 mln zł przychodów, wobec 119 mln zł rok wcześniej.
–W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w pierwszym półroczu rynek skurczył się o niemal 22 proc. rdr, udziały spółki Wielton wzrosły do 6,4 proc. wobec 5,8 proc. przed rokiem, umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 841 sztuk pojazdów, czyli o 10,7 proc. mniej rdr, osiągając 23 proc. rdr mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 99,5 mln zł. Wzrost poziomu inwestycji w budowę dróg oraz infrastrukturę, a także zintensyfikowanie działań sprzedażowych w krajach CEE zaowocowały wznowieniem sprzedaży wywrotek stalowych marki Wielton na tym rynku – czytamy dalej.
W pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku hiszpańska spółka Guillén odnotowała 15,5-proc. wzrost sprzedaży wolumenowej w Hiszpanii do poziomu 216 sztuk wobec 187 szt. przed rokiem oraz 28,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 35,3 mln zł rok wcześniej.
Plany spółki na ten rok i kolejne lata
– Obecna, trudna sytuacja rynkowa wymaga prowadzenia intensywnych działań optymalizacyjnych. Będąc pod silną presją spadku rynku, redukujemy poziom kosztów, dopasowując naszą organizację i jej strukturę zatrudnienia do potrzeb produkcyjnych oraz licznych wyzwań. Koncentrujemy się na zapewnieniu kapitału obrotowego oraz generowaniu pozytywnego poziomu marży. Jesteśmy także w stałym kontakcie z instytucjami finansującymi, w celu uzyskania dodatkowego wsparcia – powiedział prezes Paweł Szataniak.
Spółka planuje także przesunięcie części inwestycji na kolejne lata.
– Jednocześnie zdecydowaliśmy się obniżyć poziom inwestycji zaplanowanych na ten rok i przełożyć ich realizację na kolejne lata. Jestem przekonany, że poziom rynku, który jest już na bardzo niskim poziomie, nie ulegnie dalszemu pogłębianiu, a ożywienia branży spodziewamy się w pierwszym półroczu 2025 roku – dodał prezes.
Grupa Wielton należy do grona trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz dziesięciu największych producentów w tej branży na świecie. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r. Wchodzi w skład indeksu sWIG80.
Źródło: ISBnews/spółka
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
