Utraty pracy nie boimy się w perspektywie co najmniej pięciu lat. Przynajmniej w tym jednym pracownicy w Polsce są optymistami

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Jak wskazują dane GUS, stopa bezrobocia w Polsce, w ostatnich miesiącach, utrzymuje się na podobnym poziomie. Przekłada się to również na nastroje pracowników, którzy świadomi tzw. rynku pracownika, nie martwią się o swoje obecne zatrudnienie.
Jak wskazują dane GUS, stopa bezrobocia w Polsce, w ostatnich miesiącach, utrzymuje się na podobnym poziomie. Przekłada się to również na nastroje pracowników, którzy świadomi tzw. rynku pracownika, nie martwią się o swoje obecne zatrudnienie. Szymon Starnawski /Polska Press
Udostępnij:
Dwa lata w pandemicznej rzeczywistości sprawiły, że pracownicy przeszli nad nią do porządku dziennego i obecnie optymistycznie patrzą w przyszłość. Pewni pracy oczekują podwyżek lub solidnej premii. Większość uważa także, że na obecnie zajmowanym stanowisko nic więcej nie osiągnie, a pragnąc nowych wyzwań oczekuje awansu.

Jak wynika z danych ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, aż 8 na 10 Polaków (78,19 proc.) jest pozytywnie nastawionych do pracy w aktualnym miejscu w perspektywie kolejnych pięciu lat.

Jednak aż 14,02 proc. pracowników przyznaje, że pandemia wywołała w nich chęć rezygnacji z obecnej pracy. Firma ADP sprawdziła, jakie nastroje panują wśród pracowników w perspektywie ich zatrudnienia na najbliższe lata.

Pewność zatrudnienia jest podstawą optymizmu pracowników

W wyniku pandemii pracownicy na całym świecie musieli mierzyć się z nagłą zmianą trybu pracy, większą liczbą obowiązków oraz ogólnym poczuciem niepewności.

Mimo to większość z nich wciąż pozostaje optymistycznie nastawiona do swojej pracy na następne lata. Z raportu sporządzonego przez ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View” wynika, że aż 87,79 proc. pracowników na całym świecie jest optymistycznie nastawiona do pracy u aktualnego pracodawcy w perspektywie następnych pięciu lat.

Niezawodny sprzęt do pracy

miejsce #1

Apple

Apple MacBook Pro 13,3"/M2/8GB/256GB/macOS Space Gray (MNEH3ZEA)

9 684,00 zł6 999,00 zł-28%
miejsce #3

Apple

Apple MacBook Air 13,3"/M1/8GB/256GB/macOS (MGN63ZEAUS)

5 851,00 zł5 399,00 zł-8%
miejsce #4

Apple

Apple MacBook Pro 14,2"/M1 Pro/16GB/512GB/macOS (MKGP3ZEAUS)

11 399,00 zł10 499,00 zł-8%
Materiały promocyjne partnera

Średnia ta spada w przypadku Europy, gdzie wynosi ona 77,82 proc., natomiast w Polsce aż 78,19 proc. ankietowanych pozostaje optymistami w tej kwestii. W porównaniu z ubiegłą edycją badania (People at Work 2021: A Global Workforce View”, wskaźnik optymizmu – w przypadku Polski – wzrósł o 2 p.p. Dane pokazują również, że poziom optymizmu spada w przypadku krajów Europy. Do największych pesymistów w na tym terenie wbrew pozorom nie należą Polacy, a Francuzi (27,37 proc.). Tuż za nimi plasują się Włosi (26,12 proc.)

– Jak wskazują dane GUS, stopa bezrobocia w Polsce, w ostatnich miesiącach, utrzymuje się na podobnym poziomie. Przekłada się to również na nastroje pracowników, którzy świadomi tzw. rynku pracownika, nie martwią się o swoje obecne zatrudnienie - twierdzi Anna Barbachowska, Dyrektor HR w ADP Polska.

- Pewność siebie pracowników buduje także obecna walka o specjalistów, co przekłada się na ich docenianie, ale także sukcesywnie zwiększające się wynagrodzenie – dodaje Anna Barbachowska.

– Lubimy otaczać się osobami, które wnoszą pozytywne emocje do naszego życia, motywując do wyznaczania nowych celów oraz ich realizacji. Jak pokazują badania Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, bycie optymistą pozwala osiągnąć lepsze rezultaty w życiu zawodowym - wyjaśnia Sylwia Wysocka-Sollich, psycholog Mind Health Centrum Zdrowia Psychicznego.

- Swoim entuzjazmem tacy pracownicy zarażają innych, szukają nieszablonowych rozwiązań, dzięki czemu zyskują uznanie oraz zaufanie u swojego pracodawcy. Optymistyczne nastawienie do przyszłości pozwala im przygotować się na wyzwania jutra. Łatwiej zaadaptować się do nowej sytuacji, podejmując wyzwania. Pesymiści natomiast mogą mieć z tym problem, będąc mniej elastycznymi – dodaje Sylwia Wysocka-Sollich.

Wyzwania po pandemii: podwyżka lub solidna premia

Dwa lata w pandemicznej rzeczywistości sprawiły, że pracownicy przeszli nad nią do porządku dziennego i obecnie optymistycznie patrzą w przyszłość. Według danych ADP, w ciągu najbliższego roku ponad połowa Polaków (50,7 proc.) przewiduje podwyżkę swojego wynagrodzenia. W trakcie kolejnych 12 miesięcy na premię liczy natomiast 38,53 proc. pracowników sektora transportowo-logistycznego oraz 4 na 10 osób zatrudnionych w branży przemysłowej (38,19 proc.).

Co ciekawe, polscy pracownicy spodziewają się również, że możliwości ich rozwoju zawodowego się zwiększą. 26,34 proc. z nich, uważa, że otrzyma awans, a ¼ twierdzi, że dostanie możliwość dodatkowego szkolenia i zwiększania swoich kompetencji zawodowych (25,52 proc.).

Pokonanie kryzysu pandemii dało większą pewność siebie i potrzebę nowych wyzwań

Poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy często determinuje dalszą ścieżkę rozwoju pracowników i ma bezpośredni wpływ na ich efektywność. Jednak, mimo że w trakcie pandemii na pracownikach spoczęła większa odpowiedzialność zawodowa, to blisko co trzeci ankietowany w badaniu ADP Polak, twierdzi, że obecna rola w firmie nie jest już dla niego wyzwaniem (27,74 proc.).

Ponadto, aż 14,02 proc. polskich pracowników przyznaje, że pandemia nasiliła chęć rezygnacji z obecnej pracy. Największą grupę stanowią w tym przypadku osoby zatrudnione w sektorze finansowym (21,05 proc.), medycznym i handlowym (po 20 proc.).

– Coraz większa liczba pracowników zaczyna redefiniować swoje potrzeby i priorytety, dlatego zatrudnione osoby gotowe są na istotne zmiany w swoim życiu zawodowym. Aby zatrzymać talenty w firmie nie można jedynie nakładać na pracowników kolejnych obowiązków, ale przede wszystkim należy zwrócić uwagę na ich potrzeby – wyjaśnia Anna Barbachowska.

- Na rynku pracy panuje obecnie wzmożona rywalizacja o pracowników, dlatego dla pracodawców kluczowe jest, aby zapewnić im, jak najlepsze możliwości rozwoju kariery. Elastyczność organizacji, otwarta komunikacja i jasne zasady to szczególnie ważne aspekty z perspektywy nie tylko młodszych pokoleń - dodaje ekspertka ADP.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Zboże dla Afryki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie