Ponad trzy miliardy złotych na nowe połączenia kolejowe. Sprawdź, dokąd będzie można dojechać pociągiem dzięki tym środkom

Jerzy Mosoń
Ponad 700 mln EUR dofinansowania z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF), pozyskały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Ponad 700 mln EUR dofinansowania z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF), pozyskały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 123rf.com/profile_aapsky
Ponad 700 mln euro (ponad trzy miliardy 100 milionów złotych) dofinansowania z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF), pozyskały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Środki będą przeznaczone na cztery ważne projekty kolejowe. Jakie regiony kraju skorzystają najbardziej na dofinansowaniu kolei?

Spis treści

Ponad 700 milionów euro dofinansowania z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) pozyskały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na cztery ważne projekty kolejowe. Dzięki unijnemu wsparciu zrealizowane zostaną inwestycje na głównych europejskich ciągach komunikacyjnych. Cieszyć powinni się najbardziej mieszkańcy północnowschodniej, południowowschodniej oraz południowej Polski.

Aż cztery projekty beneficjentami dofinansowania

Inwestycja obejmie linie: E65 na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice, E75 Białystok – Ełk, E30 Rzeszów – Medyka (dokumentacja projektowa) oraz projekt solidarnościowy na przejściach granicznych z Ukrainą.

– Dzięki środkom z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, polska kolej zmienia się na naszych oczach. To wielki sukces, że cztery projekty PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mają dofinansowanie z CEF. PLK SA uzyskały 70 proc. z wszystkich środków, które trafiły z CEF do Polski – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Współpraca z Ukraińcami dała rezultat

Jako indywidualny beneficjent PLK S.A .złożyły siedem podań o dofinansowanie, w konkursie CEF „Łącząc Europę” perspektywy 2021-2027. Te wnioski opiewały na łączną sumę 1,6 mld euro. W jednym z projektów złożonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych PLK SA uczestniczą jednak jako partner wspólnie z kolejami ukraińskimi. Warto podkreślić, że dofinansowanie z unijnego programu CEF „Łącząc Europę”, dotyczy czterech projektów korytarzy międzynarodowych. Środki CEF przeznaczone na realizację zadań PLK SA stanowią około 70 proc. wszystkich funduszy przeznaczonych dla Polski.

– PKP Polskie Linie Kolejowe po raz kolejny otrzymają duże środki europejskie, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dofinansowanie uzyskane w procedurze konkursowej pokazuje, że polskie projekty modernizacji infrastruktury kolejowej zostały naprawdę dobrze przygotowane, a największy w historii program inwestycji na kolei, będzie kontynuowany. Prace na międzynarodowych korytarzach transportowych poprawią jakość podróży polskich pasażerów oraz turystów licznie odwiedzających nasz kraj – zaznacza Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Tyle udało się uzyskać polskiej stronie z ogólnej puli konkursowej

Jak informuje PLK S.A., w puli konkursowej było łącznie 2,35 mld euro, z których PLK S.A. pozyskały 400 mln euro, czyli około 17 proc. Natomiast ze środków puli ogólnej, przeznaczonej dla wszystkich krajów członkowskich PLK S.A. pozyskały 290 mln z 1,87 mld euro, co daje 15,5 proc.

Unijny program CEF „Łącząc Europę” to jedno z najważniejszych źródeł finansowania inwestycji infrastrukturalnych w Unii Europejskiej. To inwestycje prowadzone na liniach kolejowych, będących częścią międzynarodowej sieci transportowej TEN-T, usprawniające podróże w aglomeracjach oraz poprawiające warunki do przewozów towarowych. Dzięki projektom ekologiczna kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem komunikacji w Polsce i Europie.

Dofinansowanie z CEF otrzymały projekty:

  • Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, „Etap I: linia E65 na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice (granica państwa)” – wartość dofinansowania 362 mln euro;
  • Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa) etap I odcinek Białystok – Ełk, faza II – 285 mln euro;
  • Prace na ciągu linii E30 – linie kolejowe nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów – Medyka (granica państwa) – wartość dofinansowania 47,3 mln euro (dokumentacja projektowa);
  • EU-Ukraine Solidarity Lanes – optimisation and modernisation of transport flows in terms of infrastructure capacity, interoperability and efficiency of the border crossing services at the main PL/UA rail border crossings (linia Medyka – Mościska i Lublin – Dorochusk – Yachodin – Kovel – PLK SA są partnerem w tym projekcie) – wartość dofinansowania 32 mln euro (kwota niewliczana w pulę PLK S.A.).
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gapa
ooooooo!
A
Aser
Europejski rozstaw szyn na Ukrainie. Pierwsza linia kolejowa jeszcze w tym roku

https://trans.info/pl/waskie-tory-na-ukrainie-kiedy-pierwsza-linia-kolejowa-329419
A
Aser
Czyli wąski tor do Lwowa, Kijowa i dalej

https://www.rp.pl/transport/art37805411-ukraina-chce-wjechac-na-wezsze-tory-porozumienie-podpisane
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu