Spis treści
W ostatnim czasie na polskich stacjach doszło do spektakularnych obniżek, wbrew trendom panującym na rynkach światowych. To dobre wiadomości dla kierowców, którzy po raz pierwszy od prawie dwóch lat płacą za paliwo poniżej 6 zł za litr. Obecnie ceny na pylonach prezentują się następująco:
- Pb 95 - od 5,94 do 6,04 zł,
- ON - od 5,93 do 6,18 zł,
- Pb 98 - od 6,36 zł do 7,17 zł,
- LPG - od 2,77 do 3,11 zł.
Spośród państw członkowskich Unii Europejskiej tylko Malta może pochwalić się nieco niższymi cenami. To sprawia, że zarówno polscy, jak i niemieccy czy czescy kierowcy tłumnie odwiedzają nasze stacje paliw, by zaoszczędzić, a także zrobić odpowiednie zapasy. Tankując na „czarną godzinę”, warto jednak pamiętać, że obowiązują nas pewne limity.
Przeczytaj też:Zagraniczni kierowcy szturmowali w weekend polskie stacje. Niektórzy tankowali na zapas
Tankowanie do kanistra - jakie są limity i kary?
Przewożenie, a także przechowywanie paliwa w zbiornikach zewnętrznych jest regulowane prawnie i wymaga przestrzegania zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego wytyczonych przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego, a także Polską Izbę Paliw Płynnych.
Benzyna oraz olej napędowy to materiały niebezpieczne, które należy przewozić w szczelnych oraz zamykanych pojemnikach przeznaczonych do transportu takich substancji w ilości wyznaczonej przez ADR, czyli międzynarodową konwencję dotyczącą przewozu ładunku i towarów niebezpiecznych.
Zgodnie z przepisami maksymalna pojemność kanistra lub zbiornika na paliwo nie może przekraczać 60 litrów. W trakcie jednego przejazdu kierowca może natomiast przewozić łącznie do 240 litrów benzyny czy oleju napędowego.
Naruszenie wymienionych wyżej przepisów grozi mandatem w wysokości:
- 2000 zł - załadunek lub przewóz paliwa w ilości przekraczającej 240-litrowy limit,
- 3000 zł - załadunek lub przewóz paliwa w opakowaniu niecertyfikowanym.
Warto pamiętać, że do przewożenia paliwa konieczny jest zakup kanistrów wykonanych z odpowiedniego tworzywa. Tankowanie do butelek czy pojemników po płynie do spryskiwaczy jest bardzo niebezpieczne.
Przechowywanie paliwa - jaki jest limit?
Polskie prawo reguluje nie tylko kwestie transportu paliwa, ale także jego przechowywania. Ze względu na to, że jest to substancja niebezpieczna, obowiązuje kilka ważnych ograniczeń wyznaczonych przez MSWiA.
Limity dotyczące przechowywania paliwa w garażu prezentują się następująco:
- do 200 litrów benzyny - garaż wykonany z materiałów niepalnych (np. murowany lub blaszak) o powierzchni do 100 mkw.,
- do 20 litrów benzyny lub 60 litrów oleju napędowego - garaż inny niż wolnostojące (np. zabudowa szeregowa, przybudowa budynku mieszkalnego).
Prawo umożliwia też przechowywanie paliw płynnych w ilości do 5000 l w specjalnych zbiornikach dwupłaszczowych, spełniających wytyczne ochrony środowiska, dozoru technicznego, a także ochrony przeciwpożarowej. W tym przypadku pojemnik musi jednak znajdować się w odpowiedniej odległości od sąsiednich parceli i zabudowań.
Kierowcy, którzy chcą zrobić zapasy z okazji obowiązujących obniżek, powinni pamiętać, że pomimo braku konkretnego terminu ważności z czasem substancje te mogą stracić swoje właściwości. Olej napędowy może być przechowywany nawet 10 lat, natomiast jakość benzyny może zacząć spadać już po dwóch latach i to pod warunkiem przechowywania w odpowiednich warunkach.

Strefa Biznesu: Jaką decyzję podejmie w grudniu RPP?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?