Rząd zajmie się zmianami w przepisach dot. transportu drogowego

PAP
W resorcie finansów przygotowywany jest projekt nowelizacji wprowadzający obowiązek zgłaszania przewozów międzynarodowych do rejestru SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu służący do monitorowania przewozu tzw. towarów wrażliwych, takich jak paliwa silnikowe, biodiesel, oleje smarowe, rozcieńczalniki, alkohole skażone, oleje roślinne, rozpuszczalniki czy susz tytoniowy).
W resorcie finansów przygotowywany jest projekt nowelizacji wprowadzający obowiązek zgłaszania przewozów międzynarodowych do rejestru SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu służący do monitorowania przewozu tzw. towarów wrażliwych, takich jak paliwa silnikowe, biodiesel, oleje smarowe, rozcieńczalniki, alkohole skażone, oleje roślinne, rozpuszczalniki czy susz tytoniowy). fot. Tomasz Czachorowski/Polska Press
Rząd zajmie się projektem zmian w przepisach o transporcie drogowym - poinformowała kancelaria premiera. Projekt przewiduje m.in. możliwość czasowego korzystania przez przewoźników z pojazdu zarejestrowanego w innym kraju UE oraz skuteczniejszą kontrolę przewozów kabotażowych.

Jak wskazano w ocenie skutków regulacji, nowelizacja ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw nowela, projektowana przez resort infrastruktury ma wprowadzić zmiany związane z implementacją do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy, zgodnie z którą państwa członkowskie nie powinny móc ograniczać użytkowania na swoim terytorium pojazdu najmowanego przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim, jeżeli pojazd został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z normami któregokolwiek państwa członkowskiego.

Znowelizowane przepisy umożliwią czasowe korzystanie przez przewoźników drogowych prowadzących działalność w Polsce z pojazdów zarejestrowanych na terytorium innego państwa UE.

"Korzystanie z pojazdów najmowanych w dowolnym państwie członkowskim ma ułatwić przedsiębiorcom reagowanie na krótkoterminowy, sezonowy lub tymczasowy wzrost zapotrzebowania oraz zastąpienie zepsutych lub uszkodzonych pojazdów, przy jednoczesnych zachowaniu zgodności z niezbędnymi wymogami bezpieczeństwa oraz zapewnieniu odpowiednich warunków pracy kierowcom" - poinformowano.

Nowela ma również zapewnić stosowanie "spójnej krajowej strategii egzekwowania przepisów dotyczących przewozów kabotażowych", czyli zarobkowego transportu ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub EFTA, niż kraj, w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą. Jak zaznaczono w OSR, ma ona skupiać się na przedsiębiorstwach o "wysokim stopniu ryzyka", o którym mowa w dyrektywie.

Jak wskazano w OSR, strategia ta będzie opracowywana co 2 lata. Będzie uwzględniała kontrole takich przewozów przeprowadzone przez wszystkie uprawnione służby kontrolne, tj. przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariuszy Policji oraz Służby Celno-Skarbowej. Jednocześnie Komendant Główny Policji, Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego będą obowiązani corocznie przekazywać Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego (GITD) zbiorczą informację dotycząca kontroli przestrzegania przepisów w zakresie przewozów kabotażowych.

Przepisy projektowanej ustawy zobowiązują również GITD do corocznego przekazywania Komisji Europejskiej danych dotyczących kontroli przewozów kabotażowych w poprzednim roku kalendarzowym.

Jak wcześniej informował podczas posiedzenia sejmowej komisji wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski, zmiany pozwolą m.in. na skuteczniejszą kontrolę działalności przewoźników spoza Unii Europejskiej, czego domagają się przedstawiciele organizacji reprezentujących przewoźników.

Z kolei obecna na posiedzeniu wiceszefowa Krajowej Administracji Skarbowej Małgorzata Krok informowała wtedy, że w resorcie finansów przygotowywany jest projekt nowelizacji wprowadzający obowiązek zgłaszania przewozów międzynarodowych do rejestru SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu służący do monitorowania przewozu tzw. towarów wrażliwych, takich jak paliwa silnikowe, biodiesel, oleje smarowe, rozcieńczalniki, alkohole skażone, oleje roślinne, rozpuszczalniki czy susz tytoniowy).

"KAS przygotowała rejestr SENT do przyjmowania takich zgłoszeń i będzie on gotowy do uruchomienia w dniu wejścia przepisów. Przygotowywany jest również obowiązek obligatoryjnego awizowania odpraw celnych przy wywozach poza UE i wcześniejszego ich rezerwowania za pomocą specjalnie do tego celu przygotowanej przez KAS aplikacji" - wskazała Krok, zapowiadając, że system ten będzie w pierwszej kolejności wprowadzony na granicy z Ukrainą.

Przygotowywana nowela ma również uregulować tryb rozpatrywania wniosków przesłanych przez państwa członkowskie do Polski w ramach Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (IMI) modułu Transport Drogowy – Zgłoszenia Delegowania. Ma to ułatwić przekazywanie informacji i składanie sprawozdań.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu