Social media w biznesie. Pomagają czy szkodzą firmie?

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Firmy dostrzegają potencjał drzemiący w mediach społecznościowych. Według najnowszej analizy GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r.”, w ubiegłym roku już ponad 40 proc. polskich firm korzystało z przynajmniej jednego z mediów społecznościowych.
Firmy dostrzegają potencjał drzemiący w mediach społecznościowych. Według najnowszej analizy GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r.”, w ubiegłym roku już ponad 40 proc. polskich firm korzystało z przynajmniej jednego z mediów społecznościowych. Pixabay
Jednym z kierunków rozwoju cyfrowego są również kanały w mediach społecznościowych jako element strategii marketingowej. Czy prowadzenie firmowego konta w mediach społecznościowych ma więcej zalet, czy wad?

Ponad 27 mln Polaków aktywnie korzysta z social mediów, spędzając w nich średnio 1h 49 min dziennie – wynika z raportu „Digital 2022” Grupy Infomax.

Najchętniej używaną platformą jest Facebook (88,1 proc.) oraz Instagram (59,6 proc.). Najczęściej śledzone treści dotyczą rodziny i znajomych (prawie 50 proc.), natomiast informacje o markach są w zainteresowaniu ponad 20 proc. użytkowników.

Firmy dostrzegają potencjał w social mediach

Firmy dostrzegają potencjał drzemiący w mediach społecznościowych. Według najnowszej analizy GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r.”, w ubiegłym roku już ponad 40 proc. polskich firm korzystało z przynajmniej jednego z mediów społecznościowych.

Naturalnym następstwem tego zjawiska było powstanie zupełnie nowej gałęzi e-marketingu – social media marketingu. Social marketingowcy bazują na założeniu, że jeżeli firmy nie ma na portalach społecznościowych, istnieje duże ryzyko, że wielu ludzi po prostu nigdy się o niej nie dowie. Działania marketingowe skupiają więc na Facebooku, Instagramie i innych popularnych socialach, dzięki czemu generują ruch na stronach firmy.

Potencjał social media marketingu

Social media marketing zakłada tworzenie długofalowej strategii komunikacji. Nie bez znaczenia jest fakt, że interakcja pomiędzy klientem a marką odbywa się w czasie rzeczywistym i jest niczym nieograniczona. To ogromny potencjał, pozwalający na zbudowanie silnej więzi pomiędzy zainteresowanymi stronami komunikacji.

Podstawą tego rodzaju marketingu jest strategia marketingu wirusowego. Ciekawy i angażujący post to szansa na wygenerowanie sporego ruchu. Warto jednak pamiętać jak istotne jest zaangażowanie osób prowadzących profil. Regularne posty i sprawne odpowiadanie na pytania i komentarze odbiorców to jasny przekaz o przywiązaniu do klienta. Media społecznościowe to także podatny grunt do profilowania reklam.

Użytkownicy prywatnych kont bardzo często podają informacje nt. wieku, płci, zainteresowań, wykształcenia, pracy i miejsca zamieszkania. Takie dane pomagają bardzo precyzyjnie określić grupy docelowe, do których mają trafić wybrane treści.

Użytkownicy kontaktują się z markami w social mediach

Użytkownicy mediów społecznościowych doceniają możliwość współtworzenia contentu marki, a także realną interakcję i wymianę opinii pomiędzy klientami i firmami. Według raportu agencji Universal McCann, już w 2010 roku blisko 30 proc. użytkowników social mediów na świecie kontaktowało się za ich pomocą z marką.

Ale social marketing to nie tylko wymiana informacji z klientami. To także tworzenie relacji z internautami, którzy potencjalnie są także klientami, utrzymywanie ich uwagi i budowanie zaangażowania. Social media to także istotne źródło informacji – użytkownicy właśnie tu często dowiadują się o nowych produktach i firmach, które następnie mogą subskrybować, udostępniać, komentować i nawiązywać z nimi kontakt.

Social commerce przyszłością handlu?

Technologie informacyjne zmieniają świat. Wpływają na styl życia, komunikacji, a nawet decyzje zakupowe. Coraz więcej firm wchodzi w e-commerce, ale niektórzy idą jeszcze dalej. Wykorzystują social media już nie tylko do budowania swojej marki i kanału komunikacji z klientami, ale także do prowadzenia sprzedaży. Popularne staje się social commerce, czyli handel prowadzony bezpośrednio przez portale społecznościowe lub z minimalnym udziałem witryny sklepu internetowego, do którego social media przekierowują. Wśród zalet takiego rozwiązania można wymienić chociażby nieskomplikowany proces zakupowy oraz jego wysoką personalizację.

Rosnąca popularność social commerce może wynikać z dużego zaufania internautów do tego rodzaju zakupów. Według amerykańskiej firmy Bazaarvoice, aż 80% z nich czuje się bezpiecznie podczas bezpośrednich zakupów w social mediach. W Polsce trend ten nie jest tak silny jak wśród Amerykanów. Jak wynika z badań „The power of social & live commerce”, zrealizowanych przez Fundację Kobiety e-biznesu, 27% polskich użytkowników social mediów zrobiło za ich pomocą zakupy przynajmniej raz w 2021 r., natomiast 25% podjęło decyzję zakupową podczas transmisji live. To może się jednak zmienić - 44% Polaków zadeklarowało, że ma w planach częściej korzystać z social commerce.

Media społecznościowe nie bez wad

Pomimo zalet włączenia mediów społecznościowych w strategię marketingową firm, istnieją także wady takiego rozwiązania. Źle prowadzone social media mogą prowadzić do sytuacji kryzysowych, na które trzeba reagować w odpowiedni, przemyślany sposób. Nieumiejętne korzystanie z mediów społecznościowych przyniesie skutek odwrotny do spodziewanego – wizerunek marki zamiast się wzmocnić, zostanie ośmieszony.

Brak rzeczywistej kontroli nad przekazywanymi treściami może prowadzić do powstania szumu informacyjnego. Istnieje także ryzyko kradzieży danych – social media to prawdziwa skarbnica takich informacji. Warto mieć świadomość, że firmowe sociale są bacznie obserwowane przez hakerów, czekających na okazję do łatwego wyłudzenia pieniędzy. Wreszcie - prowadzenie firmowych social mediów to także, wbrew pozorom, spory koszt.

PAPR szkoli firmy w zakresie social mediów

Z myślą o przedsiębiorcach zamierzających rozpocząć swoją przygodę z social mediami, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Akademii PARP przygotowała kurs „Media społecznościowe w biznesie”. – Mamy świadomość, że obsługa firmowych social mediów to wbrew pozorom trudne zadanie. Dlatego też przygotowaliśmy kurs, który zawiera praktyczną wiedzę na temat projektowania i implementacji schematu komunikacji w social mediach firm.

Warto mieć na uwadze to, że dobrze przygotowane i prowadzone sociale to klucz do wzrostu rozpoznawalności marki oraz propagowania pozytywnego wizerunku, i tego właśnie uczy nasz kurs – mówi Dariusz Budrowski, prezes PARP. – W ofercie Akademii PARP posiadamy kurs także dla bardziej zaawansowanych w tym temacie przedsiębiorców: „Media społecznościowe – kurs zaawansowany”.

Źródło: PARP

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu