Spis treści
- Mechanizm odwrotnego obciążenia VAT będzie przedłużony do 31 grudnia 2026 roku
- Zmiany w akcyzie dla samochodów osobowych rejestrowanych profesjonalnie w Polsce w celu wykonywania jazd testowych
- Wprowadzenie zwrotu akcyzy od samochodów osobowych, które są czasowo zarejestrowane w Polsce w celu ich wywozu z kraju
- Uproszczenie procedur związanych z obsługą płatności w punktach sprzedaży
- Nowe przepisy wejdą w życie od 28 lutego oraz 1 kwietnia 2025 roku
Mechanizm odwrotnego obciążenia VAT będzie przedłużony do 31 grudnia 2026 roku
Mechanizm odwrotnego obciążenia VAT to rozwiązanie, które przenosi odpowiedzialność za rozliczenie podatku VAT z dostawcy na nabywcę. Rozwiązanie będzie dotyczyć gazu, energii elektrycznej oraz usług związanych z przenoszeniem uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Nowelizacja zakłada przedłużenie stosowania tego mechanizmu do 31 grudnia 2026 roku.
Dzięki temu rozwiązaniu, ryzyko związane z nieprawidłowym rozliczeniem VAT zostaje zminimalizowane, co jest korzystne zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla budżetu państwa. Przedłużenie obowiązywania mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT ma na celu zapewnienie stabilności i przewidywalności w obszarze rozliczeń podatkowych, co jest kluczowe dla planowania finansowego firm.
Zmiany w akcyzie dla samochodów osobowych rejestrowanych profesjonalnie w Polsce w celu wykonywania jazd testowych
Projekt nowelizacji ustawy wprowadza również istotne zmiany w zakresie podatku akcyzowego. Jednym z kluczowych elementów jest wprowadzenie zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych rejestrowanych profesjonalnie w Polsce w celu wykonywania jazd testowych.
– Wprowadzone zostaje zwolnienie od akcyzy dla samochodów osobowych, które są rejestrowane profesjonalnie w Polsce w celu wykonywania jazd testowych, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym – czytamy w komunikacie.
To rozwiązanie ma na celu wsparcie działalności badawczo-rozwojowej w Polsce, co może przyczynić się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Zwolnienie z akcyzy ma również ułatwić prowadzenie badań naukowych oraz testów pojazdów, co jest istotne dla rozwoju nowych technologii w branży motoryzacyjnej.
Wprowadzenie zwrotu akcyzy od samochodów osobowych, które są czasowo zarejestrowane w Polsce w celu ich wywozu z kraju
Nowelizacja ustawy przewiduje także wprowadzenie instytucji zwrotu akcyzy od samochodów osobowych, które są czasowo zarejestrowane w Polsce w celu ich wywozu z kraju. To rozwiązanie ma na celu ułatwienie procesów związanych z eksportem pojazdów, co może być korzystne dla firm zajmujących się handlem międzynarodowym.
Uproszczenie procedur związanych z obsługą płatności w punktach sprzedaży
Dodatkowo projekt znosi obowiązek integracji kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi. Jest to istotna zmiana, która ma na celu uproszczenie procedur związanych z obsługą płatności w punktach sprzedaży. Mimo zniesienia tego obowiązku utrzymane zostaje raportowanie danych dotyczących transakcji płatniczych przez agentów rozliczeniowych, co ma na celu zapewnienie przejrzystości i bezpieczeństwa finansowego.
Nowe przepisy wejdą w życie od 28 lutego oraz 1 kwietnia 2025 roku
Nowe rozwiązania mają zacząć obowiązywać od 1 kwietnia 2025 roku, z wyjątkiem przepisów dotyczących mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT, które wejdą w życie nieco wcześniej, bo już od 28 lutego 2025 roku.
– Nowe rozwiązania mają wejść w życie od 1 kwietnia 2025 roku, z wyjątkiem przepisów dotyczących mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT, które zaczną obowiązywać od 28 lutego 2025 roku – podała kancelaria premiera w komunikacie.
Te terminy dają przedsiębiorcom czas na przygotowanie się do zmian i dostosowanie swoich systemów księgowych oraz procedur do nowych wymagań prawnych. Wprowadzenie nowych przepisów w życie wymaga bowiem odpowiedniego przygotowania, zarówno pod względem technicznym, jak i organizacyjnym.
Źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
