Incydent z chińskim statkiem Yi Peng 3
W połowie listopada ubiegłego roku chiński statek towarowy Yi Peng 3 przepłynął przez Morze Bałtyckie, prawdopodobnie ze spuszczoną kotwicą. W wyniku tego zdarzenia zniszczone zostały dwa kable telekomunikacyjne, które łączyły Szwecję z Litwą oraz Finlandię z Niemcami. Operator sieci Svenska Kraftnaet potwierdził, że kabel Nordbalt nie został ostatecznie uszkodzony, a ślady na nim nie wpłynęły na dostawy energii.
Minister obrony cywilnej Szwecji, Carl-Oskar Bohlin, podczas konferencji w Saelen, zwrócił uwagę na ślady oporu pozostawione przez kotwicę statku Yi Peng 3 na kablu Nordbalt. "Pokazuje to, w jak poważnej sytuacji znaleźliśmy się" - zaznaczył minister, podkreślając, jak ważne jest zabezpieczenie infrastruktury energetycznej.
Potencjalne zagrożenia dla infrastruktury energetycznej
Minister Bohlin wskazał, że celem takich działań mogło być odcięcie krajów bałtyckich od dostaw energii ze Skandynawii, co mogłoby prowadzić do ich większej zależności od Rosji. Tego rodzaju incydenty pokazują, jak istotne jest zabezpieczenie kluczowych połączeń energetycznych w regionie, aby uniknąć potencjalnych kryzysów.
Dodatkowo, Bohlin przypomniał o innym incydencie związanym z tankowcem Eagle S., należącym do tzw. rosyjskiej floty cieni. Statek ten jest podejrzewany o uszkodzenie kabla elektroenergetycznego EstLink 2, łączącego Finlandię z Estonią, podczas Bożego Narodzenia. Minister zasugerował, że ten sam statek mógł również uszkodzić drugi kabel EstLin 1.
Znaczenie kabla Nordbalt
Kabel Nordbalt, uruchomiony w 2016 roku, odgrywa kluczową rolę w połączeniu energetycznym między Nybro w południowo-wschodniej Szwecji a Kłajpedą na Litwie. Jego funkcjonowanie jest istotne dla stabilności dostaw energii w regionie, co czyni go strategicznym elementem infrastruktury energetycznej.
Wydarzenia z listopada 2024 roku podkreślają potrzebę zwiększenia ochrony i monitoringu tego typu połączeń, aby zapobiegać przyszłym zagrożeniom i zapewnić bezpieczeństwo energetyczne w regionie. Operatorzy sieci oraz rządy muszą współpracować, aby skutecznie chronić kluczowe elementy infrastruktury przed potencjalnymi uszkodzeniami.
Źródło: PAP
