Polski lider notuje dużą stratę. Zmniejszy planowane inwestycje

Marek Knitter
Wielton zmaga się z dużymi spadkami sprzedaży na wielu rynkach w Europie
Wielton zmaga się z dużymi spadkami sprzedaży na wielu rynkach w Europie fot: wielton mat.pras.
Wielton odnotował 37,95 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I połowie 2024 r. wobec 54,19 mln zł zysku rok wcześniej. Grupa jest pod presją silnych spadków na rynkach na których prowadzi działalność.

Grupa będąc pod presją silnego spadku rynku, wypracowała wynik EBITDA na poziomie 20,2 mln zł, czyli mniejszy o ponad 81 proc. rdr. Marża EBITDA wyniosła 1,8 proc. wobec 6,4 proc. w pierwszym półroczu 2023 roku – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.

Niższe okazały się także obroty. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 136,97 mln zł w I połowie 2024 r. wobec 1 701,19 mln zł rok wcześniej.

Spadki we Francji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech

Na rynku francuskim, gdzie rynek zmniejszył się o niemal 15 proc. rdr. W pierwszym półroczu 2024 roku Grupa Wielton w tym kraju sprzedała 1431 pojazdów (prawie 34 proc. mniej rdr), notując o ponad 39 proc. rdr mniejsze przychody ogółem na poziomie 223,1 mln zł – czytamy dalej.

W Wielkiej Brytanii w pierwszym półroczu br. Grupa sprzedała 1203 sztuki pojazdów (ponad 38 proc. mniej rdr), generując 156,6 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 313,1 mln zł przed rokiem. W związku z dalszym brakiem oficjalnych danych rejestracyjnych w Wielkiej Brytanii, Grupa Wielton szacuje, iż rynek mógł spaść o ok. 47 proc. rdr.

Na rynku włoskim Grupa w pierwszym półroczu 2024 roku sprzedała w 580 pojazdów wobec 646 szt. rok wcześniej, notując 61,1 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 91,5 mln zł przed rokiem. Grupa w tym okresie kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad wprowadzeniem na rynek włoski nowego podwozia dla aluminiowych wywrotek.

Ukraińska konkurencja w Polsce

W Polsce, gdzie firmy transportowe mierzyły się z postępującą konkurencją z ukraińskimi przewoźnikami, rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 30,3 proc. rdr, a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 13 proc. Klienci zarejestrowali 1279 pojazdów tych marek, co dało im drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o niemal 34 proc. do poziomu 1810 szt., odnotowując 249,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem wobec 405,8 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Spółka Wielton obecnie pracuje nad wprowadzeniem do oferty pojazdów do transportu drewna.

Siódmą pozycję na zmniejszonym o prawie 9 proc. rdr rynku niemieckim w pierwszym półroczu br. z udziałami na poziomie 2,4 proc. obroniły spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci zarejestrowali 671 pojazdów tych marek, czyli o niemal 5 proc. więcej rdr. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 721 pojazdów (o niemal 3 proc. więcej rdr), osiągając 127,6 mln zł przychodów, wobec 119 mln zł rok wcześniej.

–W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w pierwszym półroczu rynek skurczył się o niemal 22 proc. rdr, udziały spółki Wielton wzrosły do 6,4 proc. wobec 5,8 proc. przed rokiem, umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 841 sztuk pojazdów, czyli o 10,7 proc. mniej rdr, osiągając 23 proc. rdr mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 99,5 mln zł. Wzrost poziomu inwestycji w budowę dróg oraz infrastrukturę, a także zintensyfikowanie działań sprzedażowych w krajach CEE zaowocowały wznowieniem sprzedaży wywrotek stalowych marki Wielton na tym rynku – czytamy dalej.

W pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku hiszpańska spółka Guillén odnotowała 15,5-proc. wzrost sprzedaży wolumenowej w Hiszpanii do poziomu 216 sztuk wobec 187 szt. przed rokiem oraz 28,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 35,3 mln zł rok wcześniej.

Plany spółki na ten rok i kolejne lata

– Obecna, trudna sytuacja rynkowa wymaga prowadzenia intensywnych działań optymalizacyjnych. Będąc pod silną presją spadku rynku, redukujemy poziom kosztów, dopasowując naszą organizację i jej strukturę zatrudnienia do potrzeb produkcyjnych oraz licznych wyzwań. Koncentrujemy się na zapewnieniu kapitału obrotowego oraz generowaniu pozytywnego poziomu marży. Jesteśmy także w stałym kontakcie z instytucjami finansującymi, w celu uzyskania dodatkowego wsparcia – powiedział prezes Paweł Szataniak.

Spółka planuje także przesunięcie części inwestycji na kolejne lata.

– Jednocześnie zdecydowaliśmy się obniżyć poziom inwestycji zaplanowanych na ten rok i przełożyć ich realizację na kolejne lata. Jestem przekonany, że poziom rynku, który jest już na bardzo niskim poziomie, nie ulegnie dalszemu pogłębianiu, a ożywienia branży spodziewamy się w pierwszym półroczu 2025 roku – dodał prezes.

Grupa Wielton należy do grona trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz dziesięciu największych producentów w tej branży na świecie. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r. Wchodzi w skład indeksu sWIG80.

Źródło: ISBnews/spółka

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu