Prywatna opieka medyczna to za mało, by namówić nas do zmiany pracodawcy

AIP
Szymon Starnawski /Polska Press
Benefitami, które najbardziej zachęcają do zmiany pracy są dofinansowania do urlopów i szkoleń. Prywatna opieka medyczna jest coraz częściej traktowana przez polskich pracowników jako standard.

Pracujący Polacy pytani w badaniu - Pracuj.pl Benefity oczami pracowników przeprowadzonego w grudniu 2017 r. na użytkownikach portalu Pracuj.pl - Czy pieniądze szczęścia nie dają o powody, które skłaniają ich do zmiany pracy, odpowiedzieli w większości, że są to wyższe zarobki. Jednak kiedy zadano im pytanie o konkretne benefity, okazało się, że i one mogły mieć znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zmianach zawodowych.

Dla ankietowanych, największe znaczenie przy zmianie pracy miałoby dofinansowanie do urlopu (72 proc.) oraz szkoleń (70 proc.). Nieco mniejsze znaczenie ma prywatna opieka medyczna (62 proc.).

69 proc. badanych otrzymuje w swej pracy przynajmniej jeden benefit. Pracodawcy najczęściej oferują pracownikom opiekę medyczną, zaraz za nią znajduje się karta sportowa. Nieco mniej, ale wciąż dość popularne są formy dofinansowania: jedna czwarta badanych wskazała, że ich pracodawca dopłaca im do szkoleń lub urlopów, a co piąty respondent może liczyć na dodatek do nauki języka.
Benefity najrzadziej otrzymują ankietowani w przedziale wiekowym od 40 do 49 lat – w tej grupie, aż 37% ankietowanych zadeklarowało, że nie otrzymuje żadnych dodatków pozapłacowych. Część z oferowanych dodatków jest bardzo popularna, część bardzo rzadka, co wcale nie oznacza, że mniej pożądana.

- Zróżnicowane w grupach wiekowych podejście do pracy zdalnej jako do benefitu pracowniczego, może być sygnałem zupełnie nowego trendu w obszarze udogodnień oferowanych pracownikom przez ich firmy - uważa Maciej Bąk, ekspert ds. raportów wynagrodzeń w Pracuj.pl. - Za granicą benefity określane mianem perks (ang. dodatki) mają niewiele wspólnego z polskimi pozapłacowymi świadczeniami. Coraz częściej są to wyróżniki kultury organizacyjnej firmy i charakteryzują styl pracy w organizacji. Przykłady takich rozwiązań są już widoczne na naszym rynku. Są w Polsce firmy, które jako benefit pracowniczy określają wspólne śniadania jedzone przez pracowników, możliwość przychodzenia do biura ze zwierzętami, czy 4-dniowy tydzień pracy - dodaje ekspert.

Benefitów najbardziej brakuje najmłodszym respondentom. 43 proc. badanych, w grupie osób od 18 do 29 roku życia, zgłasza zapotrzebowanie na pozapłacowe dodatki 53 proc. Praca zdalna jest najbardziej pożądana przez osoby do 40. roku życia, w grupie osób w wieku od 18 do 29 lat ma ona znaczenie dla 53 proc. badanych.

Brak benefitów doskwiera najbardziej grupie osób zarabiającej powyżej 4001 zł netto. Benefity najrzadziej otrzymują ankietowani w przedziale wiekowym od 40 do 49 lat – w tej grupie, aż 36,7 proc. ankietowanych zadeklarowało, że nie otrzymuje żadnych dodatków pozapłacowych.

Najczęściej przyznawanym benefitem jest opieka medyczna 43 proc. i karta sportowa 39 proc.

Najpowszechniejszą formą doceniania pracowników są premie uznaniowe (34 proc.) oraz premie uzależnione od wyników (31 proc.). Z kolei dla pracowników, najbardziej atrakcyjna jest podwyżka (wskazało ją prawie 80 proc. badanych) oraz premia uznaniowa (59 proc.).

Zraportu wynika, że nadal tym, czego najbardziej potrzebujemy, są po prostu pieniądze. Widać to zarówno w obszarze najbardziej pożądanych benefitów, jak i tego, jak chcielibyśmy być nagradzani za swą pracę. Z drugiej strony, dla wielu ankietowanych istotne są te benefity, dzięki którym mogą się rozwijać – takie jak dofinansowanie szkoleń czy nauka języków – co oznacza, że coraz częściej postrzegamy swoje miejsce pracy nie tylko jako źródło zarobków, ale również możliwość rozwoju czy spełnienia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu