To koniec pewnej ery. Coś bardzo niedobrego dzieje się w galeriach handlowych

Maciej Badowski
Opracowanie:
Wideo
od 7 lat
Nowe badanie przeprowadzone przez firmę Inquiry ujawnia, że satysfakcja z wizyt w centrach handlowych w Polsce spada. W 2024 roku zadowolenie klientów zmniejszyło się o 14 punktów procentowych w porównaniu do roku poprzedniego. Mimo to, liczba osób odwiedzających galerie handlowe przynajmniej raz w tygodniu wzrosła do 44 proc.

Spadek satysfakcji z wizyt w galeriach handlowych

Wyniki badania przeprowadzonego przez Inquiry wskazują na znaczący spadek satysfakcji z wizyt w centrach handlowych. W 2024 roku tylko 77 proc. respondentów zadeklarowało zadowolenie z ostatniej wizyty, podczas gdy rok wcześniej było to 91 proc. To oznacza, że coraz więcej klientów nie jest usatysfakcjonowanych z doświadczeń zakupowych w tych miejscach.

Autorzy badania zauważyli, że w ujęciu rocznym „znacząco spadł odsetek osób zadowolonych ze swojej ostatniej wizyty w centrum handlowym". W 2024 r. satysfakcję deklarowało 77 proc. badanych wobec 91 proc. rok wcześniej.

Jednakże, mimo spadku satysfakcji, centra handlowe wciąż przyciągają dużą liczbę odwiedzających. 44 proc. respondentów przyznało, że odwiedza galerie przynajmniej raz w tygodniu, a 6 proc. robi to codziennie. To pokazuje, że mimo pewnych niedogodności, centra handlowe pozostają popularnym miejscem spędzania czasu.

Częstotliwość wizyt i preferencje klientów

Z badania wynika, że 44 proc. respondentów odwiedza centrum handlowe przynajmniej raz w tygodniu. Największa część tej grupy (23 proc. w 2024 r. wobec 19 proc. w 2023 r.) robi to mniej więcej raz w tygodniu, 6 proc. codziennie (4 proc. w 2023 r.), a 15 proc. 2-3 razy w tygodniu (14 proc. w 2023 r.).

Zdecydowana większość klientów wybiera centra handlowe oddalone o więcej niż 20 minut od miejsca zamieszkania (40 proc.), co sugeruje, że są gotowi poświęcić czas na dojazd, aby skorzystać z oferty galerii. Rzadziej wybierają te, które znajdują się bliżej, w odległości 11-20 minut (29 proc.).

Bariery i Oczekiwania Klientów

Wśród barier, które powstrzymują klientów od wizyty w centrach handlowych, ankietowani najczęściej wskazywali na to, że nie potrzebują nic kupować (36 proc. wobec 51 proc. rok wcześniej) oraz na zbyt duże tłumy w tych miejscach (33 proc. wobec 22 proc. w 2023 r.).

Wzrósł też odsetek osób, które wolą zrobić zakupy w internecie, albo „gdzie indziej szybko kupić produkt" (oba z 12 proc. w 2023 r. do 19 proc. w 2024 r.). To pokazuje, że zmieniają się preferencje zakupowe klientów, którzy coraz częściej wybierają wygodę zakupów online.

Ankietowani klienci wśród swoich oczekiwań wobec centrów handlowych najczęściej wskazywali na więcej promocji i wyprzedaży (46 proc.), więcej tanich sklepów (31 proc.) oraz na bardziej wyróżniającą się ofertę sklepów (26 proc.).

Dodatkowe Usługi i Oferta Rozrywkowa

Poza zakupami klienci korzystają najczęściej z restauracji i kawiarni w nich się znajdujących (89 proc.) i z rozrywki, np. kina (75 proc.). Badani wskazywali też na różne usługi, takie jak np. fryzjer i poczta (57 proc.) oraz na sale zabaw dla dzieci (33 proc.).

– Warto zauważyć, że odsetek osób korzystających z poszczególnych elementów dodatkowej oferty z roku na rok maleje, a największy spadek obserwujemy w przypadku punktów usługowych –zaznaczyła firma badawcza Inquiry.

To oznacza, że centra handlowe muszą dostosować swoją ofertę do zmieniających się potrzeb klientów, aby przyciągnąć ich z powrotem i zwiększyć satysfakcję z wizyt.

Najlepiej oceniane centra handlowe

– Na uwagę zasługują także wyniki Net Promoter Score (NPS) dla najlepiej ocenianych centrów handlowych w Polsce – zauważyli autorzy. NPS obliczany jest poprzez zapytanie klientów o to czy poleciliby centrum handlowe i parki w skali od 0 do 10. Następnie od liczby polecających (oceny od 9 do 10) odejmuję się odsetek krytyków (oceny od 0 do 6).

W ten sposób najwyżej oceniane jest centrum Millenium Hall w Rzeszowie (woj. podkarpackie) z wynikiem 49,2. Następnie jest białostockie Alfa Centrum (woj. podlaskie, 38,9), a podium zamyka Manufaktura w Łodzi (woj. łódzkie), której wynik to 38,6.

Te wyniki pokazują, że niektóre centra handlowe potrafią sprostać oczekiwaniom klientów i zyskać ich lojalność, co jest kluczowe w utrzymaniu pozytywnego wizerunku na rynku.

Badanie przeprowadzone przez Inquiry pokazuje, że centra handlowe w Polsce stoją przed wyzwaniem dostosowania się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów. Spadek satysfakcji z wizyt oraz rosnąca popularność zakupów online to sygnały, które powinny skłonić zarządców galerii do wprowadzenia innowacji i ulepszeń w ofercie. W przeciwnym razie mogą stracić klientów na rzecz bardziej elastycznych i nowoczesnych form zakupów.

źródło: PAP

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu