Tak zdecydował prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowanie przeciwko UPC zostało wszczęte w styczniu 2015 roku, na podstawie doniesień medialnych oraz skarg konsumentów.
Wątpliwości urzędu wzbudził sposób podwyższenia ceny za dostęp do internetu o 7 zł miesięcznie. Nowy abonament zaczął obowiązywać 1 grudnia 2014 roku.
Dlaczego, zdaniem UOKiK, operator niezgodnie z prawem poinformował swoich klientów o zmianie wysokości abonamentu za dostęp do internetu?
Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, tłumaczy, że w umowach zawartych z konsumentami zabrakło tzw. klauzuli modyfikacyjnej. Powinna ona wskazywać, kiedy i w jakich okolicznościach cena może ulec zmianie. Dlatego też w takiej sytuacji UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów. - Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, ponieważ podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę. Nie miał natomiast możliwości korzystania z dotychczasowej oferty - wyjaśnia Marek Niechciał.
Z decyzji prezes UOKiK cieszy się pani Joanna z Bydgoszczy. - Pamiętam, jak bardzo się wkurzyłam, gdy otrzymałam z UPC informację o podwyżce za internet. Niby tylko o 7 złotych miesięcznie, ale firma tak naprawdę nie dała mi żadnego pola manewru. Formalnie można się było nie zgodzić, by płacić więcej, i szukać oferty u konkurencji. Jednak z góry było wiadomo, że większość osób machnie ręką na te 7 złotych więcej i zostanie w UPC. Operator zapewne na to liczył. Cieszę się, że teraz dostanę zwrot tych nadpłaconych pieniędzy, a operator został ukarany za te bezprawne praktyki - mówi nasza Czytelniczka z Bydgoszczy.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na UPC nałożył karę finansową za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Operator musi zapłacić 817 640 zł.
Poza tym aby wyeliminować skutki niekorzystnej praktyki, urząd skorzystał z tzw. rekompensaty publicznej. Gdy decyzja UOKiK będzie prawomocna, to w jej wyniku abonenci otrzymają zwrot za każdy opłacony miesiąc aż do czerwca 2016 roku.
Jeżeli np. płaciliśmy o 7 złotych wyższy rachunek od grudnia 2014 roku do czerwca 2016 roku, to powinniśmy otrzymać 133 zł zwrotu (19 miesięcy razy 7 zł). Gdy wyższy rachunek płaciliśmy krócej, to rekompensata będzie proporcjonalnie niższa. UPC ma obowiązek poinformować o tym swoich abonentów.
Jak decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów komentują przedstawiciele UPC?
W oficjalnym stanowisku spółki czytamy, że decyzja UOKiK ma charakter nieprawomocny i UPC Polska będzie się od niej odwoływać.
„Chcemy podkreślić, że decyzja urzędu dotyczy zmiany wysokości abonamentu, której towarzyszyło podwojenie prędkości oferowanego internetu. Objęła wybraną grupę klientów poza okresem zobowiązania abonenckiego, a klienci mieli prawo rezygnacji z umowy. Zmiany wprowadzone zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa telekomunikacyjnego oraz powszechną praktyką rynkową niekwestionowaną w tamtym czasie przez UOKiK” - czytamy w oświadczeniu.
Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości dotyczące umowy zawartej z firmą telekomunikacyjną czy telewizją kablową, możemy zadzwonić pod numer infolinii konsumenckiej 801 440 220. Prowadzą ją Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundacja Konsumentów. Eksperci udzielają bezpłatnych porad od poniedziałku do piątku, od godz. 8 do 18. Opłata za połączenie jest zgodna z taryfą operatora.
Możemy też wysłać e-mail z pytaniem pod adresem: [email protected] albo wybrać się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Przyjmują od poniedziałku do piątku.
Darmową poradę uzyskamy także w oddziałach Federacji Konsumentów na terenie całej Polski.
