Serce przekopu mierzei już prawie gotowe. Szukają pracowników

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Postępuje budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną. Trwa nabór pracowników kapitanatu, z którego będzie się odbywało sterowanie żeglugą przez przekop.
Postępuje budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną. Trwa nabór pracowników kapitanatu, z którego będzie się odbywało sterowanie żeglugą przez przekop. Besix/NDI
Rozpoczęły się testy systemów sterowania i obsługi kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Ruszył także nabór na oficerów i bosmanów, którzy w Kapitanacie Portu Nowy Świat będą zarządzać ruchem jednostek przechodzących przez przekop.

Budynek kapitanatu był budowany jako jeden z pierwszych elementów przekopu Mierzei Wiślanej. Jak podkreśla Paweł Perkowski, koordynator ds. Kapitanatu Nowy Świat z Urzędu Morskiego w Gdyni, to tu znajduje się „serce całej przeprawy, czyli nadrzędny system sterowania ruchem statków”.

Budynek kapitanatu niemal gotowy

Zaznaczmy, by możliwy był ruch statków drogą wodną łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, a jednocześnie nie ograniczał ruchu samochodowego, konieczny jest system zarządzania instalacjami kanału żeglugowego ze śluzą, mostów obrotowych.

- W kompetencjach Kapitanatu Portu Nowy Świat będą generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową oraz kontrola nad przeprawą śluzową - mówi Paweł Perkowski. - Dodatkowymi, specyficznymi zadaniami będzie obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie kapitanatu i przeprawy śluzowej.

Zgodnie z zapowiedziami Urzędu Morskiego w Gdyni (inwestora całego przedsięwzięcia), stacja operatorska nadrzędnego systemu sterowania w Kapitanacie Portu Nowy Świat ma być nowoczesna, najwyższej klasy. System nie może działać bez odpowiednich specjalistów. W kapitanacie pracować będzie kapitan, jego zastępca, oficerowie inspekcyjni, oficerowie kierujący ruchem portowym i bosmani. Co ciekawe, rekrutacja na oficerów i bosmanów do pracy w przyszłym kapitanacie już trwa.

Jak to będzie działać?

System sterowania można podzielić na trzy bloki funkcjonalne. Pierwszy to stanowisko odpowiedzialne za samą przeprawę - służące sterowaniu i monitorowaniu procesów zachodzących w momencie przepływania statków przez kanał. Chodzi o obrót mostów, otwieranie i zamykaniem bram śluzy południowej i północnej, sterowanie rogatkami, sygnalizatorami, szlabanami, tablicami zmiennych treści, itp.

Postępuje budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną. Trwa nabór pracowników kapitanatu, z którego będzie się odbywało sterowanie żeglugą przez przekop.

Serce przekopu mierzei już prawie gotowe. Szukają pracowników

- Stanowisko to składa się m. in. z monitorów dotykowych i paneli awaryjnych, które w momencie ewentualnej usterki pozwolą otworzyć lub zamknąć dany most czy stertować bramami śluzy – wyjaśnia Łukasz Biernat, koordynator robót branżowych w konsorcjum NDI/Besix, które jest generalnym wykonawcą tej inwestycji.

Drugim blokiem jest stanowisko rezerwowe - dla przeprawy części południowej, czyli wejścia do rzeki Elbląg. W razie awarii będzie ono umożliwiało sterowanie mostem w Nowakowie.

- Trzecim blokiem funkcjonalnym jest stanowisko ochrony obiektu – obsługuje system sygnalizacji pożaru czy włamania i napadu, kontroli dostępu, a także prawie 100 kamer systemu telewizji dozorowej i ochrony perymetrycznej – mówi Łukasz Biernat.

Wkrótce kolejne wykopy

Wojciech Deputat, kierownik robót drogowych z konsorcjum NDI/Besix potwierdza, że wkrótce powinny rozpocząć się prace ziemne na odcinku kanału, od strony Zalewu Wiślanego (do tej pory wykonano znaczny odcinek przekopu od strony Zatoki Gdańskiej). Postępują także prace na sztucznej wyspie na zalewie, która ma gromadzić urobek z przekopu.

Mimo coraz trudniejszych warunków atmosferycznych, generalny wykonawca inwestycji (konsorcjum Besix/NDI) planuje kontynuowanie robót. Chodzi m.in. o prace przy falochronach. Przewidziano też montaż elementów konstrukcji stalowej bram oraz mechaniki, a także wyposażenia hydrotechnicznego. Rozpoczęły się również próbne obciążenie Mostu Północnego. Przypomnijmy, Most Południowy został oddany do użytku już na początku lata.

Przejścia dla zwierząt

Kanał żeglugowy będą mogły przepływać zwierzęta. W najwęższym miejscu przekopu mierzei zostały zlokalizowane cztery pochylnie, tworzące dwa niezależne przejścia.

- Pochylnie, po dwie na każdym brzegu, położne vis a vis, mają szerokość 5 metrów i długość 22 metrów – mówi Dorota Słabek, naczelnik wydziału oddziaływania inwestycji na środowisko w Urzędzie Morskim w Gdyni. - Aby ułatwić zwierzętom wydostanie się z kanału, nawierzchnie pochylni zostaną wykonane z tzw. geokraty, wypełnionej żwirem i otoczakami, a następnie będą obsiane trawą. Nasadzona zostanie także zieleń naprowadzająca do pochylni.

Poza tym wzdłuż kanału zostaną wydzielone rejony o największym zaciemnieniu w porze nocnej, natomiast wzdłuż mierzei nasadzone zostaną pasy zieleni średniej bez oświetlenia. Samo oświetlenie kanału żeglugowego, układu drogowego i dróg technologicznych w jego pobliżu będzie miało możliwe najcieplejszą barwę, tak by zminimalizować efekt bariery dla ptaków i nietoperzy.

Pod nadzorem ornitologa przygotowano też 57 budek dla ptaków i 100 dla nietoperzy.

Kiedy koniec?

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji, ma zakończyć się w 2022 roku. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów.

Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Trwają również prace na drugiej części, obejmującej obudowę brzegów rzeki Elbląg i budowę mostu obrotowego w Nowakowie. Ich wykonawcą jest Budimex S.A. Natomiast w zakresie trzeciej części, scalającej całą inwestycję, a mianowicie pogłębienia toru wodnego na Zalewie Wiślanym trwa właśnie postępowanie przetargowe. Inwestorem całości jest Urząd Morski w Gdyni.

- Prace na budowie Kanału Żeglugowego realizowane są sprawnie. Z optymizmem patrzymy na terminowe zakończenie robót na Mierzei Wiślanej. Pozostałe części inwestycji nabierają rozpędu. Trwa obudowa brzegów rzeki Elbląg, budowa mostu w Nowakowie, natomiast na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym został już ogłoszony przetarg – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Serce przekopu mierzei już prawie gotowe. Szukają pracowników - Dziennik Bałtycki

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu