W Rybniku powstaje największy w kraju blok gazowy. Za nami kolejny etap projektu

Maciej Badowski
Dzięki współpracy Grupy Azoty Kędzierzyn, BEST Logistics oraz Schenker, zrealizowaną dostawę ponadnormatywnych elementów nowego bloku gazowego Elektrowni Rybnik z wykorzystaniem żeglugi śródlądowej.
Dzięki współpracy Grupy Azoty Kędzierzyn, BEST Logistics oraz Schenker, zrealizowaną dostawę ponadnormatywnych elementów nowego bloku gazowego Elektrowni Rybnik z wykorzystaniem żeglugi śródlądowej. Grupa Azoty/ mat. pras.
Współpraca między Grupą Azoty Kędzierzyn, BEST Logistics oraz Schenkerem przy realizacji dostaw ponadnormatywnych elementów nowego bloku gazowego Elektrowni Rybnik stanowi przykład innowacyjnego podejścia do logistyki. Wykorzystanie żeglugi śródlądowej w tym projekcie podkreśla strategiczne znaczenie Kędzierzyna Koźla jako kluczowego węzła transportowego.

Kędzierzyn Koźle jako centrum logistyczne

Kędzierzyn Koźle od lat jest uznawany za istotny punkt na mapie logistycznej Polski. Dzięki swojemu położeniu oraz rozwiniętej infrastrukturze, miasto to staje się coraz bardziej atrakcyjne dla inwestorów i firm logistycznych.

– Jest to duże przedsięwzięcie na terenie Kędzierzyna Koźla i przedsięwzięcie, które pokazuje nasze zasoby i walory – mówiła podczas konferencji Agnieszka Kurpińska, wiceprezes zarządu Grupa Azoty Kędzierzyn. – Wiele razy mówiło się o tym, że Kędzierzyn Koźle jest świetnym miejscem na mapie, że łączy wiele dróg: kolejowe, rzeczne, mamy bliskość dróg szybkiego ruchu, w związku z czym jesteśmy atrakcyjnym miejscem z perspektywy logistycznej – dodała.

Transport ponadnormatywnych elementów bloku gazowego do Elektrowni Rybnik wymagał innowacyjnych rozwiązań logistycznych. W tym kontekście żegluga śródlądowa okazała się nieoceniona.

– Jako efekt tego współdziałania jest właśnie to przedsięwzięcie, czyli transport elementów bloku gazowego elektrowni Rybnik przez port w Grupie Azoty Kędzierzyn do Rybnika – podkreśliła Kurpińska.

Żegluga śródlądowa nie tylko umożliwia transport dużych ładunków, ale także minimalizuje konieczność ingerencji w infrastrukturę drogową. To rozwiązanie jest nie tylko efektywne kosztowo, ale również przyjazne dla środowiska, co jest coraz ważniejsze w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Planowanie i realizacja Projektu

Realizacja tak skomplikowanego projektu logistycznego wymagała starannego planowania i współpracy na wielu poziomach. Jak podkreślono, BEST Logistics i Schenker odegrały kluczowe role w tym procesie.

– Przygotowanie takiego projektu i transportu ponadnormatywnego zawiera zazwyczaj trochę czasu, więc przygotowania zaczęliśmy już w 2023 roku – tłumaczyła z kolei Monika Foryś z Best Logistics. – Wiedzieliśmy, że konieczne jest wykorzystanie transportu śródlądowego, bo przy ładunkach ponadgabarytowych bardzo często nie ma tej alternatywy – dodała.

– Zostaliśmy wybrani przez firmę, która dostarcza całą technologię do budowy elektrowni. Jesteśmy operatorem logistycznym globalnie. Wszystkie rzeczy, które tam dojeżdżają, trafiają na miejsce z Chin, z Korei, z Indii, ze Stanów Zjednoczonych i my jesteśmy odpowiedzialni od drzwi producenta poszczególnych elementów do dostarczenia ich na teren elektrowni – dodał Tomasz Kwapis z firmy Schenkers.

Dzięki starannemu planowaniu i współpracy między różnymi podmiotami, projekt ten jest realizowany zgodnie z harmonogramem, co jest kluczowe dla sukcesu całego przedsięwzięcia.

Znaczenie innowacyjnych rozwiązań logistycznych

Współczesna logistyka wymaga elastyczności i innowacyjności. Projekty takie jak transport elementów bloku gazowego do Elektrowni Rybnik pokazują, jak ważne jest poszukiwanie nowych rozwiązań i optymalizacja istniejących procesów.

– Jesteśmy w fazie integrowania wszystkich naszych zasobów logistycznych, co oznacza, że Grupa Azoty dostrzega wartość wszystkich aktywów, jakie posiadamy – zapowiedziała Kurpińska. – Chcemy je jeszcze lepiej wykorzystywać. To to dzisiejsze właśnie przedsięwzięcie, o którym mówimy więcej. To jest właśnie jedno z tych jeden z tych elementów wykorzystania tych bogactw, jakie w ramach Grupy Azoty posiadamy tutaj – dodała.

Koncepcja integracji obszaru logistyki została wypracowana w wyniki realizacji inicjatyw strategicznych w Programie Azoty Business – przekazała w połowie lutego Grupa Azoty.

– Od kilku miesięcy wskazujemy, że obszary logistyczne będą odgrywać zdecydowanie większą niż dotychczas rolę w biznesie Grupy Azoty. Mamy na myśli zarówno nasze tereny portowe – tutaj ważnym aspektem będą partnerstwa z firmami zainteresowanym importem poszczególnych surowców, ale też naszą infrastrukturę kolejową. Zmieniamy podejście do logistyki, odchodzimy od koncepcji wykorzystywania  naszych aktywów na potrzeby niemalże jedynie Grupy Kapitałowej. Widzimy w tym obszarze duży potencjał do generowania przychodów z usług zewnętrznych, a Grupa Azoty ma najlepszą pozycję do bycia liderem w dostawach importowanego amoniaku do Polski, posiadając jedyny w kraju morski terminal przeładunkowy amoniaku – tłumaczył wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A., odpowiedzialny m.in. za obszar logistyki, Prezes Zarządu Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski, cytowany w komunikacie.

– Bardzo ważny jest dla nas Port w Policach, gdzie realizujemy projekt budowy przyłącza kolejowego wraz z bocznicą, aby otworzyć port na klientów zewnętrznych – dodał.

Wśród aktywów logistycznych Grupy Azoty znajdują się m.in. spółka kolejowa Grupa Azoty Koltar, porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Policach, a także rozbudowana infrastruktura logistyczna poszczególnych spółek z Grupy Kapitałowej oraz terminal przeładunkowy LHS w Grupa Azoty Siarkopol.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu