Rewolucja w budowie dróg
Dodatek SMAPOL, opracowany przez Grupę Recykl, to innowacyjne rozwiązanie, które może zmienić oblicze polskich dróg. Do produkcji dodatku potrzebne są zużyte opony, co pozwala na ich efektywne zagospodarowanie.
– Możemy dziś produkować w Chełmie nie mniej niż 1500 ton dodatku stabilizującego SMAPOL do mieszanek mineralno-asfaltowych SMA rocznie. W rozwoju produktu współpracujemy m.in. z Politechniką Świętokrzyską – wskazuje Przemysław Zaprzalski, dyrektor Działu Badań i Rozwoju w Grupie Recykl.
– Największą przeszkodą stojącą przed upowszechnieniem tych rozwiązań bywa nierzadko lęk przed wprowadzaniem innowacyjnych polskich technologii i materiałów. Technologii, co warto podkreślić, pozwalających na zagospodarowanie zużytych opon i odzyskanie z nich wartościowych włókien polimerowych, które w przeciwnym razie zapewne trafiłyby do spalenia w cementowni. Niby wszyscy to wiedzą, ale i tak, siłą przyzwyczajenia, stawiają na mieszanki mineralno-asfaltowe z dodatkiem celulozy, mimo że jest to materiał o niewielkiej wytrzymałości oraz podatny na wilgoć – dodaje.
Dzięki SMAPOL drogi stają się bardziej odporne na koleinowanie i przemarzanie, co znacząco zmniejsza koszty ich eksploatacji. To innowacyjne rozwiązanie znalazło już zastosowanie na kilkudziesięciu odcinkach dróg w Polsce oraz w Indiach.
Celuloza kontra włókna syntetyczne
Na rynku dodatków stabilizujących do mieszanek mineralno-asfaltowych dominują produkty celulozowe. Jednak ich właściwości nie dorównują dodatkom na bazie włókien syntetycznych.
– Mówiąc bardziej obrazowo: celuloza, to krótkie włókna, które nie są w stanie zagwarantować rozproszonego zbrojenia w mieszance mineralno-asfaltowej w przeciwieństwie do włókien odzyskiwanych w procesie recyklingu opon, które są dłuższe, wytrzymalsze i charakteryzują się znaczną odpornością na typowe warunki eksploatacji dróg, czyli oleje, smary, sól, wodę, nasłonecznienie, wysokie i niskie temperatury – wyjaśnia Zaprzalski.
Dodatki syntetyczne, takie jak SMAPOL, zapewniają wzrost wytrzymałości strukturalnej i odporności na koleinowanie, co przekłada się na dłuższą żywotność nawierzchni drogowych.
Ekonomiczne i ekologiczne korzyści
Wprowadzenie dodatków z recyklingu opon do budowy dróg to nie tylko korzyści techniczne, ale także ekonomiczne i ekologiczne.
Biznes

– Podsumowując: w znacznej mierze likwidujemy przyczyny systematycznych remontów nawierzchni drogowych, a pośrednio moglibyśmy w znaczący sposób zmniejszyć problem, jakim są dziesiątki tysięcy opon, które każdego roku lądują w lasach, na dzikich wysypiskach lub udają kwietniki – zauważa Anna Krajewska, odpowiedzialna za marketing w spółce Recykl.
– Czasem wystarczyłoby, aby do warunków technicznych związanych z budową lub remontem istniejących dróg wpisać warunek wykorzystania dodatku stabilizującego pochodzącego z recyklingu opon – dodaje.
Dzięki SMAPOL można by zwiększyć długość remontowanych dróg, co przekłada się na oszczędności finansowe i lepsze wykorzystanie funduszy przeznaczonych na infrastrukturę drogową.
Przyszłość polskich dróg
– Dziś produkujemy tylko jeden standardowy rodzaj dodatku SMAPOL. To właśnie ten dodatek został przetestowany w laboratorium TPA i zaakceptowany przez firmę STRABAG do stosowania jako stabilizator mieszanek mineralno-asfaltowych SMA. Jednak to nie koniec możliwości rozwoju tego produktu, chcemy rozwijać jego funkcjonalności w ramach szerszej koncepcji długowiecznych nawierzchni drogowych FiberRoadsTM – powiedział Witalij Zankowicz, kierownik ds. badań i rozwoju technologii drogowych w Grupie Recykl.
Wprowadzenie innowacyjnych technologii do budowy dróg nie wymaga dużych inwestycji ze strony firm drogowych. SMAPOL można stosować z wykorzystaniem obecnego sprzętu, co czyni go atrakcyjnym rozwiązaniem dla branży.
– Polska ma ogromną szansę by sięgnąć po wiodące miejsce w światowej praktyce recyklingu i wykorzystania produktów pochodzących z recyklingu opon. To oznaczałoby to nie tylko wymierne korzyści dla środowiska, ale również wymierne korzyści ekonomiczne dla gospodarki, jednak wymaga to należytego dostosowania prawa i obudzenia świadomości odbiorców, tzn. zarówno użytkowników dróg jak i ich właścicieli i zarządców – podsumowuje Zaprzalski.
Innowacyjne rozwiązania Grupy Recykl mogą przyczynić się do poprawy jakości dróg w Polsce, a także do ochrony środowiska poprzez efektywne wykorzystanie zużytych opon. Warto zatem zwrócić uwagę na potencjał, jaki niesie ze sobą technologia SMAPOL.
Grupa Recykl poprzez podmioty zależne, prowadzi działalność w zakresie gospodarowania odpadami poużytkowymi, jakimi są zużyte opony. Spółki z Grupy Recykl prowadzą zbiórkę zużytych opon, wytwarzają granulat gumowy wykorzystywany w wielu dziedzinach gospodarki, paliwo alternatywne przeznaczone głównie na potrzeby cementowni oraz odzyskują wysokiej jakości drut stalowy. Ponadto podmiot oferuje usługi recyklingu i odzysku zużytych opon oraz w imieniu producentów i importerów, prowadzi rozliczenia z tytułu opłaty produktowej.
Podmiot dysponuje zakładami produkcyjnymi w Śremie, Krośnie Odrzańskim oraz Chełmie, a także posiada i rozwija ogólnopolską sieć zbiórki opon.