Tacy przedsiębiorcy muszą się mierzyć z różnymi wyzwaniami, specyficznymi dla firm rodzinnych. Są to problemy zupełnie inne, niż te, z jakimi spotykają się mikroprzedsiębiorstw lub wielkie korporacje. Największy problem w prowadzeniu firmy rodzinnej, zdaniem ich właścicieli, może stanowić:
- inne spojrzenie na strategię i rozwój przedsiębiorstwa wśród członków rodziny (19%),
- przekazanie kontroli nad firmą następnemu pokoleniu – sukcesja (17%),
- trudności wynikające z różnic pokoleniowych (11%),
- a także konflikty rodzinne (8%).
Zmiana przepisów wielkim wyzwaniem dla rodzinnych sklepów spożywczych
Obecnie wyzwania występują w większym natężeniu, niż miało to miejsce wcześniej. To nie tylko skutki wojny na Ukrainie i wyższe koszty prowadzenia działalności, ale także szybko zmieniające się przepisy.
Jednym z takich wyzwań dla rodzinnych sklepów z branży spożywczej będzie obowiązek przyjmowania opakowań zwrotnych, plastikowych itp., ale również opakowań szklanych, niezależnie od miejsca ich sprzedaży.
Nowy system kaucyjny jest sporym utrudnieniem, a przedsiębiorcy zastanawiają się jak sprostać tym wymaganiom, gdy sklep nie dysponuje odpowiednią przestrzenią do gromadzenia takich opakowań.
Jak przetrwać kryzys? Oto sposoby. Potrzeba odpowiedniego podejścia
W mierzeniu się z wyzwaniami pomocą może okazać się unikalny dla firm rodzinnych sposób działania. Jak pokazują badania przeprowadzone w 2022 roku wśród przedsiębiorców firm rodzinnych Lewiatan – właściciele takich przedsiębiorstw są:
- bardziej skłonni do poświęceń na rzecz firmy (69%),
- mają większe zaufanie wobec pracowników z rodziny (42%),
- dzielą wspólne wartości (35%),
- cechuje ich szybkość w podejmowaniu decyzji (28%).
Aż 59% właścicieli firm rodzinnych uznało, że zaangażowanie innych członków rodziny w pracę pomaga w prowadzeniu biznesu.
- Z doświadczenia wiem, że dzięki unikalnemu sposobowi funkcjonowania i innemu postrzeganiu firm rodzinnych wiele wyzwań może być zdecydowanie łatwiejsze do przejścia. Jednak pomimo to firmy potrzebują dużego wsparcia, szczególnie w czasach kryzysu. To wyjątkowo trudny czas dla przedsiębiorców. Ponadto, kluczowe i niezwykle potrzebne jest zrozumienie ze strony państwa. Bez tego firmy stoją przed pytaniem czy poradzą sobie z kolejnymi szybko wprowadzanymi zmianami – tłumaczy Robert Rękas, prezes Zarządu Lewiatan Holding.
Nie bez znaczenia w tym kontekście jest też sposób, jak na firmy rodzinne patrzą konsumenci, partnerzy biznesowi i potencjalni pracownicy. Zdaniem właścicieli tego typu przedsiębiorstw firmy rodzinne są postrzegane jako
- godne zaufania (blisko 57,5%),
- przyjazne ludziom (57.
- Są również stabilne (43%)
- i jest to atrakcyjne miejsce pracy (16%).
Taki wizerunek firm rodzinnych ułatwia prowadzenie biznesu i radzenie sobie z różnymi wyzwaniami.
