Spis treści
Jak Polacy oceniają swój poziom wiedzy finansowej?
– Polacy w ostatnich dziesięciu latach zrobili olbrzymi postęp w zakresie edukacji finansowej, co potwierdzają międzynarodowe porównania – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu dr Marek Dietl, prezes GWP. – Przeszliśmy na poziom, na którym wiemy, czego nie wiemy – dodaje.

Jednocześnie dodaje, że sami swoją wiedzę ekonomiczno- finansową oceniamy relatywnie nisko, ponieważ sjest to 2,9 w pięciostopniowej skali. – Widzimy w budynku GPW w Warszawie bardzo dużo osób, które uczestniczą w różnych warsztatach, czy dyskusjach panelowych, zorganizowanych z okazji 3. edycji dnia edukacji finansowej – tłumaczy i dodaje, że stanowi to dobry prognostyka dla polskiego rynku kapitałowego.
Oszczędzanie długoterminowe
Dietl podkreśla, że obecnie najważniejsze jest kształtowanie odpowiednich postaw. – Szczególnie dobrze widać to w kwestiach emerytalnych, ponieważ z jednej strony świetnie zdajemy sobie sprawę z tego, że polski system polega w przybliżeniu na tym, że im więcej odłożymy dzisiaj, tym większą emeryturę będziemy pobierać – wyjaśnia. Jak tłumaczy, jest to system zdefiniowanej składki, co oznacza, że nie będzie zasilony z zewnątrz, ale jednocześnie nie przekłada się to na naszą postawę dotyczącą oszczędzania długoterminowego.
– Chcemy te postawy zmieniać, chcemy pokazywać, że warto dzisiaj odmówić sobie części naszej konsumpcji, za cenę tego, żebyśmy w trakcie jesieni życia mieli lepsze warunki bytowe – mówi. – Mamy nadzieję, że tego typu wydarzenia i cała strategia w sposób kropelkowy zacznie przekonywać Polaków nie tylko do tego, żeby się edukowali w sensie technicyzm, poprzez zdobywanie wiedzy, ale żeby także zmieniali swoje postawy – podsumowuje.
Edukacja finansowa obowiązkowa już w podstawówce?
Niestety, niemal połowa Polaków (46 proc.) biorących udział w badaniu na zlecenie Provident Polska, twierdzi, że formalna edukacja finansowa nie dała im żadnej wiedzy, którą mogliby wykorzystać w praktyce np. podczas korzystania z usług finansowych. Spośród osób, które nie czują się pewnie z poziomem swojej wiedzy na temat produktów i usług finansowych, 56,6 proc. zadeklarowało, że to formalna edukacja im jej nie dała – brak pewności w zakresie znajomości zagadnień finansowych jest więc powiązany z brakiem rzetelnej i praktycznej edukacji na ten temat.
Z tego samego badania wynika, że 7 na 10 Polaków chce wprowadzenia obowiązkowej edukacji finansowej do szkół ponadpodstawowych, a 57 proc. dostrzega taką potrzebę już w szkołach podstawowych. Jednocześnie, 6 na 10 ankietowanych twierdzi, że firmy z branży finansowej również powinny prowadzić działania z zakresu edukacji finansowej, a 48 proc. widzi ich rolę we włączaniu finansowym.
Czym jest Dzień Edukacji Finansowej?
Jak możemy przeczytać na stronie organizatora – Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, celem Dnia Edukacji Finansowej jest „upowszechnianie wiedzy oraz wzrost kompetencji naszego społeczeństwa w zakresie edukacji z tego obszaru".
– W programie wydarzenia znajdują się liczne prelekcje dotyczące zasad działania rynku kapitałowego, inwestowania na giełdzie, ale również zarządzania finansami osobistymi, kształtowania postaw przedsiębiorczych, czy cyberbezpieczeństwa – czytamy.