Spis treści
Biedronka chce otworzyć od 130 do 150 nowych sklepów w Polsce
Portugalska spółka Jeronimo Martins, do której należy sieć Biedronka, planuje utworzenie w tym roku w Polsce od 130 do 150 nowych sklepów netto. Na tym nie koniec, bo spółka realizuje też program renowacji istniejących placówek, którym tylko w tym roku obejmie od 250 do 275 lokalizacji. W planach jest też kolejne centrum dystrybucyjne.
Jeronimo Martins coraz śmielej poczyna sobie na rynku słowackim
Sieć inwestuje też na Słowacji, gdzie już na początku marca otworzyła 3 sklepy i centrum dystrybucyjne. Plany są jednak dużo bardziej ambitne. Do końca 2026 r. w tym kraju ma powstać co najmniej 50 placówek pod marką Biedronka.
Spółka podała też wyniki finansowe. I tak, sprzedaż Biedronki w walucie lokalnej (złotówkach) w 2024 roku wzrosła o 4,1 proc. Z kolei sprzedaż w euro w sklepach Biedronki wyniosła 23,6 mld euro, czyli o 9,6 proc. więcej niż w 2023 roku. EBITDA Biedronki spadła o 1,3 proc., a w walucie lokalnej spadła o 6,3 proc.
Walka cenowa i podwyżki wynagrodzeń wpłynęły na spadek marży EBITDA
Marża EBITDA Biedronki ukształtowała się na poziomie 7,7 proc. wobec 8,5 proc. w 2023 roku. Jeronimo Martins podało w komunikacie, że wpływ na spadek marży EBITDA miały inwestycje cenowe oraz decyzja o znaczącym wzroście wynagrodzeń.
W ciągu 2024 roku Biedronka otworzyła 186 nowych sklepów (161 nowych sklepów netto - czyli biorąc pod uwagę, że niektóre sklepy zamknęła) i przeprowadziła remodeling 280 lokalizacji.
„W 2024 roku zrealizowało się wszystko to, co przewidywaliśmy w prognozach opublikowanych w omówieniu wyników finansowych za 2023 rok. Połączenie kilku czynników stworzyło wymagające warunki ekonomiczne dla naszych marek: deflacja w naszych koszykach po dwóch latach znacznych podwyżek cen, wysoka inflacja kosztów, duża wrażliwość konsumentów na ceny oraz intensywniejsza konkurencja na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Nasze szyldy, a w szczególności Biedronka, skoncentrowały się na wolumenach i zacięcie rywalizowały o sprzedaż, ponownie przewyższając wyniki rynków, na których działamy" – powiedział Pedro Soares Dos Santos, prezes Jeronimo Martins, cytowany w komunikacie.
Niepewność na trzech najważnijeszych dla spółki rynkach - polskim, portugalskim i kolumbijskim
Pedro Soares Dos Santos dodał, że niepewność związana z geopolityką, dynamiką społeczno-ekonomiczną i zachowaniami konsumentów na trzech najważniejszych rynkach dla firmy (są to Polska, Portugalia i Kolumbia) nadal pozostaje bardzo wysoka.
Cała grupa Jeronimo Martins odnotowała w 2024 roku 33,46 mld euro przychodów (wzrost rok do roku o 9,3 proc.). EBITDA grupy wzrosła o 2,9 proc., do 2,23 mld euro, a zysk netto spadł o 21,6 proc., do 606 mln euro. Na inwestycje spółka przeznaczyła około miliarda euro.
Spółka podała, że chce wypłacić z zysku netto za 2024 rok 370,8 mln euro dywidendy, co daje 0,59 euro dywidendy brutto na akcję.
Dodajmy, że w Polsce spółka Jeronimo Martins, oprócz Biedronki, prowadzi też sieć drogerii Hebe. Sieć otworzyło 36 sklepów na polskim rynku (33 sklepów netto), a także dwa sklepy na Słowacji i jeden w Czechach.
