Rośnie zainteresowanie tematem ESG. „Kluczowy element strategii rozwoju"

Maciej Badowski
W przeciągu ostatnich 12 miesięcy internauci w Polsce poszukując informacji o ESG najczęściej wpisywali w wyszukiwarkę Google samo hasło ESG.
W przeciągu ostatnich 12 miesięcy internauci w Polsce poszukując informacji o ESG najczęściej wpisywali w wyszukiwarkę Google samo hasło ESG. Glenn Carstens-Peters/ Unsplash/
Zgodnie z dyrektywą CSRD około 3,5 tysiąca przedsiębiorstw w Polsce już niebawem będzie zobowiązanych do raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju, co oznacza, że już teraz gromadzą dane, które staną się podstawą raportów ESG w 2025 roku. W związku z tym widoczny jest wzrost zainteresowania tematem ESG w internecie. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy liczba zapytań w wyszukiwarce Google wzrosła o kilkadziesiąt procent.

Zainteresowanie tematyką ESG. O co pytają internauci?

W przeciągu ostatnich 12 miesięcy internauci w Polsce poszukując informacji o ESG najczęściej wpisywali w wyszukiwarkę Google samo hasło ESG – średnio ponad 20 tysięcy razy w miesiącu. Interesujące są kolejne zapytania, które kierowano do wyszukiwarki. Średnio ponad 6,5 tys. razy w miesiącu pytano, co to jest ESG. Prawie 3 tys. razy w miesiącu poszukiwano informacji o raportowaniu ESG, a prawie tysiąc razy poszukiwano informacji o studiach podyplomowych związanych z ESG – wynika z analizy Instytutu Przywództwa przeprowadzonej pomiędzy 09.2023 a 08.2024 r. Co ciekawe, zdecydowanie mniej, gdyż niecałe 350 razy w miesiącu poszukiwano szkoleń na temat ESG i tyle samo razy informacji o dyrektywie ESG

– Obserwowane trendy w zapytaniach internetowych dotyczących tematu ESG odzwierciedlają rosnące zainteresowanie społeczne i biznesowe tym zagadnieniem. Przedsiębiorstwa oraz liderzy zarządzania zaczynają dostrzegać znaczenie ESG jako kluczowego elementu strategii rozwoju. Wzmożone zainteresowanie wyrażone pytaniami „co to jest ESG?” oraz „raportowanie ESG” wskazuje, że temat ten jest jeszcze stosunkowo nowy dla wielu osób i organizacji. Niestety musi martwić fakt, że wydaje się, iż zainteresowanie nie wynika z rosnącej świadomości o potrzebie zrównoważonego rozwoju. Raczej jest wynikiem zbliżającego się obowiązku raportowania ESG – tłumaczy Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.

– Jednocześnie pytania o raportowanie ESG pokazują, że coraz więcej firm chce nie tylko zrozumieć te zagadnienia, ale także odpowiednio je wdrażać w swoich strategiach operacyjnych. Dla mądrych i świadomych liderów oraz menedżerów jest to sygnał, że edukacja i budowanie świadomości na temat korzyści płynących z raportowania ESG stają się priorytetem – dodaje Gąsiorowski.

Jak wyjaśnia, dane te wskazują na wyraźny trend w kierunku edukacji i adaptacji ESG w praktykach zarządzania.

Zainteresowanie ESG na świecie

Jak podaje Instytut Przywództwa, Polska znajduje się na 33. miejscu pod względem liczby zapytań o ESG w wyszukiwarce Google na świecie w okresie ostatnich 12 miesięcy. W pierwszej dziesiątce znalazły się: Hongkong, Tajwan, Luksemburg, a za nimi Korea Południowa, Chiny, Singapur, Kamerun, Dania, Szwajcaria i Malezja.

Zdaniem autorów analizy, nasz kraj plasuje się na średniej pozycji w globalnym rankingu zainteresowania tym tematem. W kontekście rosnącej wagi zrównoważonego rozwoju pozycja ta może być sygnałem do zwiększenia działań edukacyjnych oraz promocyjnych w zakresie ESG w Polsce.

– Fakt, że Polska znajduje się za krajami takimi jak Kenia, Czechy czy Brazylia sugeruje, że pomimo pewnych postępów poziom świadomości i zainteresowania ESG w Polsce nadal wymaga wzmocnienia – komentuje Gąsiorowski i zwraca uwagę, że firmy działające na polskim rynku, a także instytucje edukacyjne i rządowe mają tutaj rolę do odegrania w promocji wartości ESG oraz edukowaniu liderów i społeczeństwa na temat korzyści płynących z wdrażania tych zasad.

O co najczęściej pytali internauci na świecie w temacie ESG?

Najczęściej zadawane pytania dotyczyły podstawowych pojęć i znaczenia ESG, takich jak „ESG meaning” oraz „what is ESG?”. Kolejne pytania odnosiły się do „ESG report”. Inne popularne zapytania dotyczyły „ESG rating” oraz „MSCI ESG”. Badacze przyznają, że na uwagę zasługują również zapytania związane z „ESG fund”, które pokazują, że temat ESG zaczyna obejmować coraz szersze obszary zarządzania i finansów, wpływając na strategie biznesowe oraz decyzje inwestycyjne.

W kontekście firm popularne zapytanie to „ESG companies”, co pokazuje, że użytkownicy chcą wiedzieć, które przedsiębiorstwa wyróżniają się działaniami zgodnymi z ESG. Ten wzrost zainteresowania może wskazywać na coraz większą świadomość konsumentów oraz inwestorów, którzy preferują współpracę z firmami przestrzegającymi zasad zrównoważonego rozwoju.

– Analiza najczęściej zadawanych pytań w temacie ESG na świecie wyraźnie pokazuje, że globalna świadomość dotycząca ESG rośnie. Firmy i instytucje powinny reagować na ten trend, dostosowując swoje strategie i praktyki do zmieniających się oczekiwań społeczeństwa oraz rynku, aby sprostać wyzwaniom przyszłości i pozostać konkurencyjnymi – podsumowuje ekspert.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu