Spis treści
Nowa benzyna z większą ilością biokomponentów, czyli tankowanie E10
Z początkiem roku na stacjach paliw w kraju pojawił się nowy rodzaj benzyny. Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, nowe paliwo zawiera do 10 proc. biokomponentów, czyli o 5 proc. więcej niż poprzednik E5. Zmiana paliwa na rodzaj o wyższym stężeniu biokomponentów to odpowiedź na walkę o klimat i rozszerzanie możliwości korzystania z odnawialnych źródeł energii. Benzyna z oznaczeniem E10 to również krok ku zmniejszeniu uzależnienia od paliw kopalnych. W składzie wypuszczonego na rynek paliwa znajdziemy mieszankę benzyny z etanolem, który pozyskiwany jest z buraków, kukurydzy, pszenicy czy trzciny cukrowej.
Zmiana ta nie wymaga od właścicieli samochodów szczególnych działań, a większość samochodów produkowanych po 2010 roku powinna być przystosowana do nowego rodzaju benzyny. Jednak osoby posiadające starsze pojazdy powinny zweryfikować, czy ich auta mogą być tankowane nowym paliwem napędowym. Kierowcom, którzy nie będą mogli skorzystać z nowej mieszanki E10, pozostanie tankowanie produkowanej w standardzie E5 droższej benzyny Pb98.
Wprowadzenie do sprzedaży benzyny mającej w składzie ok. 10 proc. stężenia biokomponentów, ma pomóc ograniczyć negatywny wpływ sektora transportu na zdrowie mieszkańców miast i środowiska naturalnego. Smog to ogromne wyzwanie przede wszystkim dla dużych miast, w których transport samochodowy jest jednym z większych emitentów zanieczyszczeń. Ponadto, zmiana paliwa jest konieczna także ze względu na zobowiązania Polski względem celu unijnego, którym jest osiągnięcie 14-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w transporcie.
– Wprowadzenie do obiegu nowej benzyny jest sporym krokiem Polski w stronę odnawialnych surowców, a co za tym idzie w stronę zielonej energii. Przybliża nas także do zminimalizowania naszej zależności od paliw kopalnych. Użytkownicy nie powinni bać się tej zmiany, ponieważ E10 to wzorcowy przykład dla wszystkich obecnie produkowanych samochodów, które osiągają bardzo korzystne pod względem emisji spalin wyniki – wskazuje Tomasz Walczak, CTO Euros Energy.
Tankowanie do kanistra - jakie są limity i kary?
Przewożenie, a także przechowywanie paliwa w zbiornikach zewnętrznych jest regulowane prawnie i wymaga przestrzegania zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego wytyczonych przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego, a także Polską Izbę Paliw Płynnych.
Benzyna oraz olej napędowy to materiały niebezpieczne, które należy przewozić w szczelnych oraz zamykanych pojemnikach przeznaczonych do transportu takich substancji w ilości wyznaczonej przez ADR, czyli międzynarodową konwencję dotyczącą przewozu ładunku i towarów niebezpiecznych.
Zgodnie z przepisami maksymalna pojemność kanistra lub zbiornika na paliwo nie może przekraczać 60 litrów. W trakcie jednego przejazdu kierowca może natomiast przewozić łącznie do 240 litrów benzyny czy oleju napędowego.
Naruszenie wymienionych wyżej przepisów grozi mandatem w wysokości:
- 2000 zł - załadunek lub przewóz paliwa w ilości przekraczającej 240-litrowy limit,
- 3000 zł - załadunek lub przewóz paliwa w opakowaniu niecertyfikowanym.
Warto pamiętać, że do przewożenia paliwakonieczny jest zakup kanistrów wykonanych z odpowiedniego tworzywa. Tankowanie do butelek czy pojemników po płynie do spryskiwaczy jest bardzo niebezpieczne.
Przechowywanie paliwa - jaki jest limit?
Polskie prawo reguluje nie tylko kwestie transportu paliwa, ale także jego przechowywania. Ze względu na to, że jest to substancja niebezpieczna, obowiązuje kilka ważnych ograniczeń wyznaczonych przez MSWiA.
Limity dotyczące przechowywania paliwa w garażu prezentują się następująco:
- do 200 litrów benzyny - garaż wykonany z materiałów niepalnych (np. murowany lub blaszak) o powierzchni do 100 mkw.,
- do 20 litrów benzyny lub 60 litrów oleju napędowego - garaż inny niż wolnostojące (np. zabudowa szeregowa, przybudowa budynku mieszkalnego).
Prawo umożliwia też przechowywanie paliw płynnych w ilości do 5000 l w specjalnych zbiornikach dwupłaszczowych, spełniających wytyczne ochrony środowiska, dozoru technicznego, a także ochrony przeciwpożarowej. W tym przypadku pojemnik musi jednak znajdować się w odpowiedniej odległości od sąsiednich parceli i zabudowań.
Jest nowa benzyna na stacjach. Trzeba na nią uważać
Kierowcy, którzy chcą zrobić zapasy paliwa, powinni pamiętać, że pomimo braku konkretnego terminu ważności z czasem substancje te mogą stracić swoje właściwości. Olej napędowy może być przechowywany nawet 10 lat, natomiast jakość benzyny może zacząć spadać już po dwóch latach i to pod warunkiem przechowywania w odpowiednich warunkach.
