Bieżące potrzeby Polaków schodzą na drugi plan? Wielu wciąż ogranicza wydatki

Katarzyna Zawada
Opracowanie:
CBOS ponownie sprawdziło, jakie są nastroje Polaków.
CBOS ponownie sprawdziło, jakie są nastroje Polaków. Aneta Żurek/Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
Centrum Badania Opinii Społecznej wskazało, że w marcu 40 proc. Polaków zadeklarowało konieczność ograniczania wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb w swoim gospodarstwie domowym. To jednak spadek o 7 p.p. w porównaniu do styczniowego sondażu.

Spis treści

Niepewność wobec cen dalej widoczna

CBOS poinformowało w badaniu „Nastroje konsumenckie w marcu”, że w porównaniu do drugiej połowy stycznia zmniejszył się udział badanych deklarujących ograniczanie wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb w swoim gospodarstwie domowym (z 47 do 40 proc.). Nie znaczy to jednak, że problem całkowicie zniknął.

Nie uległ zmianie odsetek ankietowanych, którzy zadeklarowali, że musieli pożyczać pieniądze na zaspokojenie potrzeb (14 proc.) i tych, którzy byli w stanie zaoszczędzić trochę pieniędzy (50 proc.).

W styczniu, w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego ceny wzrosły o 5,3 proc., wobec 4,7 proc. r/r w grudniu i w listopadzie, czytamy.

Z badania wynika, że w porównaniu do stycznia widać wzrost niepewności co do dalszych cen w roku. Mniej osób uważa, że ceny będą rosły wolniej (z 16 do 12 proc.), najwięcej sądzi, że ceny będą rosły w zbliżonym tempie lub szybciej niż rok temu - odpowiednio 51 proc. i 24 proc.

Część badanych nie liczy na zwiększenie dochodów

CBOS zapytało społeczeństwo, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy dochody ich gospodarstw wzrosną. 41 proc. uważa, że się nie zmienią, 37 proc. liczy na wzrost. Częściej wyraża się obawę niż nadzieję na poprawę, jeśli chodzi o perspektywy w przyszłości.

W porównaniu do stycznia zwiększyła się grupa osób obawiających się o sytuację finansową swoich gospodarstw (z 27 do 32 proc.) oraz tych, które z nadzieją odbierają w tym kontekście przyszłości (z 35 do 37 proc.). Spadł natomiast odsetek odpowiedzi obojętnych (z 36 do 29 proc.).

Określono też wskaźnik nastrojów konsumenckich, w wybranych obszarach badani wykazali optymizm lub zadowolenie z sytuacji materialnej, skala to 0-10.

Średnia wartość wskaźnika WNK dla ogółu badanych wynosi obecnie 3,8 i jest nieco wyższa niż w styczniu. Od grudnia notujemy już drugi z kolei wzrost wskaźnika nastrojów konsumenckich, podkreśliło CBOS.

Według pracowni, interpretując wynik, można stwierdzić, że respondenci wyrazili optymizm przeciętnie w mniej więcej czterech obszarach. Konsumenci są zależni od położenia materialnego. Zauważono, że stosunkowo duży optymizm konsumencki charakteryzuje młodszych ankietowanych – do 34. roku życia (4,6 proc.). Wysokim wskaźnikiem wyróżnia się również m.in. grupa mieszkańców największych miast (4,3 proc.).

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu