Spis treści
Niepewność wobec cen dalej widoczna
CBOS poinformowało w badaniu „Nastroje konsumenckie w marcu”, że w porównaniu do drugiej połowy stycznia zmniejszył się udział badanych deklarujących ograniczanie wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb w swoim gospodarstwie domowym (z 47 do 40 proc.). Nie znaczy to jednak, że problem całkowicie zniknął.
Nie uległ zmianie odsetek ankietowanych, którzy zadeklarowali, że musieli pożyczać pieniądze na zaspokojenie potrzeb (14 proc.) i tych, którzy byli w stanie zaoszczędzić trochę pieniędzy (50 proc.).
W styczniu, w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego ceny wzrosły o 5,3 proc., wobec 4,7 proc. r/r w grudniu i w listopadzie, czytamy.
Z badania wynika, że w porównaniu do stycznia widać wzrost niepewności co do dalszych cen w roku. Mniej osób uważa, że ceny będą rosły wolniej (z 16 do 12 proc.), najwięcej sądzi, że ceny będą rosły w zbliżonym tempie lub szybciej niż rok temu - odpowiednio 51 proc. i 24 proc.
Część badanych nie liczy na zwiększenie dochodów
CBOS zapytało społeczeństwo, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy dochody ich gospodarstw wzrosną. 41 proc. uważa, że się nie zmienią, 37 proc. liczy na wzrost. Częściej wyraża się obawę niż nadzieję na poprawę, jeśli chodzi o perspektywy w przyszłości.
W porównaniu do stycznia zwiększyła się grupa osób obawiających się o sytuację finansową swoich gospodarstw (z 27 do 32 proc.) oraz tych, które z nadzieją odbierają w tym kontekście przyszłości (z 35 do 37 proc.). Spadł natomiast odsetek odpowiedzi obojętnych (z 36 do 29 proc.).
Określono też wskaźnik nastrojów konsumenckich, w wybranych obszarach badani wykazali optymizm lub zadowolenie z sytuacji materialnej, skala to 0-10.
Średnia wartość wskaźnika WNK dla ogółu badanych wynosi obecnie 3,8 i jest nieco wyższa niż w styczniu. Od grudnia notujemy już drugi z kolei wzrost wskaźnika nastrojów konsumenckich, podkreśliło CBOS.
Według pracowni, interpretując wynik, można stwierdzić, że respondenci wyrazili optymizm przeciętnie w mniej więcej czterech obszarach. Konsumenci są zależni od położenia materialnego. Zauważono, że stosunkowo duży optymizm konsumencki charakteryzuje młodszych ankietowanych – do 34. roku życia (4,6 proc.). Wysokim wskaźnikiem wyróżnia się również m.in. grupa mieszkańców największych miast (4,3 proc.).
Źródło:
