Spis treści
Zrozumienie sztucznej inteligencji wśród Polaków
W badaniu "Mobilny Portret Polaka" aż 95% uczestników przyznało, że zetknęło się z pojęciem sztucznej inteligencji. Jednakże, 35% z nich przyznaje, że nie do końca rozumie, co ono oznacza.
Dalsze wyniki pokazują, że 67% respondentów nigdy nie prowadziło rozmowy z czatem GPT ani innymi podobnymi narzędziami. Co czwarty badany próbował tego maksymalnie kilka razy, a 10% korzysta z takich technologii regularnie. Co ciekawe, prawie 70% ankietowanych nigdy nie używało czatbotów czy botów głosowych w kontaktach z firmami, a 80% nie korzystało z narzędzi AI w pracy.
Wpływ AI na życie codzienne
Respondenci zostali zapytani, w jakich obszarach życia odczuwają wpływ sztucznej inteligencji. Najczęściej wskazywali na media (44%), zakupy (33%), rozrywkę (29%), administrację i sprawy urzędowe (24%) oraz finanse (20%).
Badanie ujawniło również, że 39% uczestników chętnie wybrałoby się na zakupy do autonomicznego sklepu. Co trzeci badany zainstalowałby system smart home, a co piąty załatwiłby sprawy bankowe w autonomicznym oddziale.
Obawy i korzyści związane z AI
Zaledwie 17% badanych zdecydowałoby się na szkolenie z prowadzącym generowanym przez AI, a 16% wsiadłoby do bezzałogowego samochodu autonomicznego. Tylko 6% zainwestowałoby większą kwotę zgodnie z rekomendacją AI, a 36% nie zdecydowałoby się na żadną z tych opcji.
Według 38% respondentów, AI przyniesie tyle samo dobrego, co złego. Niemal co trzeci uważa, że rozwój AI przyniesie więcej szkód niż korzyści, podczas gdy co piąty jest przeciwnego zdania. 17% nie ma zdania na temat wpływu AI na codzienne życie.
Regulacje prawne dotyczące AI
Ankietowani wyrazili obawy dotyczące szerokiego wykorzystania AI,wskazując na możliwość utraty kontroli przez ludzi (58%), manipulację i dezinformację (57%) oraz naruszenia prywatności (54%). Obawiali się również wykorzystania AI do celów militarnych (46%) oraz zmniejszenia liczby miejsc pracy (42%).
Jeśli chodzi o korzyści, 50% respondentów wskazało na postęp w medycynie, 40% na usprawnienie pracy i automatyzację rutynowych zadań, a 39% na poprawę jakości życia.
Kto powinien regulować AI?
Uczestnicy badania zostali zapytani, kto powinien regulować kwestie prawne związane z AI. 52% uważa, że powinny to robić rządy poszczególnych państw, a 41% wskazuje na organizacje międzynarodowe.
Prawie co trzeci badany uważa, że nadzór powinny sprawować same firmy technologiczne, a niemal co piąty - organizacje pozarządowe. Tylko 3% respondentów nie chce żadnego nadzoru nad rozwojem sztucznej inteligencji, a 23% - nie ma zdania w tej sprawie - czytamy w raporcie.
Źródło: PAP
