W sklepie możesz dostać nie to, czego oczekujesz, czyli świąteczne zakupy. Czy warto je zaplanować? Wiemy, kiedy będzie największy ruch

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Tak wyglądało otwarcie nowej Biedronki w Białymstoku we wrześniu 2021. W takich chwilach sklep przeżywa prawdziwe oblężenie. To podobna sytuacja, jak przed świętami, kiedy Polki i Polacy ruszają na zakupy.
Tak wyglądało otwarcie nowej Biedronki w Białymstoku we wrześniu 2021. W takich chwilach sklep przeżywa prawdziwe oblężenie. To podobna sytuacja, jak przed świętami, kiedy Polki i Polacy ruszają na zakupy. Wojciech Wojtkielewicz / Kurier Poranny / Gazeta Współczesna / Polska Press
Święta Bożego Narodzenia to czas, który kojarzymy przede wszystkim z rodziną, prezentami, świąteczną kolacją i wzajemnym odwiedzaniem się znajomych. Jak mają wyglądać i czego dokładnie od nich oczekujemy? To trzeba zaplanować. Inaczej święta mogą nie być udane, zwłaszcza że kolejki i duży ruch w sklepach nie sprzyjają podejmowaniu właściwych decyzji.

Spis treści

Wyruszamy na świąteczne zakupy. Czy w sklepach będzie duży ruch?

Okres poprzedzający święta to także jeden z najgorętszych sezonów dla całej branży handlowej. W tym czasie wizyta w tradycyjnym supermarkecie dla większości z nas kojarzy się z dużymi kolejkami oraz wszechobecnymi tłumami. Tego zdania jest około 75% ankietowanych w ramach badania konsumenckiego supermarketu online delio. Badanie przeprowadzone w dniach 13-19 listopada na próbie 753 osób.

Taka atmosfera niekoniecznie musi sprzyjać podejmowaniu właściwych decyzji zakupowych, dlatego te lepiej wcześnie zaplanować. Pozwoli to także zmniejszyć ilość czasu, który poświęcamy na wizyty w sklepach.

Ile czasu spędzamy na świątecznych zakupach spożywczych w sklepach stacjonarnych? Prawie 41% ankietowanych potrzebuje 2 godzin, ale już dla ponad 30% badanych ten czas wydłuża się aż do 4 godzin. Co dziesiąty spędza na zakupach ponad 4 godziny. Najczęściej rozkładamy je jeszcze na kilka etapów – tak robi prawie 44% respondentów. Często jednak decydujemy się na wizyty w sklepie „last minute”. Zakupy tydzień przed Świętami Bożego Narodzenia wybiera nieco ponad 27% ankietowanych.

Większość Polaków zamierza zrobić bożonarodzeniowe zakupy spożywcze głównie w sklepach stacjonarnych – ponad 70%. Rok temu 71% rodaków to deklarowało. Tak wykazał raport platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH i Grupy BLIX pt. „PLANY ZAKUPOWE POLAKÓW NA ŚWIĘTA 2023”. W tegorocznym badaniu wzięło udział ponad 1030 osób odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych, a w ubiegłorocznym sondażu – 1105.

– Duża część Polaków preferuje bezpośredni kontakt z produktem. Chcą go zobaczyć na żywo, dotknąć, powąchać, a nawet spróbować. To ważne w przypadku art. spożywczych, które mają duży wpływ na jakość przygotowywanych potraw, zwłaszcza tych świątecznych. Ponadto w sklepie stacjonarnym można nabyć produkty bez konieczności czekania na dostawę, co też jest ważne w przedświątecznym pośpiechu – mówi Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Z badania wiadomo też, kiedy Polacy zamierzają zrobić największe zakupy spożywcze na święta. Obecnie najczęściej podawany czas to tydzień przed Bożym Narodzeniem – blisko 33%, poprzednio deklarowany przez 29% badanych.

– Klienci mogą liczyć na to, że sklepy zaoferują najatrakcyjniejsze promocje tuż przed świętami. Mogą też liczyć na większą świeżość mięsa, ryb czy warzyw, których nie chcą kupować w postaci mrożonej – zwraca uwagę Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX.

W okresie świątecznym i noworocznym firmy, przede wszystkim z branż handlowej, logistycznej i magazynowej, nie narzekają na brak popytu na swoje produkty i usługi.

– Wyzwaniem staje się jednak dynamiczne reagowanie na brak rąk do pracy. Spodziewamy się wzrostu zatrudnienia w sklepach i magazynach nawet o 20-30%, m.in. za sprawą aż dwóch niedzieli handlowych poprzedzających Święta – wskazuje Krzysztof Trębski, członek zarządu Tikrow, agencji pracy natychmiastowej, dzięki której pracę i pracownika można znaleźć z dnia na dzień.

Co jest potrzebne do udanych świąt? Zaplanuj, żeby nie wyjść rozczarowanym

To zależy od tego, czego oczekujemy od świąt. Jeżeli mają być nastrojowe – możemy kupić nie tylko stroiki, choinki, ozdoby świąteczne, ale również świąteczno-ziomowe nakrycia na kanapę. Te np. można znaleźć w gazetce promocyjnej Biedronki. Jeżeli nastrój tworzymy poprzez śpiew kolęd – już teraz możemy zacząć ćwiczyć lub kupić płytę i zapoznać się ze świąteczną ofertą np. Spotify. Kartę z kodem dostępu do Spotify kupimy np. w Carrefourze tuż obok kas. Gdybyśmy chcieli zdecydować się na telewizję na życzenie, w tym samym miejscu można kupić podobną kartę z kodem np. do Netflixa.

W kolejnej odsłonie świątecznych kampanii sieci handlowe podkreślają, że oferują wszystko, co potrzebne do zorganizowania tradycyjnych, rodzinnych świąt. Szeroki asortyment obejmuje produkty w atrakcyjnych cenach – nie tylko charakterystyczne dla Bożego Narodzenia artykuły spożywcze, ale także prezenty dla najbliższych, artykuły dekoracyjne czy bożonarodzeniowe gadżety, które pomogą stworzyć świąteczną atmosferę. Z całością oferty można zapoznać się w specjalnym świątecznym katalogu z produktami spożywczymi oraz zabawkami. W tracie kampanii w aplikacjach pojawiają się również specjalne zniżki oraz aktywności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu