Nowe badanie „Mastercard Sound Index”1 pokazuje, że Polacy chętnie słuchają muzyki, podcastów i audiobooków – średnio przez 2 godziny i 32 minuty dziennie, co można przeliczyć na 39 dni w roku. Co więcej, popularności słuchania materiałów dźwiękowych towarzyszy wzrost wydatków na rozrywkę audio (czyli m.in. na głośniki, słuchawki, muzykę, podcasty), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyły się o 24 proc. i osiągnęły średnią wartość nieco ponad 1 200 złotych na jednego Polaka rocznie, przy czym mężczyźni wydają na ten cel średnio o 500 złotych rocznie więcej niż kobiety.
Ponad połowa ankietowanych Polaków (54 proc.) nosi słuchawki codziennie. Na szczycie rankingu znajdują się osoby w wieku 25-34 lat, które na swoich urządzeniach mobilnych korzystają z treści audio najdłużej, bo przez 3 godziny i 6 minut dziennie. Wynik ten znacznie przekracza średnią europejską, która wynosi 1 godzinę i 53 minuty każdego dnia.
Badanie „Mastercard Sound Index” dowodzi również, że chętnie słuchamy materiałów audio podczas biegania czy innych ćwiczeń na świeżym powietrzu – wskazało tak 69 proc. ankietowanych. Aż 82 proc. badanych odtwarza muzykę, podcasty lub audiobooki w trakcie sprzątania, a jeszcze więcej, bo 86 proc. – w podróży.
Jak pokazują wyniki badania, chociaż kobiety słuchają treści audio więcej niż mężczyźni, to różnica wynosi jedynie 7 minut — w przypadku pań jest to 156 minut, a w przypadku panów 149 minut dziennie.
Z kolei osoby w wieku 35–44 lat słuchają więcej audiobooków niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Co ciekawe, ta sama grupa spędza najwięcej czasu na czytaniu papierowych wydań książek.
Z badania wynika, że dźwięk ma mocne oddziaływanie na ankietowanych. Ponad dwie trzecie z nich (73 proc.) stwierdziło, że słuchanie określonej muzyki pomaga im w ćwiczeniach fizycznych. Taki sam odsetek respondentów uważa też, że odpowiednio dobrane dźwięki poprawiają ich produktywność, a zdaniem 89 proc. badanych konkretne brzmienia zwiększają ich poczucie szczęścia. 79 proc. ankietowanych twierdzi, że dzięki odgłosom natury, takim jak śpiew ptaków, czuje się spokojniej, a według 77 proc. zmniejszają one stres i niepokój.
Śpiew ptaków, liście szumiące na wietrze i fale uderzające o skały okazały się ulubionymi dźwiękami ankietowanych z Polski. W zestawieniu znalazły się też odgłosy świerszczy, krople deszczu uderzające w okno i gra na fortepianie.
„Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój rozrywki audio, od podcastów po inteligentne głośniki. Dźwięk stał się głównym towarzyszem konsumentów, którzy są dziś nieustannie online i łączą słuchanie z wieloma codziennymi czynnościami. Oczekuje się, że trend ten będzie się rozwijał, dlatego intensywnie pracujemy nad naszą tożsamością dźwiękową, aby stała się ona kluczowym elementem kojarzonym z Mastercard zarówno dziś, jak i w przyszłości” — mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.
Okazuje się, że technologia wywiera duży wpływ na nasz słuch, a dzwonki, alerty i wibracje telefonów należą do mocno rozpoznawalnych przez Polaków dźwięków. Prawie połowa (43 proc.) ankietowanych stwierdziła, że potrafi wskazać markę po jej dźwięku, a aż 57 proc. badanych jest w stanie podać tytuł filmu, słuchając jego ścieżki dźwiękowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Active Czarny
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 3-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 Pro SM-R920 45mm Czarny
Waga: 46,5 gWymiary: 45,4 x 45,4 x 10,5 mmTyp (dam…
kup teraz

Amazfit GTS 3 Czarny
Amazfit GTS 3 Graphite Black Amazfit GTS 3 to potę…
kup teraz

Amazfit GTR 3 Pro Brązowy
Duży ekran Ultra HD Amoled. Zaprojektowany w klasy…
kup teraz

GARMIN Fenix 7 Srebrno-szary (100254001)
Jest 7 dni w tygodniu, a zegarki z serii fēnix 7 s…
Strefa Biznesu - Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać.