- Projektowanie obwodnicy Mierzyna jeszcze się nie skończyło. W pierwszej połowie tego roku planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji Zezwalającej na Realizację Inwestycji Drogowej: Miasto Szczecin w swoim zakresie i GDDKiA w swoim zakresie - wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Ogłoszenie przetargu na realizację tej inwestycji nastąpi po wydaniu decyzji ZRID, uzyskaniu finansowania na realizację przez obie strony projektu GDDKiA i Miasto Szczecin oraz przy równoczesnej realizacji Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6.
Przypomnijmy, że budowa ZOS-i została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). GDDKiA przewiduje, że między majem a lipcem 2024 roku będzie składany wniosek o ZRID dla wspomnianej arterii.
Przebieg obwodnicy Mierzyna jest znany. Początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Ten fragment, o długości ponad 200 metrów, to teren miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Na połączeniu z ul. Nasienną planowane jest rondo. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Dołuje. Ten ostatni fragment leżeć będzie w gestii GDDKiA.
Na początku 2023 roku pisaliśmy o mieszkańcach Krzekowa i Bezrzecza, którzy apelowali o jak najdalsze przesunięcie obwodnicy od zabudowań mieszkalnych przy jednoczesnym przedłużeniu ekranów akustycznych, w szczególności przy skrzyżowaniu ulicy Łukasińskiego z ulicą Nasienną. Zapytaliśmy GDDKiA o to, czy głos mieszkańców został uwzględniony przy projektowaniu trasy?
- Droga jest projektowana w korytarzu zgodnym z uzyskaną w 2014 roku decyzję środowiskową, wszelkie rozwiązania, w tym zabezpieczenia akustyczne będą zaprojektowane zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym normami dopuszczalnego hałasu - odpowiada Mateusz Grzeszczuk.
