W pracy najbardziej przeszkadza Internet
Najważniejszą przeszkodą, która odciąga od pracy, jest Internet. Jak wynika z badania w czasie pracy najbardziej ochoczo używamy:
- Messengera (48%),
- Facebooka (43%),
- YouTuba (31%),
- WhatsAppa (27%)
- Instagrama (20%).
Najwięcej czasu zabiera jednak TikTok - pośród 14% użytkowników, którzy używają go w godzinach pracy, jeden na pięciu pracowników przebywa na nim od 1 do 2 godzin, natomiast co siedemnasty - ponad 4 godziny, czyli połowę z 8-godzinnego dnia pracy.
Prawie 44% badanych potwierdza, że w miejscu pracy zdarza im się pracować nieefektywnie. Przykładami może być choćby odwlekanie pracy na później, nie zakończenie zadań na czas lub zajmowanie się nie potrzebnymi rzeczami. Jednak jedynie 45% z nich ma wyrzuty sumienia z tego powodu.
Średnio 1 godzinę i 18 minut w pracy traci przeciętny Polak na jedzenie posiłków, korzystanie z toalety, palenie papierosów i rozmowy ze współpracownikami
Skróćmy czas pracy. Problemy same znikną
- Skoro i tak nie pracujemy non stop, rozwiązaniem problemu może być skrócenie czasu pracy do 6 godzin dziennie albo 4 dni w tygodniu - przynajmniej w niektórych branżach. Doświadczenia takich firm jak Microsoft, Toyota czy Perpetual Guardian pokazały, że taki system zwiększa produktywność i poczucie zadowolenia z pracy, co może prowadzić do wzrostu zysków - mówi Żaneta Spadło, ekspertka kariery serwisu LiveCareer Polska i autorka badania.
Tymczasem pracownicy za słabą wydajność obwiniają głównie problemy techniczne, brak ciszy, hałas i cudze rozmowy, którym muszą się przysłuchiwać w miejscu pracy. Są to jednak rzeczy, na które nie ma wpływu pracownik, zaś w leżą w gestii pracodawcy.
- Z naszego badania wynika, że najmniej efektywne są te osoby, które pracują stacjonarnie, a najbardziej te, które część swojej pracy mogą wykonać z domu - mówi Żaneta Spadło podkreślając, że część problemów może rozwiązać praca zdalna.
Badanie o marnowaniu czasu ujawniło także, że:
- 70% najmłodszych pracowników (18-25 lat) w czasie pracy korzysta z Internetu w celach niezwiązanych ze wykonywanymi obowiązkami,
- ponad 65% osób używających z Internetu w godzinach pracy, używa w tym celu prywatnego telefonu,
- około 48% palących pracowników wychodzi na przerwę na papierosa 3 - 5 razy dziennie, zaś blisko 9% - powyżej 10 razy na dzień.
W badaniu wzięło udział zapytano 653 respondentów. Ankietowani odpowiadali na pytania o swoją wydajność w miejscu pracy. Wyniki badania przeprowadzonego przez serwis kariery LiveCareer Polska przedstawiają 8-godzinny dzień pracy jako iluzję. Większość pracowników zdecydowanie mniej czasu spędza na zajęciach związanych z pracą.
